Kontrollera Oljepump? "Hjälp"

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
Hej..
E så att jag tror oljepumpen inte vill va me längre... :4skrika
Hur kan man kolla om den fungerar utan att starta hojjen.??

Körde nämligen i 90 nånting å sen tvärdog hela hojjen inkl all elektronik.
Vred av nyckeln ett antal gånger men elen kom inte tillbaka förrän efter ca 7 vrid me nyckeln.. Misstänker att pumpen gått för de krasslar som satan om cyllen men kan lika gärna va en kolvring som gått lr har jag fel??
Andra misstankar om va de kan va e till hjälp! Kan inte kolla vad som e felet förrän i helgen men bra å veta va det kan va för problem..

HJÄLP!

Kolla alla kopplingar och säkring(ar) om du har det.

Har svårt att tro att all elektronik skulle dö av att något hände med oljepumpen.

"Krasslar som satan" hur menar du då? Skramlar det? Låter det som att något sitter löst? Är det något som slår emot?

Paradoxy skrev:
Kolla alla kopplingar och säkring(ar) om du har det.

Har svårt att tro att all elektronik skulle dö av att något hände med oljepumpen.

"Krasslar som satan" hur menar du då? Skramlar det? Låter det som att något sitter löst? Är det något som slår emot?

Nej men eletroniken dog ju ju så just därför e jag själv misstänksam mot att de inte e den men va e de annars??... :4skrika
Ja de e precis som om Kolvringarna ligger mot å "skrapar" om du förstår...
Ungefär så!

LOV2XLR8 skrev:
Nej men eletroniken dog ju ju så just därför e jag själv misstänksam mot att de inte e den men va e de annars??... :4skrika
Ungefär så!
kolvringarna ska ligga emot och skrapa om du undrar..lägg i växel och rulla hojen.. du märker om det går som vanligt eller om de går hackigt och stört..
oljepumpen är ju mekanisk så den ska inte ha nåt med elsystemet att göra..
Kan ju vara något i elsystemet som blitt överhettat.. har du provat att köra hojen mer?.. om du inte tror på din oljepump så blanda i lite 2t olja i tanken när du provar köra hojen..

LOV2XLR8 skrev:
Ungefär så!

Skrapljud hade jag i min också när den "skar" den gjorde nått mellan att skära och nypa, men fint lät det i cylindern, bara skraaaap skraaaaap! :D

Verkar som din pump har gett upp eller så kaaaanske din slang har lossnat till oljan, säker på att du hade olja?

philsson skrev:
kolvringarna ska ligga emot och skrapa om du undrar..lägg i växel och rulla hojen.. du märker om det går som vanligt eller om de går hackigt och stört..
oljepumpen är ju mekanisk så den ska inte ha nåt med elsystemet att göra..
Kan ju vara något i elsystemet som blitt överhettat.. har du provat att köra hojen mer?.. om du inte tror på din oljepump så blanda i lite 2t olja i tanken när du provar köra hojen..

Ja men på tomgång låter de nåt förj*vligt alltså! De krasslar ju inte lågt...
Precis som om allt, varenda del vore smörjtorrt. "Knastrar i cyllen"

Vill inte starta hojjen mer i onödan än vad som behövs.. Ville därför kolla först om de e pumpen strular. kan ju ta i olja i tanken som sagt. Ska prova de!
Eletroniken e de inge fel på som jag provade när jag startade efter "Stoppet så att säga"

Solid snake skrev:
Skrapljud hade jag i min också när den "skar" den gjorde nått mellan att skära och nypa, men fint lät det i cylindern, bara skraaaap skraaaaap! :D

Verkar som din pump har gett upp eller så kaaaanske din slang har lossnat till oljan, säker på att du hade olja?

Puh, trodde du skulle skälla på mig igen :(

Men så blev det inte! :banana

Solid snake skrev:

MMMmm de e de jag misstänker att han har gjort en blandning av att skära å nypa! Precis så e de.. Å just därför misstänker jag pumpen. Olja hade jag.. Tog bort olje slangen till cyllen å körde lite försiktigt utan växel å ingen olja kom så misstänker pumpen.. Mwen vad e de då som behövs göras...??

