Komradio för mc från CO, nån som provat?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag planerar en långresa till Alperna i juni och hittade en komradio på Clas Ohlson som har headset och sändarknapp anpassade för mc. Är det nåt att ha? Omdömen från er som har provat denna produkt önskas i första hand. Excibel FX-12
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156141614

Jag förstår att det kommer vara svårt att höra nåt över 70 kmh, framförallt med öronproppar men det vore nice att kunna kommunicera (vi är fyra pers) utan att behöva stanna helt.
Radion i lilla tankväskan, vattentät sändarknapp på styret och en sladd till hjälmen. Jag tycker att det ser ok ut för den pengen men vill gärna veta om det funkar eller om det e pengar i sjön.

Denna radio kostar 500 kr/pers. Scala Rider är mer än dubbelt så dyr. Prisvärt?

36-2426.jpg

headset:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137970716

362710A_X_2009-07-01_102941_612.jpg
362710B_X_2009-07-01_102936_204.jpg

Last edited:
Jag har inte provat just den där, men jag kör med komradio.
Peltorgrejjer i hjälmen och icoms comradio. Funkar bra. Mycket mycket bättre räckvidd än bluetooth.

Okej om jag snor tråden för en liknande fråga? Eller jag gör det oavsett ;)

Vi är ett gäng på 7 pers som ska köra långväga i sommar. Finns det intercom-utrustning där alla kan vara med och vad skulle ni rekommendera?
OBS: Jag kan googla själv, vill ha erfarenhetsrelaterade svar; vad funkar, vad funkar inte?

Okej om jag snor tråden för en liknande fråga? Eller jag gör det oavsett ;)

Vi är ett gäng på 7 pers som ska köra långväga i sommar. Finns det intercom-utrustning där alla kan vara med och vad skulle ni rekommendera?
OBS: Jag kan googla själv, vill ha erfarenhetsrelaterade svar; vad funkar, vad funkar inte?

Borde väll funka om alla kör på samma kanal.

Har kört den där från CO, "inge vidare" är mitt omdömme. Hade problem med att Miccen stod ut för långt, gick inte att ha fast monterad i min XR-1000. Dåligt ljud i fart över 100 km/h. Joxigt med sladd och "talknapp".

Har nu köpt ett Scala Rider G4. Bara monterat enheten i min hjälm hitintills och använder den med Iphone och Ipod musik - Kör bara moppe än så har ingen riktig erfarenhet av hur ljudet är i högre farter men på moppen funkar det bra.

Har kört den där från CO, "inge vidare" är mitt omdömme. Hade problem med att Miccen stod ut för långt, gick inte att ha fast monterad i min XR-1000. Dåligt ljud i fart över 100 km/h. Joxigt med sladd och "talknapp"...

Låter som du hade micken med en bom/arm för öppna hjälmar, stämmer det? Jag ska inte ha den varianten. Räknar inte med problem på den fronten och att man måste vara under 100 vet jag.

Frågan är mest, är det värt pengarna? Går det att kommunicera?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti