Kompression på RGV 250?(RGV-ägare hör upp!!)

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Jag undrar om någon vet vilket kompressionstryck i kPa eller kg/cm2 RGV 250 -92 skall ha som standard. Jag vet att kompförhållandet är 7.3:1

Bäst av allt skulle vara om någon eller några RGV-ägare eventuellt mätte upp trycket. Är extremt tacksam för svar då jag sökt överallt efter detta.

det blir väl ett högre värde än 7.3 kg iaf, håller med om att dessa siffror sällan syns i data, det är nästan alltid komp.förhållandet som står o det är ju inte samma sak.

Varför vill du veta? Har du mätt upp din egen och vill jämföra? Har den inte fått åtminstone nya ringar på 500 mil så är det dags. Helst nya kolvar också, och när du ändå grejar så vill avgasportarna få sig en rengöring.

Carbon skrev:
Jag undrar om någon vet vilket kompressionstryck i kPa eller kg/cm2 RGV 250 -92 skall ha som standard. Jag vet att kompförhållandet är 7.3:1

7,3:1 säger inte speciellt mycket, då detta är det geometriska kompressionsförhållandet, och inte det faktiska.

Jag har för mig att ca 125-130 PSI på RG:n var normalt, dvs ca 8,6-9,0 bar. Std då vill säga. Mätt med Biltemas exklusiva specialverktyg, och genom att snärtigt kicka runt motorn ett antal varv.

/J

jag körde förr på nästan 10kg i moppen :tummenupp

nu kommer jag säkert bli kallad moppefucko :D

Last edited:
Mattias skrev:
Varför vill du veta? Har du mätt upp din egen och vill jämföra? Har den inte fått åtminstone nya ringar på 500 mil så är det dags. Helst nya kolvar också, och när du ändå grejar så vill avgasportarna få sig en rengöring.

Jag vill jämföra eftersom jag tycker bottendraget inte är rätt och vill kolla om det är något fel.

Carbon skrev:
Jag vill jämföra eftersom jag tycker bottendraget inte är rätt och vill kolla om det är något fel.

Har du bytt kolvar och ringar på länge?

Det gör STOR skillnad.

Varför skall man byta kolvar egentligen, räcker det inte med nya kolvringar och ny topplocks -och cylinderpackning?

Carbon skrev:
Varför skall man byta kolvar egentligen, räcker det inte med nya kolvringar och ny topplocks -och cylinderpackning?

,,antar att om kolvarna vart med lääääänge, så har det ju
slitits på cylindern, så då kanske man ska horna/borra upp en
dimension och sätta i nya kolvar,,, men bara en gisning!

När kolven slits så kan den vicka i cylindern. I värsta fall ramlar skörten av, och det vill man inte, för då blir det totalhaveri. Billigare och enklare att byta kolvar var tusende, och ringar var femhundrade mil. Då kommer hojen inte att kännas seg och trög heller. Win-win situation! Gör det NU!

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025