Konstig tomgång..

MacQ

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Kawasaki GZP 600 R, Kawasaki KLR 500
Jag har en GPZ 600 R ..
tomgången är konstig.. den står still bra på 1500 varv.. sen rätt som det är går den ner till 1000 varv.. och sen upp igen till 1500..

Jag har kollat ventilspelen.. synkat förgasarna..
så jag undrar om ni har några andra tips ?

tänkte på om det kan vara skit i förgasarna ? ..

hoppas någon kan ge mig ett bra svar

Sitter just vid datorn och kollar sprängskisser. Jag försöker hitta var vacum-justeringen sitter. Detta påverkar helt klart tomgången.

MacQ skrev:
Jag har en GPZ 600 R ..
tomgången är konstig.. den står still bra på 1500 varv.. sen rätt som det är går den ner till 1000 varv.. och sen upp igen till 1500..

Nepp! tror inte det e skit i fuggarna! Har precis samma prob med min 900:a. bollar varven hit o dit. Men den har även problemet att den inte vill släppa varvet efter att man drar av på gasen vid växlingen, tar ca 3-sec innan den reagerar på avdraget. Har försökt och (tror jag) gjort det mesta för att avverka detta prob. rengjort,synkat, kollat membranen, rengjort igen mm mm. Kan det vara så att fuggarna tjuvtar luft någonstans??.. :confused:

KawaZX12r skrev:
Sitter just vid datorn och kollar sprängskisser. Jag försöker hitta var vacum-justeringen sitter. Detta påverkar helt klart tomgången.

Vacuum-justering? Är det synkningen du menar, dvs. hur spjällen står i förhållande till varandra på tomgång, eller nåt annat?

spjällaxelns lager kanske?

okaj.. tack för lite tips.. ska kolla om den tjuvdrar luft..

kan det vara så att något av tändstiftena strular ?
kan det bli sån symton då ?

jag har ju gnista och så på alla stift.. men bara en fundering..

hur kollar man smidigast om den tjuvdrar luft ? .. startgas eller finns det någon annan metod ?

Mvh Markus

Jag har faktiskt liknande symptom på min ZXR 750. Har kollat tjuvluft, synkning plus lite andra grejer men faktiskt inte hittat några fel. Får kanske bli en fullständig genomgång av fuggara i vinter, men just nu får jag klara mig utan tomgång. Har helt enkelt skruvat ner den och håller motorn vid liv med gasen.

Jag hade problem med detta på min förra hoj (gixxer750 85´a) Sen samma sak på min nuvarande 1100 89´a.. Jag gick igenom hela förgasarna och grundinställde dem, då funkade allt bättre.. men sen för att få till tomgången ordentligt skruvade jag bara ut lågfartsmunstyckena ett halvt eller helt varv.. sen gick den mycket stabilare på tomgång. Detta gäller båda hojarna.. precis samma sak.

Jag hade och har Mikuni RS förgasare.

Lycka till!

Nisse977 skrev:
Jag hade problem med detta på min förra hoj (gixxer750 85´a) Sen samma sak på min nuvarande 1100 89´a.. Jag gick igenom hela förgasarna och grundinställde dem, då funkade allt bättre.. men sen för att få till tomgången ordentligt skruvade jag bara ut lågfartsmunstyckena ett halvt eller helt varv.. sen gick den mycket stabilare på tomgång. Detta gäller båda hojarna.. precis samma sak.

Jag hade och har Mikuni RS förgasare.

Lycka till!

Ok.. är det rätt förstått av mig att man måste plocka bort förgasrana för att kunna göra det ? .. eller är jag helt ute och cyklar ? ..

Nä det behöver du inte! Jag behövde inte göra det på Mikuni RS förgasare i alla fall. Jag skruvade ut skruvarna ett halvt varv på en polares hoj igår, och även den fick fin tomgång sen!

På RS förgasarna sitter den på undersidan, på den sidan av förgasarna som är mot motorn, insugssidan :)

Kolla om du har en skruv där på dina förgasare.. sen prova att skruva ut den ett halv varv eller nått.. och se om det blir bättre!

Jag är inte säker.. men jag tror dessa lågfartsmunstycken är samma sak som pilotmunstycken... Men det är bara som jag tror det!

:tungan

Last edited:
Jag har exakt samma problem på min hoj, GPZ 600 R. Dessutom så är det väldigt låg tomgång på kall motor ca 1000 rpm, och 2000 rpm vid varm motor.
Är det att det är otäta munstycken?

Vad heter skruven till lågfarten föresten, är det pilot-nåt?

Nisse977 skrev:
Jag är inte säker.. men jag tror dessa lågfartsmunstycken är samma sak som pilotmunstycken... Men det är bara som jag tror det!

:tungan

Jo som sagt.. det är nog så!

Alla gamla hojar jag varit i kontakt med har haft låg tomgång.. eller ingen alls vid kall motor.

Akrylamid skrev:
Jag har exakt samma problem på min hoj, GPZ 600 R. Dessutom så är det väldigt låg tomgång på kall motor ca 1000 rpm, och 2000 rpm vid varm motor.
Är det att det är otäta munstycken?

Vad heter skruven till lågfarten föresten, är det pilot-nåt?

Vad en hoj med förgasare har för tomgångsvarv när den är kall är helt ointressant. Använd choken. Däremot när den är varm ska den ligga runt 1400. Ställer du tomgången till 1200, well... det finns mycket skrivet om det här på SH.

JörgenT skrev:
MacQ skrev:
Jag har en GPZ 600 R ..

Nepp! tror inte det e skit i fuggarna! Har precis samma prob med min 900:a. bollar varven hit o dit. Men den har även problemet att den inte vill släppa varvet efter att man drar av på gasen vid växlingen, tar ca 3-sec innan den reagerar på avdraget. Har försökt och (tror jag) gjort det mesta för att avverka detta prob. rengjort,synkat, kollat membranen, rengjort igen mm mm. Kan det vara så att fuggarna tjuvtar luft någonstans??.. :confused:

Hej, Det där med tjyvar luft! Har nåt liknande på min Gpx 750 -84:a, (se annan inlägg) han som skruva ihop efter ventil renovering mm, hade missat gummi slangar på de två yttre fuggarna, drog år slang klämmorna då , vet inte om det är det som gör att det gick sämre sen, jag kan ju alltid släppa igen och släppa in lite luft :) (svårt å sova när hojjen inte går bra, soliga dagar som dessa) natt nu iaf Zzzzzzzzzzz /Dennis :3freak

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT