Kontrollampa till helljus

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Tänkte ev lv-regga min xr600. Då behövs en kontrollampa för helljus. Vet dock inte hur jag skall bära mig åt. Tar gärna emot tips om hur man kan gå tillväga .

Hur gör man lättast för att få bromsljus på frambroms?

Koppla kontrollampan parallellt med helljuset, då tänds den samtidigt som helljuset. Kopplar in den gör du antingen på helljusknappen eller på strålkastarn.

Du måste ha en kontakt på bromsgreppet. En vild gissning är att det är förberett för att du ska kunna skruva dit en, kolla under så ser du om du har skruvhål. Jämför med CBR'en, den har väl en kontakt under bromsgreppet? :va

Koppla kontrollampan parallellt med helljuset, då tänds den samtidigt som helljuset. Kopplar in den gör du antingen på helljusknappen eller på strålkastarn.

Du måste ha en kontakt på bromsgreppet. En vild gissning är att det är förberett för att du ska kunna skruva dit en, kolla under så ser du om du har skruvhål. Jämför med CBR'en, den har väl en kontakt under bromsgreppet? :va

Okej! Parallellt med helljuset!! Det låter bra om man kan koppla in via kablaget och slippa gå in i helljusknappen. Orkar du beskriva närmre på vilken sladd jag skall koppla de två sladdarna från kontrolllampan?

Ska undersöka och se om det är förberett för bromsljuskontakt.

Tack så mycket för hjälpen :tummenupp

Finns en hydralisk mellankontakt som du sätter mellan bromspump och bromsslang. Dock svindyr, typ 1800,-

Du kan också köpa ett billigt kinaframbromsgrepp och slakta lite. I princip alla har kontakt, även de utan lyse/bromslyse. Typ 300,-

Det finns banjobultar både enkla och dubbla med bromskontakter på tex säljer www.touring.se spiegler enkla för ca 170:- 63-3113 M10* 1,00 63-3114 M10 * 1,25 De dubbla kostar ytterligare 20:-.

Bifogat

• 63-3113.jpg
    63-3113.jpg
    13.8 KB · Visningar: 61
När Husabergen skulle besiktigas gjorde jag precis så som Hoztic beskriver. Jag tjuvade mig in på 12v-tåten till helljuset och drog ena ledaren från kontrollampan dit, den andra till jord.

Tack för alla bra svar! Jag fixar nog att koppla in kontrolllampan men bromsljuset verkar krångligt. Det får jag nog låta någon annan göra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT