Kontrollera ram/gaffel

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag var i diket med min hoj i slutet på juni. Med cykeln gick det relativt bra. Det var mest kåpor (jag hade helkåpor på min), bakdel och tank som fick stryk. Det var ett gräsbeklätt dike som jag åkte av i så den har inga allvarliga skrapmärken på motorn eller så.
När jag har läkt ihop tillräckligt för att börja skruva vill jag fixa till den.
Jag vill ju självklart ta reda på att den är helt rak i ramen samt att framgaffeln är oskadad. Finns det några knep som roadracingförare använder för att kontrollera ramskador? Jag kan ju givetvis kontrollera så att den spårar, men det känns som lite för oprecis metod.
Jag misstänker inga skador, men jag vill ju vara 100% säker.

Att mäta med t.ex. vattenpass för att kolla så att inte bakramen är sned känns ju som en sak man skulle kunna prova, men då gäller det ju att underlaget som cykeln står på är i våg också.

Min kusin, som är HD-huligan :D , berättade om ett sätt att kontrollera styrhuvudet på som han har använt sig av. Man skulle stoppa ner ett rör i styrhuvudet och sedan loda på nåt sätt som jag inte riktigt fattade. Vi snackade om detta när promillehalten inte riktigt var noll så...

Alla idéer tas tacksamt emot

UrbanTiger skrev:
2472180 Ring polaren igen nu och kolla om han är nykter :tummenupp

Men han är ju HD-åkare. Dom har väl inte dom hårdaste kraven när det gäller ramar :D
Tänkte mest på om det finns fler metoder som man kan kolla detta på utan någon laser-mätutrustning....

UrbanTiger skrev:
2473642 Röret i styrhuvudet måste komma så långt bak att du kan loda ner till axeln. Svingaxeln centreras i lod med röret. Loda höger och vänster tills samma avstånd till centermarkeringen hittas.

Alternativ 2 är att man har spets i båda ändar av röret och sedan justerar in svingaxeln i sidled. så att man har samma mått på båda sidor mot rörets spets ovan styrhuvudet. Kontrollmäter man nere så ska dom stäma med sig själva. En fördel här är väl att röret behöver inte vara tre meter utan en dryg meter räcker nog. Sen behöver man inte bry sig om att ramen måste vara i våg på något sätt.

Alternativ 1: Jag fattade inte hur man ska kunna loda från röret ner till svingaxeln. Det är ju en massa grejer ivägen, eller har jag fattat helt fel.

Alternativ 2 förstod jag inte så mycket av, men jag ska läsa igenom texten många gånger och tänka åp den när jag går o lägger mig på kvällarna :tummenupp

Last edited:
UrbanTiger skrev:
2473698 Alternativ 2 är nog att föredra.

Ja, det lät ju lite lättare att utföra iaf.

Offtopic som fan, men bor du i Söderköping? Tänkte eftersom det står Söping i din presentation och jag har hört att Söderköping kallas för Sörping av en del. Var tillsammans med en tjej som är därifrån.

Det finns ingen som har någon bild på när ni eller nån annan har mätt/kollat sånt här så kanske man kan få fler idéer.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT