Kompressionstesta med inbyggd dekomp i kamaxeln (Crf 450)?

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Yo på er alla i vårsolen :)

Förutsättningarna; Honda Crf 450R från 2012. Antal timmar motorn gått är okänt (köpt från NL).
Med 99 % säkerhet är motorn aldrig 'öppnad'. Det slitage som finns är att kopplingskorgens 'fingrar' har lagom stora märken efter lamellernas 'tänder' (jag kommer byta korgen).

Vakuumsatt insug och avgas (dock inte samtidigt) och mätarna 'gick hela vägen ur'. D.v.s jättebra och ventilerna är väldigt täta.

Ventilspelen är något tajta (men inom specifikationerna 0,16 resp. 0,28 mm);
Insug vä; 0,15 mm
Insug hö; 0,17 mm
Avgas vä; 0,27 mm
Avgas hö; 0,25 mm

Titanventiler för insuget, stålventiler för utblåset.

Som rubriken säger; hur gör man för att kolla kompressionen i en Crf 450R från 2012, med inbyggd dekompventil i kamaxeln? Den aktiveras tydligen när man kickar runt motorn (finns ingen elstart).
Söker på det 'heliga internet' och får fram en del info men inte direkt det jag är ute efter.

Några säger att 'leak down test' är vägen att gå eftersom det säger mer om motorns status än ett vanligt kompressionstest. Varför vet jag inte.

Jag vet att det är möjligt att lyfta av kamaxeln och helt sonika demontera dekompenheten, fast jag har liksom ingen lust att göra det i det här läget... Motorn står löst på en bänkskiva inomhus just nu och jag har ingen verkstad och inte ens ett garage att meka i. Så det är väldigt svårt att kicka...

Den som vakuumtestade ventilerna vet inte heller hur man kollar kompressionen med inbyggd dekompventil.

Överlag verkar det vara dåligt med kunniga människor kring det här, vilket är konstigt, eftersom det finns en hel del Crf 450-hojar ute i stugorna.

/H
 
I verkstadshandboken till min CRF450 2010 fanns ett värde för komptest med dekompen kvar.
Vad är problemet då,startar den inte på kick?
 
Det går ju i princip inte utan att på nåt sätt deaktivera autodekompen, men har du över 5-6 bar så ska det inte vara några problem att starta den åtminstone. Fast jag gissar att det inte är nåt problem här.

Rent teoretiskt skulle det det väl gå att dra runt motorn så snabbt att autodekompen deaktiveras.
 
Jag har också sett kompvärden med autodekomp men de är ju totalt värdelöst för dekompen slits snabbt så den dekompar mer eller mindre.
De går nog inte avaktivera den på enkelt sätt, tacka vet jag Honda XL 600-xr600 från1983-1988 för då va de bara häkta av wiren som gick från kicken över till utvändigt dekompvred.
 
Det går ju i princip inte utan att på nåt sätt deaktivera autodekompen, men har du över 5-6 bar så ska det inte vara några problem att starta den åtminstone. Fast jag gissar att det inte är nåt problem här.

Rent teoretiskt skulle det det väl gå att dra runt motorn så snabbt att autodekompen deaktiveras.
Ja det är väl bara att springa med hojen så kommer man garanterat över det varv där dekompvikten slungas ut.
 
Kanske kolla i manualen, där kan stå vilka värden man ska vid kompressionstest·
Med de komp.
Dom (kompressionstestvärdena) bör rimligen vara mycket lägre än om det inte varit dekomp.
 
Kanske kolla i manualen, där kan stå vilka värden man ska vid kompressionstest·
Med de komp.
Dom (kompressionstestvärdena) bör rimligen vara mycket lägre än om det inte varit dekomp.
Man kan inte gå efter de värdena för dekompen är så opålitlig att den ger exakt rätt ventillyft som den gjorde från fabrik och jag tror inte enas de ger exakt rätt lyft sprillan ny ens så man blir bara lurad av ett kompprov med dekomp. Komptest genom att bogsera hojen på 4-5ans växel och till varvtal strax över tomg typ 2500rpm skulle nog funka. Man känner direkt där dekompen släpper om försöker rulla igång en dekompmaskin för först går hjulet runt lätt och i högre fart går de svintungt mkan tom låsa så man får va snabb att trycka in kopplingen.
 
Lite överdrivet.Inte ens Honda tillverkar så usla produkter...
 
Lite överdrivet.Inte ens Honda tillverkar så usla produkter...
De behöver inte ens va dålig kvalle på autodekomp för att en ventil ska lyfta 0,1.0,3 mm mer eller mindre men de gör stor skillnad på komptrycket. De räcker med taskig ventiljusering så blir komptrycket olika med autodekomp.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top