Kompressionstest - varför varm motor?

Maye

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Falun
Hoj
Suzuki GS500e 1993
Ja - som rubriken säger - ska göra ett kompressionstest på min kära suzuki gs500e. Varför ska/kan man inte göra ett kompressionstest på en kall motor? ger den felaktiga utslag då, eller vad är grejjen?

(Ni som läste min förra tråd - Motorcykeln gick i några dagar, men började sedan krångla igen:huvet , så nu ska jag kolla själva motorn och se ifall det är några problem där)

Har redan gjort det på suzukin kall, där den gav utslaget 130 psi på ena, och strax under 142 på den andra. Tyvärr så är det ju så att problemet är just att motorcykeln inte startar, så det är ju lite problematiskt att göra en varmkoll. Skulle kunna eventuellt försöka få igång den med startgas, men jag har dessvärre lite dåligt med det hemma för stunden.

Rekommendationen var att man skulle gå över motorn och reparera vadän det var som orsakade den låga kompressionen ifall en av cylindrarna låg under 114psi, det var mer än 28 psi skillnad mellan båda, eller att båda låg under 142 psi vilket var fallet den här gången.

Har även testat vad det var för fel genom att hälla lite olja i den cylindern som hade lägst kompression som jag läste att man kunde göra på internet. Ifall det är kolvringarna som det är fel på så ska oljan täta upp dom och på så vis ge ett tillfälligt högre tryck i cylindrarna.

Det är definitivt kolvringarna - den cylindern jag hällde i oljan i visade 150psi när jag sedan testade den.

Anyway - ger den felaktig reading om man testar med kall cylinder eller vad är grejjen? Någon som vet varför det inte rekommenderas?
 
Last edited:
Så med andra ord skulle den ge en ännu lägre kompression vid varmtest?
 
Hmmm. Verkar som att det blir att åka iväg och köpa en flaska startgas ändå för att vara på den säkra sidan.
 
Därför att ett kompressionstest med kall motor ger stora felmarginaler när en varm motors delar har vidgats och tätar på ett helt annat sätt.Och eftersom en normal motor arbetar varmt så är det ju då logiskt med detta komptest.
 
Vore det jag, skulle jag nöja mig med de kall-avlästa värdena.
Har den gått ärke-långt?
Har du tur kommer det att räcka med honing + nya kolvringar men när du ändå har toppen borta rekommenderas koll av ventilernas tätning också.
 
Vad jag förstår det så behöver man inte byta kolven vid honing, utan det är bara för att ta bort skit som satt sig i cylinderväggen, right?
 
Vad jag förstår det så behöver man inte byta kolven vid honing, utan det är bara för att ta bort skit som satt sig i cylinderväggen, right?

Nya kolvringar, dom ska ju slitas in/ihop med cylindern så det blir tätt. (det är ju delvis därför man honar cylindern också)
 
Aja, har kollat kompressionen nu i varmläge, och visst - den ligger lite under. Men det är fan så obetydligt lite(typ om trycket ska ligga på 10kg/cm2 så ligger det på 9,8kg/cm2) att jag ändå inte tror det är det som är vad som felar.

Asså det här problemet börjar irritera skiten ur mig vid det här laget för allting tyder på att det är nåt som är koko med förgasarna, men jag har redan gått igenom dem två gånger.

Tändstiften ger gnista, kompressionen är någorlunda ok finns det någonting mer det kan vara?
 
Last edited:
Aja, har kollat kompressionen nu i varmläge, och visst - den ligger lite under. Men det är fan så obetydligt lite(typ om trycket ska ligga på 10kg/cm2 så ligger det på 9,8kg/cm2) att jag ändå inte tror det är det som är problemet.

Det är nog korrekt, knappast detta som gör att den inte startar.
 
Aja, har kollat kompressionen nu i varmläge, och visst - den ligger lite under. Men det är fan så obetydligt lite(typ om trycket ska ligga på 10kg/cm2 så ligger det på 9,8kg/cm2) att jag ändå inte tror det är det som är vad som felar.

Asså det här problemet börjar irritera skiten ur mig vid det här laget för allting tyder på att det är nåt som är koko med förgasarna, men jag har redan gått igenom dem två gånger.

Tändstiften ger gnista, kompressionen är någorlunda ok finns det någonting mer det kan vara?

Är det ungf. samma värde på båda cylindrarna?
 
Alltså det var lite skillnad när jag startade den kall som sagt - men vid varmstarten så var de helt lika.
 
Om den går på startgas, så är det förgasarna.
Nästan säkert.
När det är kallstart som inte fungerar, så sitter felet förmodligen efter flottörventilen (om du låtit bensinkranen stå i "pri" en god stund innan.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top