konstigt ljud i högtalarna

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Hey vet inte om det är rätt lagt men ja chansa

Har ett par högtalare som låter skumt. "brummar" mellan låtarna det spelar ingen roll om det är hög eller låg volym, går man å vickar ena bakåt slutar det!

Förstärkaren är kopplad till datorn och står i tv bänken som står mitt på en väg med högtalare i varje hörn. Det är två Proson, kan ej beteckning men en version med dubbla 10" basar om det hjälper

Klantbo skrev:
Hey vet inte om det är rätt lagt men ja chansa

Har ett par högtalare som låter skumt. "brummar" mellan låtarna det spelar ingen roll om det är hög eller låg volym, går man å vickar ena bakåt slutar det!

Förstärkaren är kopplad till datorn och står i tv bänken som står mitt på en väg med högtalare i varje hörn. Det är två Proson, kan ej beteckning men en version med dubbla 10" basar om det hjälper

Kolla kopplingarna mellan datorn och förstärkaren, det var där felet var på min, glappade så det började brumma.

har en sån här media hub från biltema kan det vara den som spökar?

äää testade å ta direkt till datorn men vart ingen skillnad.. Kan det vara kabeln som är kass, är en tunn liten kabel som går till förstärkaren!

Last edited:
Om man tar bort RCA kontakten (den mellan stärkaren och datorn) så brukar det brumma om man kommer åt nånting med den... Det kan nästan inte vara nåt i högtalaren, men kolla alla anslutningar så att inga kardeler sticker ut och rör nåt.

Klantbo skrev:

äää testade å ta direkt till datorn men vart ingen skillnad.. Kan det vara kabeln som är kass, är en tunn liten kabel som går till förstärkaren!

Kan inget om datoroer och skit, men ALLT från biltema kan spöka....

juha01 skrev:
Om man tar bort RCA kontakten (den mellan stärkaren och datorn) så brukar det brumma om man kommer åt nånting med den... Det kan nästan inte vara nåt i högtalaren, men kolla alla anslutningar så att inga kardeler sticker ut och rör nåt.

Min sladd hade pajjat inuti, så när man råkade röra den så brummade det som fasen, man var tvungen att lägga den helt rakt.

Jag gissar på att sladden e paj.

Kardeler? Menar du i kablarna till högtalarna då? dom sitter nog rätt bra, fast det skadar väl inte å ta loss sätta dit igen eller

Kan nog stämma att den är paj isåf den ligger vid en tröskel helt öppet :)

Jo biltema, men fick den gratis så :tummenupp

Klantbo skrev:
Kardeler? Menar du i kablarna till högtalarna då? dom sitter nog rätt bra, fast det skadar väl inte å ta loss sätta dit igen eller

Ja, jag tänkte på det där att vickade på dom så försvann det...

Mest troliga är som sagt signalkabeln.

Klantbo skrev:

Kan vara det... eller, jordfel mellan datorn och förstärkaren.
Har du förstärkaren och datorn på sammma propp?

Men kan lika gärna vara som du säger, signalkabeln kanske ligger nära ett magnetfält (typ en strömsladd) och är oskärmad.

jo det är ju massor me kablar sista biten vid förstärkaren, och den är inte skärmad

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman