Konstig polis

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Jag hade en konstapel som inspekterade min hoj, den var parkerad. Jag var tvungen att gå ut o kolla va fan han höll på med. Han börja babbla om att det inte satt nån reg-skylt på den. Jag sa bara att det måste inte finnas om den står parkerad. Då lackade han ur och sa att han skulle göra en flygande inspektion. :kocko

Då undrade jag om han inte behövde ta mig åkandes för att göra det? Då blev han ännu mer förbannad! Efter ca 10 minuters lag-läsande så blev han helt plötsligt vänlig och börja snacka om allt möjligt.

Klart skummaste snut jag träffat på.

E det nån som vet om det e ok att köra med reg-plåten på ryggsäcken?

får & får...det räknas ju som felplacerad regskyllt..kostar dig 400 pix..om farbror blå är gnällig..
Då är det väll bättre att köra med skyllten i ryggsäcken, så gör den ju ännu mer nytta (ironisk)kostar nämligen lika mycket, lite..
edit:text.

Last edited:
Bandido skrev:
Jag hade en konstapel som inspekterade min hoj, den var parkerad. Jag var tvungen att gå ut o kolla va fan han höll på med. Han börja babbla om att det inte satt nån reg-skylt på den.

Vad glad att han kollade upp en hoj som stod utan skylt. Nästa gång kan det vara just han som ringer och meddelar var din stulna hoj finns någonstans.

Det var det första jag tänkte på också.
Hojen saknade skylt...Polisen blir misstänksam och börjar kolla närmare...
Sen kanske hans agerande efter det inte var det bästa.
Men för en gångs skull visade han lite intresse för något som skulle kunna ha varit stulet.
Annars händer det allt för ofta att sådant inte kollas upp.

Polisen har rätt att beställa bortbogsering av fordon utan nummerplåt. Lagen blev till typ -98 efter att många ( inkl jag ) tog av plåten för att slippa parkeringsböter.

Chronic skrev:
Polisen har rätt att beställa bortbogsering av fordon utan nummerplåt. Lagen blev till typ -98 efter att många ( inkl jag ) tog av plåten för att slippa parkeringsböter.

Ajdå... det tricket kör man ju med lite nu och då :näsblod

andersbrink skrev:
Vad glad att han kollade upp en hoj som stod utan skylt. Nästa gång kan det vara just han som ringer och meddelar var din stulna hoj finns någonstans.

Jo visst, men han har ju ram-nummret att gå på. Känns ju inte som man e nån grovt kriminell person direkt.... Fast snuten har en tendens att försöka få en att känna så.

Men det e klart, en polis som tar eget initiativ är ju mycket ovanligt.

Bandido skrev:
Jo visst, men han har ju ram-nummret att gå på. Känns ju inte som man e nån grovt kriminell person direkt.... Fast snuten har en tendens att försöka få en att känna så.

Men det e klart, en polis som tar eget initiativ är ju mycket ovanligt.

Jaså? :confused:

Det var säkert samma polis som plockade mig på Västerbron igår. Han var fly förbannad å gorma om både ditten och datten i 5 minuter. När han märkte att jag inte var speciellt upprörd över något av det han sa så lugnade han ned sig och vi började snacka om annat istället.

Fattar inte varför poliser måste vara så j-vla otrevliga initiellt vid ett ingripande...jag menar vad är en för liten reg.plåt att bli arg för....det är väl bara att dela ut boten, påpeka att om man åker dit igen på samma grej så är det kontrollbesiktning som gäller.

Poliser verkar ta det personligt när en nisse går ut och köper en mini-skylt....kan inte tolka reaktionen på något annat sätt. Jag menar...om det är för att sätta sig i respekt så misslyckades den här polisen fatalt...iaf för mig.
Tyckte bara att han var patetisk med noll perspektiv på tillvaron.

Bandido skrev:
Jag hade en konstapel som inspekterade min hoj, den var parkerad. Jag var tvungen att gå ut o kolla va fan han höll på med. Han börja babbla om att det inte satt nån reg-skylt på den. Jag sa bara att det måste inte finnas om den står parkerad. Då lackade han ur och sa att han skulle göra en flygande inspektion. :kocko

Då undrade jag om han inte behövde ta mig åkandes för att göra det? Då blev han ännu mer förbannad! Efter ca 10 minuters lag-läsande så blev han helt plötsligt vänlig och börja snacka om allt möjligt.

Klart skummaste snut jag träffat på.

E det nån som vet om det e ok att köra med reg-plåten på ryggsäcken?
Flygande inspektion

Fordonslag (2002:574)

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.

