Det skulle vara intressant att höra vad det är för en trevlig lösning du har fixat. om du har tid och ork att dra det lite lagom kortfattat.
det är en gandska enkel lösning men kortfattat kan jag nog inte dra det
Server:
- Gammal stationär dator med backplane för diskar, 4 diskar + systemdisk
- Mjukvara Microsoft Homeserver (sköter shares, duplicering av data(dubblar filer och lägger på olika diskar om någon skulle ryka)
- USB disk för backup av valda shares (privata dokument, jobb etc varannan dag görs backup)
- Öppen för RDP (Remote desktop)
- Ftp server
- upnp etc
- Server för att dela ut filmer med webdav
- VPN
Bärbar dator 1:
-Min dator med omlänkning av Desktop, Favoriter, Mina dokument etc till shares på servern
Bärbar dator 2:
-Tjejens dator, samma länkning som min dator. Betyder att mitt skrivbord inte finns lokalt på bärbar dator utan på servern, mitt eget skrivbord dyker alltså upp på min tjejs dator och ser likadant ut som på min dator.
iphone:
- RDP klient (kan logga in och fjärrstyra grafiskt alla datorer ink. servern
- Ftp klient (komma åt min servers filer och andra konton)
- klient för att streama in filmer från servern
- klient för att lyssna på all musik på servern
Vems dator som helst där jag kan logga in:
- komma åt alla datorer i min "farm" och fjärrstyra
- hämta filer från servern med ftp och lägga tillbaka
- kolla på alla filmer som finns på servern och komma åt all musik
Efterssom inga dokument eller någonting ligger på någon dator betyder det att det alltid finns tre backupper av allt (förutom filmerna) Dessutom kan jag öppna en vpn-tunnel in i servern och då får jag upp filer på datorn precis som om jag hade suttit hemma!
Hela idén är ju att man aldrig ska behöva pilla med servern, allt ska bara funka,och det gör det, förutom att jag tänkte konvertera filmer. Kan också tillägga att jag hatar datanörderi, men smartheten i att ha en egen server överträffar allt.
lite förenklat