Kompressorhjälp

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Undrar lite över vad det är för delar på en luftkompressor.

Exempel:
http://www.blocket.se/vi/19206434.htm?ca=14_s

Vad är det för liten "tank" uppe vid kompressorn (högst upp till höger på bilden). Det ser ut som en slang till lufttanken. Tror inte det är utluften utan något annat(?)

EDIT: En bild till
a_040117_006.jpg

Last edited:
Eftersom det ser ut att vara kopplat direkt ner till tanken så lär det väl vara utloppet från kompressorblocket.
Hade inte röret ner till tanken funnits där så hade jag sagt insugsfilter.

Enklast är väl att fråga säljaren!

Jag ska inte köpa den, bara hade den som en exempelbild.
Funderar på att plocka ihop en trasig kompressor och jag bara undrar vilka
bitar jag behöver få tag på.

Jag vet bara att jag har den kopplingen på min tank så jag funderar om jag
kan plugga den eller om jag behöver det där som hänger där. :va

Jag bara spekulerar...
Det är inte inluften till tanken, alltså efter själva kompressorblocket? Det kanske är någon slags liten för-tank för tryckutjämning/backventil/övertrycksskydd?:va

Kan även vara "ljuddämpare" för insugssidan plus slang för övertryck/tömning av tank, annars så ser man ju inget mer inlopp till tanken så troligen så är det nog trycksidan ner till tank.

Jag bara spekulerar...
Det är inte inluften till tanken, alltså efter själva kompressorblocket? Det kanske är någon slags liten för-tank för tryckutjämning/backventil/övertrycksskydd?:va

Jag funderade på det med, men jag har en annan koppling för IN på tanken... om jag nu inte fatatt det hela helt fel.
Ska försöka fixa bilder på mina grejjer så kanske det är lättare att se vad jag saknar.

Men undrar ändå vad den lilla tanken är till för. Det ser ju ut som att trycket kommer ut där och in till tanken, men varför ha en sån mini-tank där och inte bara en slang som jag tänkte ha.

Kan även vara "ljuddämpare" för insugssidan plus slang för övertryck/tömning av tank, annars så ser man ju inget mer inlopp till tanken så troligen så är det nog trycksidan ner till tank.

Hmm... det kan du ju ha rätt i, eller för att hjämna ut trycket från kompressorn? :va
Man kanske inte behöver den då, utan ljuddämpare har man ju kört förr :hihi
Tänkte ändå ha den utanför garaget.

EDIT: Kom på att den kopplingen som jag trodde var inloppet till tanken kanske bara är ett extra uttag för luft. Då borde alltså detta vara inluften.
Frågan är då om man behöver den där extra burken eller om det bara är ljuddämpning?
Känns ju att man inte vill chansa heller med dessa grejjer, det är ändå 10 BAR tryck tanken klarar

Last edited:
Det är säkerligen en tvåstegskompressor, då kan det vara bra att ha lite volym mellan hög och lågtryckscylindrarna. Tanken utjämnar då flödet genom att agera ackumulator, dvs tanken sväljer undan tryckstöten som uppstår när lågtryckcylindern tömmer samt betalar sedan tillbaka genom att hjälpa högtryckscylindern att fyllas snabbare.

Det kan också vara en tank som pulsationsdämpare, så att man kan hålla en mindre rördiameter ned till stora tanken samt minska förlusterna.

Jag funderade på det med, men jag har en annan koppling för IN på tanken... om jag nu inte fatatt det hela helt fel.
Ska försöka fixa bilder på mina grejjer så kanske det är lättare att se vad jag saknar.

Men undrar ändå vad den lilla tanken är till för. Det ser ju ut som att trycket kommer ut där och in till tanken, men varför ha en sån mini-tank där och inte bara en slang som jag tänkte ha.

Hmm... det kan du ju ha rätt i, eller för att hjämna ut trycket från kompressorn? :va
Man kanske inte behöver den då, utan ljuddämpare har man ju kört förr :hihi
Tänkte ändå ha den utanför garaget.

Last edited:
Det är säkerligen en tvåstegskompressor, då kan det vara bra att ha lite volym mellan hög och lågtryckscylindrarna. Tanken utjämnar då flödet genom att agera ackumulator, dvs tanken sväljer undan tryckstöten som uppstår när lågtryckcylindern tömmer samt betalar sedan tillbaka genom att hjälpa högtryckscylindern att fyllas snabbare.

Det kan också vara en tank som pulsationsdämpare, så att man kan hålla en mindre rördiameter ned till stora tanken samt minska förlusterna.

Ok, låter rimligt. Så de med två cylindrar är en låg och en hög tryck?
Min har ju bara en cylinder (circa 400 liter tank och max 10 BAR) så det talar för att jag kan köra med bara en slang rakt ner i tanken. Tackar! :tummenupp

Nu har man trixat lite.
Provade att dra en slang från kompressorn till ett av uttagen på tanken.
Det var en märklig gänga på backventilen som man ska koppla kompressorn till
och jag hade ingen sådan koppling.

