Konvertera filer till EPS?

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Sitter och fixar lite med dekaler inför året. För att kunna trycka dekaler måste dom tydligen vara i EPS format. Finns det nåt program som man kan konvertera från tex. JPEG till EPS? Eller kan man göra på annat sätt?

/A

photoshop skall väl klara det har jag för mig.

hittade på ett annat forum:
unfortunately it is not so easy to change bitmap (raster, like JPEG or PNG) graphics into vector graphics (like EPS or SVG). This is called vectorisation (http://en.wikipedia.org/wiki/Raster_to_vector). GIMP just adds bitmap to EPS file. You can do better using Inscape (http://www.inkscape.org/) or Potrace (http://potrace.sourceforge.net/).

Sen vet jag att corel har/hade mjukvara för sånt också.

Last edited:
I Illustrator kan du importera och vektorisera dina bilder med olika framgång beroende på hur detaljerade de är.

Okej. Är detta program man måste köpa eller går det med fördel att högst olagligt tanka hem från nätet??:)

Illustrator är det som gäller men det är inte helt enkelt beroende på kvalite av JPeg. Är det dina sponsorer så kan de få fram sina egna loggor i EPS-format. Det blir alltid snyggast.

Illustrator är det som gäller men det är inte helt enkelt beroende på kvalite av JPeg. Är det dina sponsorer så kan de få fram sina egna loggor i EPS-format. Det blir alltid snyggast.

Okej, Det är både till sponsorer sen tycker jag att det är kul att laborera lite själv så det är därför jag undrar.

En vektoriserad logga (eller vad man nu väljer att ha vektoriserat) blir ungefär som ett tecken i ett typsnitt. Det är baserat på linjer istället för pixlar. Så när man drar upp en vektoriserad logga i storlek så bibehålls linjerna krökning och skarphet oavsett hur mycket man drar upp den. Har man bara loggan i t.ex. jpeg (eller annan pixelbaserad grafik) så blir pixlarna stora som duploklossar om man drar upp storleken kraftigt.

Det man kan göra med t.ex. Adobe Illustrator är att låta programmet "tracea" en logga som man bara har som t.ex. jpeg. Då söker programmet linjerna i jpegen och skapar en vektoriserad bild av det. Resultatet kan variera beroende på storlek, kvalitet och utseende på den jpeg man matar in. Och det kan krävas en del för- och efterarbete för att det ska bli riktigt bra.

Onlineversionen av Vectormagic som Coola Ola länkade till har jag testat vid något tillfälle. Det fungerade hyfsat bra. Nackdelen är att man har ganska få gratis bilder i testversionen online. Kommer inte ihåg om det är fem stycken eller något sånt. Så när man precis har blivit varm i kläderna så tycker den att det är dags att man slutar snylta och börjar betala för sig.

Gimp klarar det - lätt och snabbt. Med Ghostscript kan man också konvertera mellan PS, EPS och EPSI.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025