Kompressor, blästring.

<Anton>

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM
Tjena teknik-gurus.
Har ni koll på hur kraftig kompressor man bör ha för att kunna blästra lite hyffsat? (klart att jag ska blästra mc-delar annars hade ja lagt den i offtopic...) Och vilket munstycke man ska köpa? Vissa är överlägsna etc?
//Anton

<Anton> skrev:
2531465 Tjena teknik-gurus.
Har ni koll på hur kraftig kompressor man bör ha för att kunna blästra lite hyffsat? (klart att jag ska blästra mc-delar annars hade ja lagt den i offtopic...) Och vilket munstycke man ska köpa? Vissa är överlägsna etc?
//Anton

VAR ska du blästra, i ett 1x1m skåp eller öppet eller vad...?
Ska du blästra med sand, aluminiumsilikat, glas, nötskal?
Mindre munstycket = sämre effekt, mindre luftåtgång..

En sak som är säker, det går åt mycket luft så en liten 1,5hk kompressor kan du glömma...

Återkommer när mer info tillkommit

Snackar vi punktbläster eller större saker ?

I vilket fall så brukar det gå åt en hel del luft då du måste blåsa hela tiden,skulle gissa att det krävs minst 300-400 Min/l och en stooor tank för att få bra tryck i det hela.

Problemet med små tankar/kompressorer brukar vara att det blir kondens efter ett tag då kompressorn går ofta/mycket vilket gör att luften blir varm i tanken och sedan kyls av i slangen eller på väg ut ur munstycket detta gör i sin tur att sanden lätt klumpar sig och bråkar.

Skall blästra med sand, öppet.
Har en kompis med en mega kompressor, får väl bli att fortsätta hos honom i stället för att köpa egen.

Back