konvertera film till iPhone?

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Tja! har nu kämpat med att rippa alla mina dvdfilmer till min raidade server och ska nu köra handbrake för att konvertera till H.264 till min iPhone/iPod

MEN

Hur skulle ni göra detta "snabbt"? det är ungefär 150 filmer just nu och det vore bra om det tog mindre än en månad att konvertera dom alla :banana

tips mottages gärna! :)

Haha, shit pommes.

Tyvärr är Handbrake det enda programmet jag känner till, och är ganska nöjd med - men visst, att konvertera tar sin tid.

(Varför konvertera samtliga 150 filmer? kommer du verkligen kolla på alla på din iPhone/iPod?)

Haha, shit pommes.

Tyvärr är Handbrake det enda programmet jag känner till, och är ganska nöjd med - men visst, att konvertera tar sin tid.

(Varför konvertera samtliga 150 filmer? kommer du verkligen kolla på alla på din iPhone/iPod?)

Tja! ja handbrake är bra, rendrerar riktigt fint faktiskt! Jag hålelr på att centralisera alla data hemma, och då passar det ju bra att konvertera till ett format som funkar till ALLT hehe :) men ja, det tar lite tid :huvet

Det fixar du enkelt med Handbrakes CLI (command line interface).
Grafiska användargränssnitt är för flickor.

http://trac.handbrake.fr/wiki/CLIGuide

Antingen gör du ett skript som kollar filnamn och sånt eller så radar du upp kommandona efter varandra bara typ såhär.

./HandBrakeCLI -i movie.avi -o movie.mp4 --preset="iPhone & iPod Touch";
./HandBrakeCLI -i movie1.avi -o movie1.mp4 --preset="iPhone & iPod Touch";
./HandBrakeCLI -i movie2.avi -o movie2.mp4 --preset="iPhone & iPod Touch"
osv

Det fixar du enkelt med Handbrakes CLI (command line interface).
Grafiska användargränssnitt är för flickor.

http://trac.handbrake.fr/wiki/CLIGuide

Antingen gör du ett skript som kollar filnamn och sånt eller så radar du upp kommandona efter varandra bara typ såhär.

./HandBrakeCLI -i movie.avi -o movie.mp4 --preset="iPhone & iPod Touch";
./HandBrakeCLI -i movie1.avi -o movie1.mp4 --preset="iPhone & iPod Touch";
./HandBrakeCLI -i movie2.avi -o movie2.mp4 --preset="iPhone & iPod Touch"
osv

yeah :banana

det var något sånt jag letade efter! jag har gjort ett eget preset jag gillar, men kan man skriva en egen batch som automatiskt tar alla dvd filmmappar i en mapp? du verkar ju kunna det där! :tummenupp eller måste man skriva för varje film?

Nu ser varje film ut såhär:

-i "Z:\DVD\28 Day later" -t 1 -c 1-32 -o "C:\Konverterade\28 Day later.m4v" -f m4v -w 640 --decomb -e x264 -q 0.7 -a 1 -E faac -B 160 -R 48 -6 stereo -D 1 --markers="C:\Documents and Settings\Test\Local Settings\Temp\28 Day later-1-chapters.csv" -x level=30:cabac=0:ref=2:mixed-refs=1:analyse=all:me=umh:no-fast-pskip=1 -v

Varje film tar tre timmar styck... :huvet

Last edited:
Man kan väl få ett skript att göra vad som helst har jag hört. Själv är jag värdelös på sånt.

Men efter litet grävande hittar jag det här exemplet men det är för Linux
Det där borde ju gräva igenom mappen och utföra kommandot för varje fil.

#!/bin/bash
cd <input_file_directory>
for file in `dir -d *` ; do
<exeFile with full path> "$file" <output_file_path/"$file".out>
done

Man kan väl få ett skript att göra vad som helst har jag hört. Själv är jag värdelös på sånt.

Men efter litet grävande hittar jag det här exemplet men det är för Linux
Det där borde ju gräva igenom mappen och utföra kommandot för varje fil.

#!/bin/bash
cd <input_file_directory>
for file in `dir -d *` ; do
<exeFile with full path> "$file" <output_file_path/"$file".out>
done

Kanon tack för hjälpen, ska genast testa :tummenupp

Annars kan man ju queua filmerna genom GUI:t och köra dom över natten. 1x hastighet har jag kört på min förra dator så det borde iaf komma upp i.

Jag hålelr på att centralisera alla data hemma, och då passar det ju bra att konvertera till ett format som funkar till ALLT hehe :)

En grej jag funderat på ett tag lite i smyg :hihi
Ska du skapa en kopia av all material till 480x272 bara därför att? Och du sparar väl original-versionen, att titta på iPhone-material på 40"-50" TV lär ju inte vara någon hit :näsblod :D

