Kompressionstest!

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Hej!!

Vad är det för normalt kompressionsförhållande på en 125:a??

Jag har en Suzuki RG 91!

den startar inte.. Tänkte byta tändstift, om det inte är problemet, ska jag köpa en kompmätare o se vad den har för komp...

Jag har köpt den för en månad sen,, o jag vet liksom inte hur bra kolv/ cylinder är i skick..

Men som sagt, vad ligger kompet normalt på i en Suzuki RG125 -91???

MVH Martin
 
Den startar nog fast du har dålig komp men den går inte bra. Startade den när du köpte den? Byt tändstift!!! Kolla att du har gnista! Kommer det bränsle till cylindern? Men först av allt nytt tändstift och kolla om du har gnista.
 
Alltså, du behöver inte så värst mycket komp för att hojen ska gå.
Mitt vevlager gick och i och med det så revade den cylinder och kolv fett på ett antal ställen.. dåligt komp som aset men den startade och skillnaden var inte så stor på typ.. 9-11 tusen varv från innan.. men nu har jag förståss bytt cylinder
 
Allround skrev:
Hej!!

Vad är det för normalt kompressionsförhållande på en 125:a??

/ cylinder är i skick..

Men som sagt, vad ligger kompet normalt på i en Suzuki RG125 -91???

MVH Martin

Kompressionsförhållande orkar ja inte räkna på nu.. men du ska ha mellan 5 å 9bar ungefär..

men e det inte rätt dyrt å köpa en komptestare?
billigare å lyfta cyllen å spana läget, kan väl inte va så svårt.
 
runt 10bar på min är i bra skick, har 5bar nu :gnissla ska snart byta kolv och ringar.
 
Om kolven är lite sleten, gör det då någon skillnad i effekt om man byter kolv trots att motorn går fint??
 
Allround skrev:
Om kolven är lite sleten, gör det då någon skillnad i effekt om man byter kolv trots att motorn går fint??

om kolven e lite sliten räcker det kanske med nya ringar???

å ja, det gör skillnad i effekt..
 
Allround skrev:
Okej :)

Gör det mycket märkbar skillnad i effekten? eller bara litegranna??
Beror ju på hur dina nuvarande ringar ser ut.
Det är ju endå dom som har huvuduppgiften när det gäller kompet och kompet är en förutsättning för att hojen ska gå bra. så byt kolvringar om du vill. Dom gör en hel del skillnad om dom är kassa.
Har ingen koll på hur många mil. osv man ska köra innan man byter ringar fast det beror nog mest på din körstil.. :D
 
philsson skrev:
Beror ju på hur dina nuvarande ringar ser ut.
Det är ju endå dom som har huvuduppgiften när det gäller kompet och kompet är en förutsättning för att hojen ska gå bra. så byt kolvringar om du vill. Dom gör en hel del skillnad om dom är kassa.
Har ingen koll på hur många mil. osv man ska köra innan man byter ringar fast det beror nog mest på din körstil.. :D


Okej !

Kan man kolla med en kompressionstestare om ringarna är dåliga??

om det är dåligt komp borde det väl bero på ringarna??

eller??
 
Allround skrev:
Okej !

Kan man kolla med en kompressionstestare om ringarna är dåliga??

om det är dåligt komp borde det väl bero på ringarna??

eller??


häll i några droppar så om det ökar i komp så är det kolvringarna. Annars kan det vara toppackningen, men troligast kolven/kolvringarna.
 
Allround skrev:
Okej !

Kan man kolla med en kompressionstestare om ringarna är dåliga??

om det är dåligt komp borde det väl bero på ringarna??

eller??
om du har otur så kan ju cylindern va revad. :S.. får vi inte hoppas.
men prova med lite olja som han sa där då är det förmodligen ringarna
 
Allround skrev:
Okej :)

Gör det mycket märkbar skillnad i effekten? eller bara litegranna??


det bror helt på hur slitet det är, är ringarna helt slut så ska du nog byta kolven oxå, kolven slits även om det inte synns så mkt på den..

när du häller olja i cylindern å komptestar så kommer kompet garanterat att öka, frågan e hur mkt det kommer att öka, ökar det från 5-15 så e ringarna slut, men har du 10, från början å det ökar te 15 så e det inget fel på ringarna, en två taktare har ganska låg komp oftast.

om du byter ringar glöm för allt i världen inte att "repa" cyllen oxå. ta fram horningsverktyget å horna ur lite. detta måste göras för att ringarna ska slitas in rätt, byter du bara ringar så kommer dom inte att täta å dom kommer bli utslitna fort.

cylinderväggarna ska vara repiga när du sätter i nya ringar!!!!
 
Fluxir skrev:
cylinderväggarna ska vara repiga när du sätter i nya ringar!!!!

Hehe.. nja.. det beror väl på hur du menar. :).. dom ska ju knappast vara på 1mm djup.. så man ser som extra canaler. :P haha.. blev så på min efter motorhaverin. Allt komp försvann därigenom
 
philsson skrev:
Hehe.. nja.. det beror väl på hur du menar. :).. dom ska ju knappast vara på 1mm djup.. så man ser som extra canaler. :P haha.. blev så på min efter motorhaverin. Allt komp försvann därigenom

ne, inte 1mm, det ska va kryssrepor, som du ser, men knappt känner, du ska kunna känna dom med nageln typ... du vet säkert hur ja menar... det ska inte va blankt iaf..
 
Fluxir skrev:
ne, inte 1mm, det ska va kryssrepor, som du ser, men knappt känner, du ska kunna känna dom med nageln typ... du vet säkert hur ja menar... det ska inte va blankt iaf..

Jo det är klart jag vet vad du menar.. tänkte bara skämta lite med dig så att n00b:en inte tror att deras skurna cylinder är som den ska. :hihi
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top