Kompressionstest Gsx 1100 F motor från 92

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Motorn började hacka efter en tiomila runda igår:( Gick som en dröm innan det.

Den är inte original, sitter RS 38:or med bensinfilter strax före förgasarna. Inget filter i tanken.
Har V&H avgasrör. Har gått 8.000Mil ungefär.

Vet att kammarna var slitna för 1.500 mil sedan enligt verkstaden som servade.
Har gnista i alla tändstift (nybytta som första test). Ingen blåaktig gnista dock utan gulaktig. Har särat på ett stift en hel del och testat att det kommer gnista även på det med större elektrodavstånd. Det gör det på alla cylindrarna. Ej blåaktig gnista..

Har kompressionstestat idag då jag inte tror att förgasarna är den felande länken. De var rengjorde inför säsongen.

Har från vänster i moppens åkriktning, följande värden, 1:an ca 8,5, 2:an ca 8,5, 3:an drygt 6 och drygt 6 på 4:an. Har inte testat med olja i cylidrarna utan dessa värden är "råa sas".

Har jag ett mekanikfel här på 3:an och 4:an? Är diffen för stor??

Eller skall jag kanske rikta in mig på elfel eller riva gasarna för ev smuts!?

Vilken riktning verkar mest sannolik enligt Er?

Surt detta,,, precis vid semesterstart...:gnissla

Det låter ju lustigt att två cylindrar bredvid varandra har fått nernötta nockar bara sådär på nån mil. Det kan inte vara ett säte eller överfall till en kam som har gett sig? Hur ser oljan ut?

Det låter ju lustigt att två cylindrar bredvid varandra har fått nernötta nockar bara sådär på nån mil. Det kan inte vara ett säte eller överfall till en kam som har gett sig? Hur ser oljan ut?

Har inte rivit mig ned till överfallen ännu, Ej tömt den på olja heller så det kanske blir nästa steg. Känner mig ambivalent till felet bara.
Det känns som att den tappar en cylle eller möjligen två då den börjar hacka. Men pumpar jag in bensin med accpumpen så rusar den upp i varv obelastad och där förstår jag inte om alla cyllar rent faktiskt är med eller om de "friska" dränker felet sas.

SBS bakom styret uppenbart:huvet Efter att räknat bort förgasarna gick jag på dem nu. 4:ans throttel hängde som en död sill vid gaspådrag.

Har tydligen inte skruvat ihop dem ordentligt:3freak i mina mekförsök. Nu återstår dock frågan om varför det ser så "illa ställt till" med kompressionen på den. Eller om det är två fel, har inte hunnit provköra ännu.

Skit i kompressionsskillnaden. Du har en sliten motor men det är knappast värt att åtgärda sålänge den går ok.

Vad har du för enhet på mätvärdena p kompprovet?
8,5 resp 6,0 bar, eller vad det kan vara är väldigt lågt. Kan bero på att du gjorde testet med kall motor, eller att ventilerna är dåligt justerade. ELler dåligt batteri så att startmotorn snurrar långsamt.
Med tanke på att alla är låga och att den går dåligt skulle jag kolla så att inte kamkedjan har hoppat en kugg.

Men börja med att se över dina trottlar!

Mats

...kompressionen skall du testa med fullt uppvärmd motor. Vad den ger för värden kall är möjligen av akademiskt intresse.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti