bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är på gång i planneringsstadiet att konvertera ett CBX550 framhjul från comstar bumerang ekrar till vanliga ekerhjul i hopp om att under vintern få till nån form av avslut på kompressorbygget.
Tanken är låta laserskära ut ringar att skruva fast i navet med hål för ekarna. Det jag främst tänker på är hur man vet vilken diameter "cirkeln" där ekerhålen ska vara placerade ska ha, detta bör väl påverka vilken längd ekrarna ska ha. Finns det ekrar i alla olika längder så man inte behöver ta hänsyn till detta utan bara kan fördela ut ekerhålen på lämpligt ställe? Hur vet man vilken ekerlängd man ska och hur ska ekrarna vara vinklade i förhållande till varandra för detta påverkar väl även längden på ekrarna?
Vet att en polack (tror jag) https://www.gazzz-garage.com/2019/05/31/honda-cbx550-wheels-polished-and-spoked-exploded-view/ gjort såna här ringar men de var hutlöst dyra då jag kollade med honom, tror det rörde sig om 3-4000 kr för ett par. Grandell har väl också låtit tillverka såna här ringar men hans program, ritning sitter visst fast i nån maskin eller nåt sånt.
Till CB250N bakhjulet finns såna här ringar att köpa i England till halvdyrt pris, men tror jag även ritar upp ringar till bakhjulet om jag ändå ska låta laserskära.
Vad ska jag tänka på då det kommer till ekerhjul och såna här konverteringar?
Tanken är låta laserskära ut ringar att skruva fast i navet med hål för ekarna. Det jag främst tänker på är hur man vet vilken diameter "cirkeln" där ekerhålen ska vara placerade ska ha, detta bör väl påverka vilken längd ekrarna ska ha. Finns det ekrar i alla olika längder så man inte behöver ta hänsyn till detta utan bara kan fördela ut ekerhålen på lämpligt ställe? Hur vet man vilken ekerlängd man ska och hur ska ekrarna vara vinklade i förhållande till varandra för detta påverkar väl även längden på ekrarna?
Vet att en polack (tror jag) https://www.gazzz-garage.com/2019/05/31/honda-cbx550-wheels-polished-and-spoked-exploded-view/ gjort såna här ringar men de var hutlöst dyra då jag kollade med honom, tror det rörde sig om 3-4000 kr för ett par. Grandell har väl också låtit tillverka såna här ringar men hans program, ritning sitter visst fast i nån maskin eller nåt sånt.
Till CB250N bakhjulet finns såna här ringar att köpa i England till halvdyrt pris, men tror jag även ritar upp ringar till bakhjulet om jag ändå ska låta laserskära.
Vad ska jag tänka på då det kommer till ekerhjul och såna här konverteringar?