Vilka luddiga lagar vi har nuförtiden... kan man överklaga om man skulle få ombesiktning? Känns ju inget kul om en polis nu skulle anta fel och göra en flygande på min racehoj bara för att den står med varm motor på min uppfart.
Fast jag misstänker att jag är del i att den lagen kommit till, på chopper tiden för 20 år sen så körde vi ju alltid våra hojar på släp till korvmacken ;-)

CHROLO skrev:
Flygande inspektion

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.

Last edited:
jojje1963 skrev:
Vilka luddiga lagar vi har nuförtiden... kan man överklaga om man skulle få ombesiktning? Känns ju inget kul om en polis nu skulle anta fel och göra en flygande på min racehoj bara för att den står med varm motor på min uppfart.
Fast jag misstänker att jag är del i att den lagen kommit till, på chopper tiden för 20 år sen så körde vi ju alltid våra hojar på släp till korvmacken ;-)

Ombesiktning kan inte överklagas, endast körförbud.

5 kap. Övriga bestämmelser

5 § Beslut om körförbud som har meddelats av en polisman, en bilinspektör eller ett besiktningsorgan får överklagas hos Vägverket. Detsamma gäller beslut i ett ärende om registreringsbesiktning, mopedbesiktning eller lämplighetsbesiktning och beslut om återkallelse av en godkänd lämplighetsbesiktning.
Överklagande får ske utan begränsning till viss tid. Överklagandet skall ges in till Vägverket.

6 § Beslut i följande fall får inte överklagas.
1. Körförbud eller föreläggande som har meddelats av Vägverket.
2. Vägverkets beslut i ett ärende som har överklagats till verket.
3. Annat beslut av en polisman, en bilinspektör eller ett besiktningsorgan än som avses i 5 §.
4. Fråga om godkännande av ett fordon på grundval av ett intyg enligt 3 kap. 6 §.
5. Beslut om undantag från föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen.

Busafreak skrev:
Stickspår: Välkommen tillbaka Chrolo, upplever att du varit borta ett tag från SH.

Tackar.

Jag har läst mycket av vad som skrivits här, men inte orkat bemöta det.
Tar nya tag nu.
:)

CHROLO skrev:

5 § Beslut om körförbud som har meddelats av en polisman, en bilinspektör eller ett besiktningsorgan får överklagas hos Vägverket. Detsamma gäller beslut i ett ärende om registreringsbesiktning, mopedbesiktning eller lämplighetsbesiktning och beslut om återkallelse av en godkänd lämplighetsbesiktning.
Överklagande får ske utan begränsning till viss tid. Överklagandet skall ges in till Vägverket.

3. Annat beslut av en polisman, en bilinspektör eller ett besiktningsorgan än som avses i 5 §.
4. Fråga om godkännande av ett fordon på grundval av ett intyg enligt 3 kap. 6 §.

Tackar.

Tar nya tag nu.
Jag är jäkligt glad över att du finns här och kan ge svar på tal :tummenupp

Inte ditt fel, men sånna lagar gör ju att man blir förbannad bara av att läsa dom. Vissa saker kan man straffa oskyldiga för medans andra kan man inte ens straffa skyldiga för. Inte för att jag tror jag blir drabbad men rätt ska va rätt. Förmodligen ska det mycket till innan en polis gör en flygande på en hoj han inte sett köra men allt är möjligt.

Som tur är kan man iaf fortfarande överklaga ett beslut om regbes, det är ju det man är mest rädd för. Så om ni gör en flygande på min hoj utan att ni sett mig köra den och jag får föreläggande om regbes och jag får rätt av vv så behöver jag inte ens besiktiga :tummenupp
Då får jag ju hjälpa polisen att förstå att en vanlig bes absolut inte räcker på min hoj, regbes måste det ju bli, den är ju livsfarlig :hihi

CHROLO skrev:

Tackar.

Tar nya tag nu.

CHROLO skrev:
Tackar.

Tar nya tag nu.
Stabilt :tummenupp. Det behövs folk med koll på de olika delarna av vår hobby här på SH.

Nu har vi en polis, några läkare/sjuksköterskor/ambulanssjukvårdare, några jurister, flera MC-mekaniker, lackerare, RR-förare, och massa andra kunniga på olika mer eller mindre MC-relaterade områden. Det jag saknar nu är JohanFÖK som hade stenkoll på försäkringsbranchen och någon politiker från Trafikutskottet :).

CHROLO skrev:

Refererar till en mycket debatterad undersökning som gjordes för inte så länge sedan...... Men den kan nog vissa vilja glömma bort........

Men nu sitter reg-plåten på iaf, så jag kan känna mig som en hederlig medborgare igen och kan inte misstagas för rånare el dyl.

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back