Kompressionsförhållande efter mod.?

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Om man har en XR 650 med kompressionförhållande 10:1 ( borrning /slag 100 x 82,6) och höjer bottenpackningen med 2 mm. Hur stort blir då det nya kompressionsförhållandet? :va :confused:

/Göran
 
Göran_Gullbro skrev:
Om man har en XR 650 med kompressionförhållande 10:1 ( borrning /slag 100 x 82,6) och höjer bottenpackningen med 2 mm. Hur stort blir då det nya kompressionsförhållandet? :va :confused:

10:1 ger ju en volym på 64,9 cc i huvudet. 2mm höjning tillför 15 cc vilket blir totalt 79,9 cc. 649/79,9 = 8,12

8,12:1 är nya kompet.

/J
 
cyl_cc: 648.74 * 1 = 649cc
bore: 100.00 mm
stroke: 82.60 mm
head_cc: 72.00 cc
gasket_cc: 0.00 cc
deck_cc: 0.00 cc
dome_cc: 0.00 cc
squish: 0.00mm
compression: 10.01:1


cyl_cc: 648.74 * 1 = 649cc
bore: 100.00 mm
stroke: 82.60 mm
head_cc: 72.00 cc
gasket_cc: 0.00 cc
deck_cc: 15.71 cc
dome_cc: 0.00 cc
squish: 2.00mm
compression: 8.40:1
 
RG500-Johannes skrev:
10:1 ger ju en volym på 64,9 cc i huvudet. 2mm höjning tillför 15 cc vilket blir totalt 79,9 cc. 649/79,9 = 8,12

8,12:1 är nya kompet.

/J


:Bugar Tack för svaret! :banana Huvudräkning är inte min starka sida!! :va Kammen har han redan modifierat med tanke på de andra tiderna som man får av höjningen... (han som modifierar Hondan)

/Göran (som kör KTM med rejält med komp..)
 
andersbrink skrev:
cyl_cc: 648.74 * 1 = 649cc
bore: 100.00 mm
stroke: 82.60 mm
head_cc: 72.00 cc
gasket_cc: 0.00 cc
deck_cc: 0.00 cc
dome_cc: 0.00 cc
squish: 0.00mm
compression: 10.01:1


cyl_cc: 648.74 * 1 = 649cc
bore: 100.00 mm
stroke: 82.60 mm
head_cc: 72.00 cc
gasket_cc: 0.00 cc
deck_cc: 15.71 cc
dome_cc: 0.00 cc
squish: 2.00mm
compression: 8.40:1

Har jag missat något? 72 cc?

EDIT: Ahh, dumma jag. 649/721 = 0,900. 649/714 = 0,908... Sorry, my mistake. Nifty prog du har Brink.

EDIT2: För de som vill ha en bättre förklaring på vad jag gjorde för fel så räknade jag alltså in volymen i huvudet i slagvolymen. Så får man inte göra... :fatta!

/J
 
Last edited:
Tack för rättelsen... alla kan ju räkna fel... inte minst JAG... :3freak

/Göran
 
Varför är du ute efter att sänka kompet eg. Håller inte en xr ihop med 10:1 i komp?
 
Förklaring: komp.förh definieras som max.volym/min.volym,
dvs. (Vcyl+Vtopp)/Vtopp = 1 + Vcyl/Vtopp.

Så en 650 m komp 10:1 har Vtopp = 650/9 = 72.2 cc
/u
 
eus skrev:

Precis rätt gissat... :yoparty TURBOOOOO :yoparty . Killen har äntligen fått sin nya Carillostake efter att original gav upp efter körning på lite för mycket laddtryck... Han väntar på sista vevlagret som ska komma under veckan... Ska upp till honom om två veckor och mäta min SMC mot hans XR... Blir kul och se hur mycket det egentligen skiljer... Tror dock att jag åker på rejält med spö, då jag inte heller hade en chans i vintras med min KX 500 med dubb... Då körde han också med originalkomp och kunde inte ta ut lika mycket pulver som han kan göra nu med sänkt komp... Men jag ska i alla fall göra mitt bästa... :yoparty

Tack för den fina förklaringen med kompressionsförhållande :Bugar Nu kan jag ju till och med själv räkna ut förändring av sådant i framtiden... tror jag.. :rolleyes:

Lämnar rapport sedan hur Hondan far som... :hihi

/Göran
 
Back
Top