konstig gummi lukt

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Köpte en hoj till för fyra dagar sedan. Blev en yamaha xt600 av den lite äldre modelen, Rolig bus hoj med massa grus körning :banana

Till Frågan: varje gång jag startar hojen så kommer det en liten pust med bränd gummi lukt från motorn. Ej från avgaserna, så vad fan kommer det i från. motorn är ju kall så de finns ju inget som kan bli bränt så fort..
Försvinner sedan man kör fast känner av det när man stänger av den igen.. så lukten finns nog hela tiden. någon som ochså har det problemet.

Problem nummer 2 : är att det finns ett rasslande eller knackande ljud som kommer från cylindern som ökar med varvet fast försvinner när vind å motorljud överöstar rasslandet.. vad är det som ska bytas, hojen går skit bra å inga start svårigheter elller dyligt en del saker i motorn är ny bytt tex lager,vev,växelåda,olja m.m fast inte kolv å ventiler å kammkedja

lite rassel ska de väl va så länge de inte låter tokkonstigt eller jättehögt.

har ett litet rassel på min xr men har hört 2 st till som låter exakt likadant :)
men knackande vet jag inget om :3freak

de där med gummilukten har jag på min dr800 oså..lokaliserat det till packningen som sitter mellan krök o motor då den är av nå slags gummi :va
den bräns inte sönder eller nåt men den lukta likadant som när jag starta som när jag tog bort den...
kanske kan vara nån slags tätningsmassa :va

ozeo skrev:
lite rassel ska de väl va så länge de inte låter tokkonstigt eller jättehögt.

har ett litet rassel på min xr men har hört 2 st till som låter exakt likadant :)
men knackande vet jag inget om :3freak

de där med gummilukten har jag på min dr800 oså..lokaliserat det till packningen som sitter mellan krök o motor då den är av nå slags gummi :va
den bräns inte sönder eller nåt men den lukta likadant som när jag starta som när jag tog bort den...
kanske kan vara nån slags tätningsmassa :va

Jo jag vet att det ska låta lite men vet inte vad gränsen ska gå.. får vell ta å köra in på verkstaden å höra.. får även ta å kolla upp kröken då. fast det är konstigt att det luktar så tidigt effter start

SilentPlanet skrev:
Problem nummer 2 : är att det finns ett rasslande eller knackande ljud som kommer från cylindern som ökar med varvet fast försvinner när vind å motorljud överöstar rasslandet.. vad är det som ska bytas, hojen går skit bra å inga start svårigheter elller dyligt en del saker i motorn är ny bytt tex lager,vev,växelåda,olja m.m fast inte kolv å ventiler å kammkedja

kolla ventilspel samt kamkedjan...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...