Konstigt fel på Mito

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Inte för att detta stör mig så mycket men det ger en nu-kommer-den-snart-skära-känsla som heter duga.

Hur som helst:
För 2 veckor sedan började Miton låta lite konstigt, som ett tyst bakgrundsknackande på tomgång och lågvarv. Tänkte att det väl alltid har varit så, dvs. att jag inte lagt märke till det bara.
Men igår så stannade den när jag körde, kändes precis som bensinstopp och när jag körde in till kanten så låg tomgången på det dubbla jämfört med vad den brukar ligga på.
Av någon anledning drog jag full choke och då fugerade den som den skulle igen. Skitsamma tänkte jag men imorse gjorde den precis samma sak igen och precis som förra gången så hjälpte det med choke. Men ljudet (kanske fantomljud) finns där fortfarande (tror jag) :confused:

Motorn är från en -99a, dvs. 35mm förknasare och sex växlar. Plus att jag har 310 munstycke istället för 300 som är orginal (tror jag). Motoroljan bytte jag imorse men det gjorde ingen skillnad.

P.S Jag kör på Castrol R2 tvåtaktsolja (ännu dyrare och bättre(?) än TTSen)
 
Snacka om sjätte sinne, för ungefär en halvtimme sedan skar den.

Jag fattar det inte, svindyr 2-taktsolja, nybytt växellådsolja, inte överhettad eller någonting. Det bara sa stopp :(
 
kaZmur skrev:
Snacka om sjätte sinne, för ungefär en halvtimme sedan skar den.

Jag fattar det inte, svindyr 2-taktsolja, nybytt växellådsolja, inte överhettad eller någonting. Det bara sa stopp :(

Tänk om du hade lyssnat på farbror Crocs visa ord...

Synd att höra i alla fall. :( Hur långt tid tar det innan du får en ny cylle? Kubik på den? Ja.. de vanliga frågorna.
 
Ska först kolla läget där inne men sist jag beställde cylinder och kolv från danmark så tog det typ en vecka. Det blir orginal cc igen tror jag. Ska bara köra denna säsongen också.
 
Visserligen är min värmemätare cp men den var lika varm som den brukar. Jag körde över 20 mil idag och oljan minskade en bra bit så oljepumpen funkar säkert
 
kaZmur skrev:
Visserligen är min värmemätare cp men den var lika varm som den brukar. Jag körde över 20 mil idag och oljan minskade en bra bit så oljepumpen funkar säkert

Kanske är möjligt att missljudet berodde på att en kolvring gått sönder och nån bit ramlade runt i motorn? Annars skar väl kanske nåt lager..
 
Last edited:
Mycket möjligt, lät nästan precis som omdet skulle kunna vara nåt sånt. Men är man lat så straffas man såhär :(
 
ajdå.. rackarns otur,, undrar varför mito alltid skär ihop. dags att börja blanda i tanken och kolla kolvspelet.

//Niklas
 
Nikel skrev:
ajdå.. rackarns otur,, undrar varför mito alltid skär ihop. dags att börja blanda i tanken och kolla kolvspelet.

//Niklas


Eh varför skulle han kolla kolvspelet? Han har ju kört hur långt som helst utan att det rasat..

Blanda i tanken är också bara dumheter..
 
cRoC skrev:
Eh varför skulle han kolla kolvspelet? Han har ju kört hur långt som helst utan att det rasat..

Blanda i tanken är också bara dumheter..

Just det, då får man ju ingen smörjning om man släpper gasen, det får man med separat.
 
knackningarna på låga varv o tomgång är som jag förstår d normalt på en mito (min knackar o jag har kollat o hört på andra också) så d e inget som e fel där...men anledningen till att den skurit e lite av ett mysterium..men men..miton e ju omtalad att skära i tid o otid...min har skurit en gång men dock inte för mej
 
^XceeD^ skrev:
knackningarna på låga varv o tomgång är som jag förstår d normalt på en mito (min knackar o jag har kollat o hört på andra också) så d e inget som e fel där...men anledningen till att den skurit e lite av ett mysterium..men men..miton e ju omtalad att skära i tid o otid...min har skurit en gång men dock inte för mej

Knackningarna var ju inte där förr sa han jui
 
cRoC skrev:
Eh varför skulle han kolla kolvspelet? Han har ju kört hur långt som helst utan att det rasat..

Blanda i tanken är också bara dumheter..

För att vara på säkra sidan kan du väl blanda i 1% direkt i tanken.
Jag körde det på min de första 5 timmarna.

För övrigt så skar aldrig min mito som jag hade. Körde på castrol tts, den är bättre än R2.

//Berra
 
Förts tråden om en mito som skär på länge, när jag började läsa, tänkte jag tipsa dig om att plocka ur stifftet och ta en olje- kanna med tvåtacktsålja och spruta ner i och runt om i cylindern, startar den då så är det kolvringarna...

Men sedan såg jag att den redan skurit så.... jäfla synd det där
 
Hur långt hade kolven och ringarna gått? Cylindern?

Hade jag varit dig så hade jag gjort en mycket noggrann undersökning av hela oljepumpsystemet...finns hur många saker som helst som kan gå fel med det. Lite skit i systemet och det säger stopp i en nippel eller liknande = ras.

Kör oljeblandat, det är det bästa tipset jag kan ge dig.
Att motorbromsa med tvåtaktare är ALDRIG att rekommendera, varken med seperat smörjning eller blandat...

Det är ju inte så att motorn skär så fort du motorbromsar när man kör oljeblandat, som vissa kanske tror...det är överdriven motorbromsning som motorn tar skada av...motorn FÅR smörjning när man släpper gasen, bara inte lika mycket som den kan behöva om man motorbromsar hårt och länge...
 
cRoC skrev:
Då får man aldrig rätt mängd

Spelar väl inte så stor roll på gata om man kör både och? Blanda i 1-2% direkt i tanken, du märker ju om den ryker mer än normalt. Då får den för mkt olja.
Bättre att vara på den säkra sidan.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top