Ska fixa det så klart men bara för att testa körde jag en snabbkoppling till
tanken istället för backventilen.
Märkte att slangen blev ganska varm när man närmade sig 5-6 bar så jag
antar man ska ha en armerad slang där som klarar värmen?

Det skulle kunna vara så enkelt att det någonstans mellan den lilla och den stora tanken sitter en backventil.

Då är den lilla tanken en förtank, för att kompressorn ska kunna starta utan det massiva mottrycket från den stora tanken.

Det skulle kunna vara så enkelt att det någonstans mellan den lilla och den stora tanken sitter en backventil.

Då är den lilla tanken en förtank, för att kompressorn ska kunna starta utan det massiva mottrycket från den stora tanken.

Det stämmer att det sitter en backventil där precid där slangen går in i tanken.
Har kikat på en del kompressorer nu och har bara sett detta på de med dubbla
kolvar (V-formade). Min har bara en så jag tar det som att jag inte behöver en.
Den koppling som sitter på min ser också ut som det ska sitta en slang där.

Det stämmer att det sitter en backventil där precid där slangen går in i tanken.
Har kikat på en del kompressorer nu och har bara sett detta på de med dubbla
kolvar (V-formade). Min har bara en så jag tar det som att jag inte behöver en.
Den koppling som sitter på min ser också ut som det ska sitta en slang där.

En stor encylindrig kompressor kan också starta lättare om du har en förtank, det är till och med bra om det fiser lite i skarvarna så att den lilla tanken tappar trycket fortare än den stora, så är den lilla tanken tom när kompressorn ska starta igen, då klarar man sig med en snäppet mindre säkring eftersom startsrömmen då blir mindre....
(gammalt raggarknep)

Givetvis ska tryckbrytaren som startar/stoppar kompressorn då mäta trycket i den stora tanken.

Den enklaste varianten att koppla ihop den. Från kompressor blocket kopplar du slang/rör ner till backventilen som sitter ingängad i tanken på valfritt ställe, sen kopplar du en pneumatikslang från det lilla uttaget på backventilen till tryckströmbrytarens AVLUFTNING. Tryckströmbrytaren ansluter du i nån av dom lediga anslutningarna i tanken, glöm för bövelen inte att skruva i en säkerhetsventil i tanken nånstans!!!!

Alla kompressorer som säljs idag med tank har en backventil och avluftning mellan kompressorblock och tank.

Kolla så att säkerhetsventilens öppningstryck är lägre än tankens högsta godkända tryck.

Blir ett himla spring till Jula och Biltema :näsblod
Köpte en ny backventil och såg senare på kvällen att det satt en redan direkt på utloppet från kompressorn. Suck.

Har nu satt en armerad soppaslang (från Biltema) mellan kompressorn och tanken.
Den borde väl hålla för värme och upp till 10 Bar eller vad tror experterna?
Körde igår med upp till 5-6 Bar, ska väl prova högre tryck i veckan.

Vet att det egentligen skall sitta en kopparslang, men har inte grejjer till att bocka en sån. :/

Ok, låter rimligt. Så de med två cylindrar är en låg och en hög tryck?
Min har ju bara en cylinder (circa 400 liter tank och max 10 BAR) så det talar för att jag kan köra med bara en slang rakt ner i tanken. Tackar! :tummenupp

Ja tvåcylindriga kompressorer består ofta av en låg- och en högtryckscylinder. Den större av dem är då förstås lågtryckscylindern, det första steget. På kompressorn på din bild kan man ana att den bakre cylindern ser ut att ha större diameter.

Det stämmer nog att den är en liten flödes /puls-utjämnare.
På de 3-stegs och 4-stegs kompressorerna jag pysslar med sitter det nästan alltid en kondensseparator mellan stegen som även har den uppgiften att minska pulserna/jämna ut trycket.

// Linus

Last edited:
Det stämmer nog att den är en liten flödes /puls-utjämnare.
På de 3-stegs och 4-stags kompressorerna jag pysslar med sitter det nästan alltid kondensseperatorer mellan stegen som även har den uppgiftern att minska pulserna/jämna ut trycket.

// Linus

Men det är inget man har på en kompressor med bara en cylinder antar jag?
Det verkar funka ok med min i alla fall men jag har bara kört upp till 6 bar.

Vanligtvis inte vad jag vet.
Men om du vill slippa all kondens i den stora tanken kan man sätta till ett rör som fungerar som en separator. Mycket enkelt.

Bifogat

• Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    23.2 KB · Visningar: 105
Last edited:

Nej det är inget måste på en-cylinder, eller rättare sagt, din enda cylinder laddar ju redan mot tank hur du än gör. Men har man problem med tillräckligt startmoment vid trycksatt tank kan det vara bra med att komplettera backventilen med en liten tank som GW redan skrivit.

Aha, tackar! :tummenupp

Jag har en dränieringsventil på tanken.
Bara sprutar ut vatten om man skruvar upp den.
Bättre att ta upp det tidigare så det inte ligger vatten i tanken så klart.

Kan man köpa en sådan behållare någonstans?
Jag ska ha backventilen efter kondenstanken då antar jag?

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025