En grej jag funderat på ett tag lite i smyg :hihi
Ska du skapa en kopia av all material till 480x272 bara därför att? Och du sparar väl original-versionen, att titta på iPhone-material på 40"-50" TV lär ju inte vara någon hit :näsblod :D

hehe, nä, jag gör en kopia som är 640 pixlar bred i h.264, ungefär 1500 kbps, Sen kan jag lägga över kopian på antingen min iPod, iPhone, min bärbar dator, eller tjejens, eller streama den med wifi från servern till min iPhone eller bärbara dator vart jag än är, dvs. innanför eller utanför serverns eget nätverk. När jag kör på min plasma så kör jag ju orginal DVD rippen självklart som jag blåser upp med datorn. På min lilla lcd i sovrummet kan jag streama allt från servern med wifi till iphonen som spelar upp på lcd tvn! Sen visst, jag skulle inte behöva konvertera alla, men hittar jag ett script som gör det åt mej så fine, då kan jag låta datorn konvertera en dag extra så jag kan kasta ut dvdspelaren och alla filmer som bara tar plats, så jävla 1800-frost att spela dvd-skivor, dom blir repiga, tar plats, otympliga att ta med ett par stycken, nej tacka vet jag en liten 3 terra server :D

*dregel*

Du får det att låta så vackert :tummenupp

hehe, men centralisera digitala filer är skitbra, alla mina dokument och alla tjejens dokument, delade filmer, bilder, musik finns på en server, den är raidad så samma fil finns alltid på två diskar om en skulle pajja. Det görs en kopia på privata filer en gång varannan natt (inte filmmappen, lite för tung) men det backas bara upp de filer som förändrats sedan sist. Jag kan använda min eller tjejens dator och logga in, få upp mitt skrivbord, mina favoriter, mina dokument, precis som om det vore min dator. Min iPhone kommer åt alla filer vartsomhelst ifrån, jobbfiler, privata filer, bara det finns 3g. Servern har ett gränssnitt dit jag kan ftp:a webDav eller remotea rdp, Jag kan till och med köra remote desktop in på vilken dator som helst i hemmet från iPhonen!

:banana

(Jag frilansar så jag behöver komma åt jobbfiler hos kunder och vill inte släpa på en usb disk, :)

(och ja jag är en nörd ;)

Last edited:
hehe, men centralisera digitala filer är skitbra, alla mina dokument och alla tjejens dokument, delade filmer, bilder, musik finns på en server, den är raidad så samma fil finns alltid på två diskar om en skulle pajja. Det görs en kopia på privata filer en gång varannan natt (inte filmmappen, lite för tung) men det backas bara upp de filer som förändrats sedan sist. Jag kan använda min eller tjejens dator och logga in, få upp mitt skrivbord, mina favoriter, mina dokument, precis som om det vore min dator. Min iPhone kommer åt alla filer vartsomhelst ifrån, jobbfiler, privata filer, bara det finns 3g. Servern har ett gränssnitt dit jag kan ftp:a webDav eller remotea rdp, Jag kan till och med köra remote desktop in på vilken dator som helst i hemmet från iPhonen!

:banana

(Jag frilansar så jag behöver komma åt jobbfiler hos kunder och vill inte släpa på en usb disk, :)

(och ja jag är en nörd ;)

Det skulle vara intressant att höra vad det är för en trevlig lösning du har fixat. om du har tid och ork att dra det lite lagom kortfattat. :)

Det skulle vara intressant att höra vad det är för en trevlig lösning du har fixat. om du har tid och ork att dra det lite lagom kortfattat. :)

det är en gandska enkel lösning men kortfattat kan jag nog inte dra det :D

Server:
- Gammal stationär dator med backplane för diskar, 4 diskar + systemdisk
- Mjukvara Microsoft Homeserver (sköter shares, duplicering av data(dubblar filer och lägger på olika diskar om någon skulle ryka)
- USB disk för backup av valda shares (privata dokument, jobb etc varannan dag görs backup)
- Öppen för RDP (Remote desktop)
- Ftp server
- upnp etc
- Server för att dela ut filmer med webdav
- VPN

Bärbar dator 1:
-Min dator med omlänkning av Desktop, Favoriter, Mina dokument etc till shares på servern

Bärbar dator 2:
-Tjejens dator, samma länkning som min dator. Betyder att mitt skrivbord inte finns lokalt på bärbar dator utan på servern, mitt eget skrivbord dyker alltså upp på min tjejs dator och ser likadant ut som på min dator.

iphone:
- RDP klient (kan logga in och fjärrstyra grafiskt alla datorer ink. servern
- Ftp klient (komma åt min servers filer och andra konton)
- klient för att streama in filmer från servern
- klient för att lyssna på all musik på servern

Vems dator som helst där jag kan logga in:
- komma åt alla datorer i min "farm" och fjärrstyra
- hämta filer från servern med ftp och lägga tillbaka
- kolla på alla filmer som finns på servern och komma åt all musik

Efterssom inga dokument eller någonting ligger på någon dator betyder det att det alltid finns tre backupper av allt (förutom filmerna) Dessutom kan jag öppna en vpn-tunnel in i servern och då får jag upp filer på datorn precis som om jag hade suttit hemma!

Hela idén är ju att man aldrig ska behöva pilla med servern, allt ska bara funka,och det gör det, förutom att jag tänkte konvertera filmer. Kan också tillägga att jag hatar datanörderi, men smartheten i att ha en egen server överträffar allt.

lite förenklat :)

Last edited:
iphone:
- RDP klient (kan logga in och fjärrstyra grafiskt alla datorer ink. servern
- Ftp klient (komma åt min servers filer och andra konton)
- klient för att streama in filmer från servern
- klient för att lyssna på all musik på servern

lite förenklat :)

mycket trevlig läsning, men vilka är klienterna för iphone du använder?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti