Konstiga siffror i senaste Bike...

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag läste testet av bushojar i senaste Bike och hakade upp mig på några skumma siffror. Hojarna som testades var Honda Hornet 600, Suzuki GSR 600 och Kawasaki Z750. Det som förbryllar mig är den kassa 0-200km/h-tiden för Horneten. Bike mätte upp den till 25.4 sek. Om man drar bort tiden för 0-100km/h så får vi 100-200km/h på hiskeligt långsamma 21 sek. Är detta verkligen realistiskt? Den sämsta tiden jag sett tidigare för Horneten är 15.8 sek 0-200km/h. Alltså 10 sek snabbare än Bikes tid...

Tilläggas bör också att GSR 600 med endast 6hk mer var 10 sek snabbare till 200km/h. Jag hade kanske inte brytt mig om allt detta om det inte vore så att det stod en ny Hornet i garaget som jag kommer att få låna emellanåt. :tungan

Vad tror ni? Är Bike kassa på att köra, eller har Horneten ett så enormt luftmotstånd att den kör in i väggen efter 170km/h? Det lustiga var att testlaget inte verkade tycka att tiden var onormalt dålig.

Inte alls ovanligt att dom har fel i sina siffror. Den som är lättroad och jämför deras vrid och effektkurvor kan ofta hitta orimligheter även där...

Bike = :tomten :tomten :tomten

Fred00 skrev:
2058945
Vad tror ni? Är Bike kassa på att köra, eller har Horneten ett så enormt luftmotstånd att den kör in i väggen efter 170km/h? Det lustiga var att testlaget inte verkade tycka att tiden var onormalt dålig.

jag har bara lånat en hornet 600 ett par gånger, och några 26 sekunder är det inte. måste vara tryckfel.

Jgt skrev:
2058963 jag har bara lånat en hornet 600 ett par gånger, och några 26 sekunder är det inte. måste vara tryckfel.

låter som en lada niva upp till 100km/h :D

Jgt skrev:
2058963 jag har bara lånat en hornet 600 ett par gånger, och några 26 sekunder är det inte. måste vara tryckfel.
Jag trodde också att det var tryckfel, att det skulle vara 15.4 sek, men så såg jag att den behövde över 1000m för att komma upp i 200km/h...

pjohan skrev:
2058960 Inte alls ovanligt att dom har fel i sina siffror. Den som är lättroad och jämför deras vrid och effektkurvor kan ofta hitta orimligheter även där...
Ja, det är faktiskt ganska ofta som deras vrid- och effektkurvor inte stämmer överens.

Nu har jag i alla fall slängt iväg ett mail till Gerry Nordström. Ska bli kul och se vad han säger.

Fred00 skrev:
2059007 Nu har jag i alla fall slängt iväg ett mail till Gerry Nordström. Ska bli kul och se vad han säger.
aa det ska bli kul o se vad han har för kommentar, men skriv sen här vad han skrev til dej :tummenupp

Gerry var en snabb rackare på att svara på mail. Här kommer hans svar:

"Hej!

Har faktiskt ingen säker förklaring på det. Vi gjorde flera körningar med samma
resultat och kurvan ser bra ut, utan hack som kan tyda på störningar. Om man jämför
kurvorna direkt med GSR 600 ser man att Hondan tappar, men först uppe i fart. En
förklaring kan ju vara att Hondan med sin lägre effekt inte förmår pressa den här
kåplösa hojen upp i hastighet så snabbt. Effektkurvan verkar plana ut efter 9500
varv.

Hälsningar

Gerry Nordström"

Jag köper inte riktigt Gerrys förklaring. Hondan har visserligen 6hk färre än Suzukin, men skulle detta göra 10 sek upp till 200km/h? Bägge är ju dessutom kåplösa så detta borde inte påverka Hondan mer negativt än Suzukin. Dessutom kvarstår faktum: Bikes tid är 10 sek långsammare än vad som är normalt för den här modellen.

Fred00 skrev:
2059124 Gerry var en snabb rackare på att svara på mail. Här kommer hans svar:

"Hej!

Har faktiskt ingen säker förklaring på det. Vi gjorde flera körningar med samma
resultat och kurvan ser bra ut, utan hack som kan tyda på störningar. Om man jämför
kurvorna direkt med GSR 600 ser man att Hondan tappar, men först uppe i fart. En
förklaring kan ju vara att Hondan med sin lägre effekt inte förmår pressa den här
kåplösa hojen upp i hastighet så snabbt. Effektkurvan verkar plana ut efter 9500
varv.

Hälsningar

Gerry Nordström"

Jag köper inte riktigt Gerrys förklaring. Hondan har visserligen 6hk färre än Suzukin, men skulle detta göra 10 sek upp till 200km/h? Bägge är ju dessutom kåplösa så detta borde inte påverka Hondan mer negativt än Suzukin. Dessutom kvarstår faktum: Bikes tid är 10 sek långsammare än vad som är normalt för den här modellen.

ne precis håller med dej det skiljer ju bara 6hk:gnissla så det vore ju ortoligt om det skulle göra hela 10 sek :3freak

Mr Lang skrev:
2059142 Har inte båda hojarna 98 hk. Kanske bara en "fabriksuppgift" :va
Honda anger 97hk och Suzuki anger 98hk. Alltså ljuger Honda mer än Suzuki. I och för sig kan det ju skilja sig en hel del mellan olika exemplar.

ozeo skrev:
2059946 vad hade du för 250 som gjorde 200 :va

Hoztic skrev:
2060034 RGV250 om jag inte missminner mig? :)

Undrar om inte min bil gör 0-200 på samma tid som hondan? :va

Här har du lite info om VJ21an (föregångaren till VJ22an som jag hade) rgv250.co.uk. Enligt dem skall VJ21an göra 203.2 km/h ärlig fart. VJ22an har jag läst 210km/h ärlig fart. 0-100 3,6 sekunder. :tummenupp

Hoztic skrev:
2060034 RGV250 om jag inte missminner mig? :)

Undrar om inte min bil gör 0-200 på samma tid som hondan? :va

Nästan så tjejens Nissan Primera 2.0 gör 0-200 snabbare än så :hihi

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla