Kompressionen i en 2- taktsmoppe

alika

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2005
Ort
malmö
Hoj
honda cbr1000rr
Tjena..
Kanske nån som minns nått från moppe tiderna:yoparty
Jag har en piaggio typhoon 2001 som är svårstartad då den har stått över natten.
Har bytt stift, rengjort förgasaren, kollat insuget och luftburken utan resultat.
Nu har jag kollat kompressionen i motorn och fått den till ca 7kg/cm2. Vad jag kunde hitta
på nätet ska den ha 10kg då den är ny.

Min Fråga är: Är detta värdet acceptabelt eller bör jag byta kolven??????

Tacksam för svar
 
Ny kolvring lär räcka. Den är väl luftkyld va? Oerhört enkel sak att byta kolvring i så fall. Ser kolven bra ut skulle inte jag bytt den.
 
Byt kolv och kolvringar. Snåla in på kolven när man ändå är igång. Jisses.
 
Nu kan jag inget om moppen ifråga men har den elektrisk choke och isf funkar den?
 
Kompression skall oftast mätas med varm motor så dina 7 kg behöver inte vara så dåligt. Vad säger din manual om varm/kall motor?
 
7 kg är ganska dåligt och inte långt från gränsen när motorn inte kommer att kunna startas överhuvudtaget kall. Tag bort cylindern och sätt dit en ny kolv med ring. Putsa rent cylinderloppet med ett 1200 papper om det finns aluminiumavlagringar. Det kan uppstå om motorn har värmenypt p.g.a. otillräckligt med olja eller bränsle.
 
Nu kan jag inget om moppen ifråga men har den elektrisk choke och isf funkar den?

:yoparty Jag tror du har problemet där. Det finns manuell choke att köpa hos vissa mopedhandlare.

Sambon hade en Derbi som jag tror hade samma piaggio-motor och det var ständigt problem med att den var svårstartad tills jag bytte ut choken. Det kit som jag hittade chokade eg på med för mycket bränsle så efter konverteringen så surade den ner sig lätt om den inte startade direkt. Men det gick ganska lätt att justera genom att fila ner klackarna lite så att choken lyfte mindre.

Tips nr2 på den är att kapa bort blindtarmarna på avgasröret och svetsa täckplåtar över hålen. Inte för att göra den mer lättstartad men den går betydligt bättre över hela registret.

Beträffande 7 kg så bör det ju räcka för att den ska starta i alla fall så det är nog inte orsaken. Är kolven slite så byter man kolv och ringar, att bara byta kolvringar är sånt man gjorde på den tiden när motorerna hade gjutjärnskolvringar aka gamla Sachs, Puch mfl. En moppekolv kostar dessutom bara en dryg hundring så det där med att bara byta kolvringar skulle jag inte ens göra på min gamla Sachs idag.

Vid felsökning kan man ta lös tändstiftet och hälla i en kork med bränsle direkt i cylindern. Testa därefter att starta, startar moppen för att sedan inom någon sekund dö igen så är det problem med bränsletillförseln.
I det här fallet så misstänker jag att mopeden kommer starta eftersom den nu fått det lilla extra bränsle som behövdes för att gå igång. Den kommer antagligen svara lite dåligt på gasen men sedan i takt med att motorn blir varm så kommer den börja gå normalt.

Går motorn inte igång med supen så har man sannolikt problem med tändningen eller möjligen har man glömt kvar en trasa i insuget så att motorn inte får luft.

Ger motorn även gnista så kan man börja söka efter mekaniska skador, kolv etc men mekaniska skador har man sällan utan missljud och har man hört missljud så skulle man ha följt en annan gren i felsökningsschemat.
 
Har en Gilera Stalker (frugans gamla från när hon var yngre). Den är alltid ett helvete att få igång efter varje vinter. Har bytt bensin utan resultat, har bytt kolv utan resultat och har även bytt förgasare med ny elchoke utan resultat. Efter att ha lyckats nöta igång den på startmotorn med startgas några gånger och kört med den ordentligt så läker sjukdomen varje vår, så sedan är det omöjligt att felsöka.
Bra gnista finns, och känslan är att det inte kommer bensin, men förgasaren är full och stiftet blött. Jag blir inte klok på det.
Kanske står tändningen fel efter en vinter, och liksom krånglar sig tillbaka när motorn fått gå ordentligt varm ett par gånger. Jag vete tusan.
 
Last edited:
Ja, jag borde ha köpt en annan förgasare och meckat till wirechoke istället. Men ville hålla det ultrasimpelt för att frugan kanske själv skulle kunna övertygas om att köra lite någon gång.
Själv tar jag den till jobbet flera gånger i veckan! Går som ett as utan något annat än borttagna strypningar, ultratunn cykinderfotspackning, borttagen toppackning och matchportning.
70 uppför, 75 på raka och 80 nerför :).
 
Ja, jag borde ha köpt en annan förgasare och meckat till wirechoke istället. Men ville hålla det ultrasimpelt för att frugan kanske själv skulle kunna övertygas om att köra lite någon gång.
Själv tar jag den till jobbet flera gånger i veckan! Går som ett as utan något annat än borttagna strypningar, ultratunn cykinderfotspackning, borttagen toppackning och matchportning.
70 uppför, 75 på raka och 80 nerför :).

Du är ju totalt laglös hur törs du köra trimmad moppe du tappar ju körkortet direkt och hamnar nästan i fängelse . Den klassas som oregistrerat fordon ,,du kan lika gärna köra en toppfueldragster på gatan.

Jag törs inte köra dotterns moped för någon galning har trimmat den ,,,,typ jag :D
 
I höstas var jag nära att åka på en propp av en tokig gubbe i en V40. Jag körde upp jämsides med honom vid rödljuset och gasade iväg när det blev grönt. Gubben hann inte riktigt med de första 50 metrarna på 50-vägen, men fick fullständigt spel på att bli frånåkt av en moppe, så han satsade allt på ett kort och brassade on mig i minst 80 över heldragen linje mot mötande trafik (jag höll nästan lagliga 60). Sedan fick han tvärnita för det blev kö. Jag körde upp på cykelbanan och puttrade förbi hela krånglet. Väl nere i parkeringsgaraget kom det en gubbe högrör i ansiktet och flåsande genom det grånade skägget. Han skrek som fan och kallade mig för pundhuvud, och djävla idiot. Jag tog av mig hjälmen och pratade i lugn och ro med honom, och förklarade att det nog var han som var den största idioten som äventyrar folks liv ovh lem för att köra ifrån en moped som går lite för snabbt. Men han blev bara ännu argare av detta.

Det är intressant hur fruktansvärt outlaw man blir bara för att man kör en moped som går lite snabbare än vad den egentligen får.Gubben kunde inte se det orimliga i sitt resonemang, och inte ens när jag sa att jag haft hojkort i en bra bit över 20 år och nog kunde hantera en moped som går lite fortare än det är tänkt, så kunde han lugna sig. Det var först när jag reste mig upp från proceduren med att låsa bakhjulet med kätting, som han backade av när han insåg att han hade att göra med en 30 kilo tyngre och 2 dm längre kille i sina bästa år.

Jag fick mitt första adrenalinpåslag sedan tonåren av den gubben :).
 
Jag provar med att byta kolv och ringar,,de ser ut att ha gjort sitt.
Tack för alla era svar!!!
 
Fan va trött man blir när den som frågar om något o inte ger någon återkoppling, ska det vara så svårt:arsele
 
Han KAN ju ligga skalperad på garagegolvet med hårmanen inlindad i variatorn. Hoppas inte. Läskiga grejer det där, som en svarv fast mer gjord för att greppa tag i löst hängande saker.

När jag var ung låg jag och skruvade remmar på en gammal Volvo ( 343?) och det såg ju exakt ut som en variatormoppe. Segt att få in Väsbynacken i den snurran
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top