Kompaktkamera med HD

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Jag fotar en del med systemkamera och ställer rätt så höga krav på bildkvalitet. Söker en billig kamera som man kan ha med sig på mc-semestern. Förra året så släpade jag med mig min canon 50d men i år saknar jag packväskor så jag misstänker att det bli för klumpig.
Har förstått att Lumix LX3 ska vara en bra kamera... men då kostar den hutlösa 5000:- tips på någon annan mer prisvärd kamera?
Jag vet givetvis att man får det man betalar för...
Men kompaktkamerorna är inget jag satt mig in i så alla tips är tacksamma

Själv så skaffade jag en Kodak ZI8 i vintras som jag monterat på hojen för att filma lite när man hittar en trevlig väg eller är ute med andra hojvänner på tur... Den filmar i 1080p/30fps och 720p/60fps är lätthanterlig med handskar på och allt och batteritiden är fullt godkänd. Men det är en videokamera och ingen zoom på den heller... Men är en trevlig kamera generellt sätt....

Annars kompaktkamera smidig och ha med sig skulle jag rekommendera en som tar AA-batterier för det har varit tillfällen när man ska filma/fota som man glömt ladda batterier och då har det varit ovärderligt att gå in vart som helst och köpa ett gäng så man kan fortsätta fota.

Lista:
AA-batterier
HD-Filmning

Canon PowerShot SX20 IS - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX20 - 3729kr

Nikon Coolpix L110 - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CPL110svart - 2490kr

HD-filmning, ej AA-batterier:
Canon Ixus såklart, trevliga kompakta kameror lätta och sköta och tar generellt sett bra bilder. Nikon's coolpix kameror är också smidiga, enkla att sköta.

Men fortsätt kolla runt på Cyberphoto's tester de är duktiga på att testa kameror. Min erfarenhet sträcker sig till Canon's Ixus och Powershot kameror och de är trevliga kameror båda två. Även om min nya favorit är min ZI8 men det är också för att det är senaste leksaken ;)

Ska du montera kameran på hojen hade du tänkt?

Last edited:
Är inte heller särskilt insatt i kompaktkameror. Har förstått att Leica tillverkar väldigt bra sådana, men prislappen är därefter. Om man hade obegränsat med pengar hade jag nog köpt en Leica M8.2 eller X1. För de pengarna får man dock en extremt fin systemkamera med några objektiv (jmf Leica M8.2).

I mellanprisklassen tror jag kompaktkamerorna är rätt likvärdiga. Har själv tittat lite på Cannon, Casio och Nikon med HD filmfunktion, men inte fått tummarna loss än. Överväger att köpa en GoPro Hero HD istället och strunta i filmfunktionen på kompaktkamerorna. Många av dem begränsar hur lång tid du kan filma. En annan sak att tänka på är hur bra de lirar med din dator. Läste t ex att en CoolPix jag tittade på inte fungerade så bra om man ville spela upp på en Mac.

Det finns utmärkta tester på nätet där man kan läsa sig till rätt mycket när man väl hittat några kandidater.

Väljer man en kompakt som inte tar AA-batterier shoppa inbyggda batterier här då http://www.24.se/ förbaskat billiga batterier i jämförelse med andra ställen man hittat. Har precis lagt en order på lite olika batterier till mina kameror där...

Panasonic DMC-TZ7 är en utgående modell som går att hitta till riktigt bra pris. Bra bildkvalité, självklart får den stryk av den enklaste systemkameran men som kompakt är den klart prisvärd! Kommer du över en Canon S90 så är ju även det ett bra alternativ, verkar dock fortfarande vara riktigt dyr, 3.8x zoom, F2.0 vid vidvinkel. :tummenupp Nikon S8000 har gett helt OK bilder med bra belysning (molnigt dagsljus), avsevärt bättre än ex S3000, S6XX etc.

Panasonic DMC-TZ7 är en utgående modell som går att hitta till riktigt bra pris. Bra bildkvalité, självklart får den stryk av den enklaste systemkameran men som kompakt är den klart prisvärd!

Den var en ett av alternativen jag övervägde att köpa. Vad får man betala för den som utgående modell? Har för mig att de ville ha ca 4500 kr när den kom ut på marknaden.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park