Kompression

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vad innebär tex 5.9:1 ? Hur räknar man ut hur många bar det är? /Anton

Last edited:
Det betyder att cylinderns volym inklusive förbränningsrum komprimeras 5.9 gånger.
Alltså volymen i cylindern i övre dödpunkt är 5,9gånger mindre än i nedre dödpunkt.

Ah! Thx! Går det att räkna om till bar? Eftersom en kompmätare visar i bar, men mekhandboken i x.x:x

Edholm skrev:
Nope, Går inte att räkna om..

Varför inte undrar jag?
Trycket är väl helt enkelt 5.9 ggr högre än atmosfärstrycket, eller är det nåt jag missar? :va

Om det inte går att omvandla, vad ska man då ha den uppgiften till som står i mekhandboken?

PacMan skrev:
Varför inte undrar jag?
Trycket är väl helt enkelt 5.9 ggr högre än atmosfärstrycket, eller är det nåt jag missar? :va
Troligen inte eftersom det inte behöver vara atmosfärstryck i cylindern när den börjar kompressionstakten.

Om det inte går att omvandla, vad ska man då ha den uppgiften till som står i mekhandboken?
Det är väl bara för att man ska veta vad det är för kompressionsförhållande i motorn.
Det bruka stå vad trycket ska vara i kPa, psi eller nån annan tryckenhet för att man ska kunna jämföra med kompressionsprov.
Det kanske finns nån på forumet som vet vad trycket ska vara till din hoj?

PacMan skrev:
Varför inte undrar jag?

Ringar osv läker ju en del osv.. sen så mäts ju förhållandet mellan ÖDP och NDP på vägen från NDP så "läker" ju ganska mycket ut genom avgasporten. Så det blir nog svårt att räkna om.. (2-t) och på en 4-takare så beror det ju mycket på när ventlierna öppnar och stänger..

cRoC skrev:
Vad innebär tex 5.9:1 ? Hur räknar man ut hur många bar det är? /Anton

Hoppas inte det står i verkstadshandboken att du ska ha 5,9:1 i kompressionsförhållande på hojen... :3freak 5,9 är löjligt lågt.

Men hur som helst, jag antar att du egentligen är intresserad av att mäta hur pass sliten din motor är och inte ditt kompförhållande?

/J

Det finns två sätt att mäta kompressionen på en två-taktare:

Först det konventionella där man mäter förhållandet av volymen mellan BDC och TDC. Med detta får man kompförhållanden på över 10:1, detta används av bl a italienarna.

Sättet japanerna använder bygger på att man mäter volymförhållandet mellan då avgasporten stängs och TDC. Med detta får man kompförhållanden på runt 7:1.

Angående kompressionstrycket så borde det ligga på runt 8-9 bar hos en frisk maskin.

RG500-Johannes skrev:
Hoppas inte det står i verkstadshandboken att du ska ha 5,9:1 i kompressionsförhållande på hojen... :3freak 5,9 är löjligt lågt.

Men hur som helst, jag antar att du egentligen är intresserad av att mäta hur pass sliten din motor är och inte ditt kompförhållande?

/J

Jo det står 5,9:1. Och jag vet, det är riktigt lågt. DT har 6.8:1 och har i princip samma motor, fast mindre trimmad. Innebär att man borde kunna öka kompet endel i min hoj?

cRoC skrev:
Jo det står 5,9:1. Och jag vet, det är riktigt lågt. DT har 6.8:1 och har i princip samma motor, fast mindre trimmad. Innebär att man borde kunna öka kompet endel i min hoj?

Vad är det för hoj?

Jag använder Bilbuttricks komp-provare: 15-1316 och har 14,3:1 total komp (7,3:1 räknat från avgasportstängning). Kör på 98.

/J

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...