LOV2XLR8 skrev:
MMMmm de e de jag misstänker att han har gjort en blandning av att skära å nypa! Precis så e de.. Å just därför misstänker jag pumpen. Olja hade jag.. Tog bort olje slangen till cyllen å körde lite försiktigt utan växel å ingen olja kom så misstänker pumpen.. Mwen vad e de då som behövs göras...??

Av med cyllen, inspektera skadorna, fixa cyllen (nicasil va?) byt kolven.

Byt oljepumpen eller börja köra med olja i tanken, men då får du gå upp nått litet i munstyvke för oljan späder ut bensinen så soppan har svårare att ta sig genom munstycket.

Edit: en bra idé är att kolla lagerna i motorn också.

Solid snake skrev:

Byt oljepumpen eller börja köra med olja i tanken, men då får du gå upp nått litet i munstyvke för oljan späder ut bensinen så soppan har svårare att ta sig genom munstycket.

orka spräcka.. :tungan
Byt kolv och kör på olja i tanken.. ska inte vara några problem!.. se till att ha lite olja i oljebehållaren samtidigt .. så märker du om den börjar förbruka den nån gång. skulle pumpen funka så är det skadligt för den att gå torrt

philsson skrev:
orka spräcka.. :tungan
Byt kolv och kör på olja i tanken.. ska inte vara några problem!.. se till att ha lite olja i oljebehållaren samtidigt .. så märker du om den börjar förbruka den nån gång. skulle pumpen funka så är det skadligt för den att gå torrt

Klyva heter det, och ja det är lönt annars rasar motorn 5ggr som för dig för att man inte "orkade"

LOV2XLR8 skrev:
Tog bort olje slangen till cyllen å körde lite försiktigt utan växel å ingen olja kom så misstänker pumpen.. Men vad e de då som behövs göras...??

Det kommer väldigt lite olja ur slangen, så man får köra ett bra tag innan det kommer någonting.
Tänk på hur länge en liter räcker i normala fall, och det är nästan bara på fullgas den pumpar någon större mängd. På tomgång är det väldigt, väldigt lite olja som kommer fram till motorn. Och det behövs inte mer heller.

Solid snake skrev:

Ska kolla allt... Vet ni nåt billigt ställe de går å fixa cyllen om de skulle va så??
Vet faktiskt inte om de e nicasil.. :död

LOV2XLR8 skrev:
Ska kolla allt... Vet ni nåt billigt ställe de går å fixa cyllen om de skulle va så??
Vet faktiskt inte om de e nicasil.. :död

Såpass ny hoj borde det vara nicasil, du får skicka cyllen till ett annat land för o få det fixat för det är förbjudet att ha kemikalien som man gör det med i sverige.

(Nicasil.)

Edit, var nån tråd uppe i mekforumet för inte så länge sen om detta, sök efter den!

Solid snake skrev:
Såpass ny hoj borde det vara nicasil, du får skicka cyllen till ett annat land för o få det fixat för det är förbjudet att ha kemikalien som man gör det med i sverige.

(Nicasil.)

Edit, var nån tråd uppe i mekforumet för inte så länge sen om detta, sök efter den!

Har kollat igenom tråden nu å de lär inte bli billigt som jag sett iallfall.. Kanske bara räcker å hona "går de" om den de vet jag ju inte än men men. Precis när ekonomin ligger på sin topp.. :4skrika

LOV2XLR8 skrev:
Har kollat igenom tråden nu å de lär inte bli billigt som jag sett iallfall.. Kanske bara räcker å hona "går de" om den de vet jag ju inte än men men. Precis när ekonomin ligger på sin topp.. :4skrika

Är det genom nicasilen så går det inte, hona ska du iofs inte göra på en nicasil (ajabaja) utan det ska läggas ny beläggning i den, du kan nog slipa lite lite lite, men det är större risk att du sabbar den mer.

Ja då har man skruvat hela dan idag å kommit fram till vad som hände...
Kolven har käkat mina avgasportar.. :4skrika
Inte förstört dem totalt men han har slipat ner dem rejält...
De bästa e väl att inget annat e fel på..
Vevlager å allt e tipp topp... Cyllen kan jag inte fatta att den e så fin.. Inte nåt på den.. :tungan

Skickar upp en bild på hur kolven å portarna ser ut iallfall.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman