Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alltså... Däcksparkare har man ju hört talas om, men kompressionsprövare har jag som tur är aldrig råkat ut för...Ursäkta okunskapen. Men om jag som spekulant på ett fordon gör kompressionsprov med kall motor och får liknande värden (inom 10%) på alla cylindrar så bör väl det ändå vara bättre än inget?
Ja har man många köpare att välja på så kan man ju tänka så.Alltså... Däcksparkare har man ju hört talas om, men kompressionsprövare har jag som tur är aldrig råkat ut för...![]()
Rent spontant hade jag nog inte velat befatta mig med dylika köpare, är man såpass anal att man kräver ett kompressionstest för att avgöra om man vill köpa fordonet eller inte så ser jag bara problem framför mig.
"Ah tjena, det var jag som köpte hojen. Nu en vecka senare har jag märkt av ett svagt missljud vid kraftig kurvtagning åt vänster under inbromsning, det märkte jag inte när jag provkörde. Sen har jag hittat den här lilla repan i lacken på insidan av ramen som man inte kan se utan inspektionskamera. Tar du tillbaka hojen eller ska vi komma överens om ett prisavdrag?"
Nej tack, ta du din kompressionstestare och far hem igen![]()
Ärligt talat, oavsett om det så vore den enda spekulanten på vad det nu var jag sålde så skulle jag motsätta mig. Tillräckligt skeptisk till att låta en del människor provköra, att börja skruva loss grejer för att utföra dylika mätningar tycker jag definitivt är något man får vänta med tills man köpt prylen. Men det kanske bara är jag.Ja har man många köpare att välja på så kan man ju tänka så.
Jag köpte vattenskoter där säsong och plats inte medgav provkörning, så tänkte att kompprov var ju bättre än att köpa grisen i säcken, seadoo modellerna vill gärna inte heller varmköras på land då axeltätningen för impellern går sönder utan kylning. Värdena inom tolerans men premiärturen får bli i veckan så får se vad det blev av det hela.
Det är ingen sporthoj antar jag.Jag testade, fick lite låga värden, men de var lika på bägge, så det var väl bra då.
Det ser väl ut som "bakdäck" har en Monster - lätt att kolla kompen - allt är åtkomligt. Över huvud taget en lättmekad cykel (åtminstone om man kör tvåventilare)Det är ingen sporthoj antar jag.
Förvisso, men det kan oxå bero på slitna ventilstyrningar.Kompessionprov med kall motor är meningslöst. Det enklaste kompressionsprovet är att se om det kommer en blå puff från ljuddämparna efter ett långt gasavslag och man sen blippar gashandtaget med indragen koppling.
Mjo men då går den inte alls när stakarna gått genom kolvtopparna.Korrekt. Ivfsh är blå rök illavarslande och kan betyda allvarligare saker än ringar, styrningar och/eller toppackning, typ:
View attachment 470650
Bilden visar kolvar från tre olika motorer så tre av fyra är bara "lite förgasarjustering" när man säljer den. Så där ser det ut när man fläskar på med 120 hästar lustgas med för klen blandning. Schnitz tändning och blå 0.7 ohms Dyna-spolar gör att den går att köra trots att sidolektroderna på tändstiften smält bort.Men han verkar ju haft en hel kolv.
Hade en hel låda med liknande kolvar men det blev så innan jag behärskade +2,5 bar ladd genom förgasare???Bilden visar kolvar från tre olika motorer så tre av fyra är bara "lite förgasarjustering" när man säljer den. Så där ser det ut när man fläskar på med 120 hästar lustgas med för klen blandning. Schnitz tändning och blå 0.7 ohms Dyna-spolar gör att den går att köra trots att sidolektroderna på tändstiften smält bort."Kan själv" kunskap kostar.
Tillägg: Köper man off-season får man ju förhålla sig till det. Åker jag för att kolla på hoj mitt i vintern så vet jag ju redan i förväg att provkörning inte gärna är möjligt, då får man utvärdera objektet efter övriga parametrar som kan granskas med tanke på rådande säsong. Du kanske råkade på en snäll säljare som lät dig komptesta, jag hade inte gjort det. Vips har klåparköparen lyckats dra gängpaj i toppen, och sen börjar tvisten kring huruvida köparen är ansvarig eller om gängan var kass från början... Inget jag är intresserad av.Ja har man många köpare att välja på så kan man ju tänka så.
Jag köpte vattenskoter där säsong och plats inte medgav provkörning, så tänkte att kompprov var ju bättre än att köpa grisen i säcken, seadoo modellerna vill gärna inte heller varmköras på land då axeltätningen för impellern går sönder utan kylning. Värdena inom tolerans men premiärturen får bli i veckan så får se vad det blev av det hela.
Håller med om riskerna vid t.ex. komptest vid köp. Alla säljare dock är inte lika insatta som du och har varken redovisning eller svar på enklaste av frågor.Tillägg: Köper man off-season får man ju förhålla sig till det. Åker jag för att kolla på hoj mitt i vintern så vet jag ju redan i förväg att provkörning inte gärna är möjligt, då får man utvärdera objektet efter övriga parametrar som kan granskas med tanke på rådande säsong. Du kanske råkade på en snäll säljare som lät dig komptesta, jag hade inte gjort det. Vips har klåparköparen lyckats dra gängpaj i toppen, och sen börjar tvisten kring huruvida köparen är ansvarig eller om gängan var kass från början... Inget jag är intresserad av.
Jag redogör för vad jag vet om fordonet i min annons, sen är det upp till köparen om de vill köpa eller inte utifrån vad jag informerat om och utifrån vad som kan testas med tanke på rådande förhållanden. Vill köparen utföra en mer invasiv analys om fordonets skick så får de göra det efter genomfört köp, och jag tänker inte ta ansvar för huruvida den analysen visar på något som gör köparen nervös. Om jag annonserar ut en körbar hoj, besiktigad och påställd och så vidare, då är det det jag säljer och jag vill inte veta av köpare som kräver komptest innan de fattar sitt beslut eftersom jag inte annonserat ut en hoj med perfekt komp enligt fabriksstandard. Skulle köparen på förhand meddela att de avser komptesta hojen i syfte att utvärdera köpet så skulle jag inte sälja eftersom jag inte kan garantera att en begagnad hoj har "perfekt komp", då väntar jag hellre på en mindre strulig köpare.
Absolut, så ditt svar på frågar ur det avseendet har jag inga synpunkter på. Det var bara det där om att som spekulant utföra kompprov, och det var inget illa menat med det jag sa om det hellerHåller med om riskerna vid t.ex. komptest vid köp. Alla säljare dock är inte lika insatta som du och har varken redovisning eller svar på enklaste av frågor.
Men nu var ju trådstartarens fråga om komptest med kall motor var fullständigt meningslöst, vilket jag menar att det inte är.
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|