De ja tänker på här tas ju delvis upp i E85 tråden men inte helt.
Vad säger teorin om laddtryck VS komp? Har för mig att i något diagram jag sett (GIKs katolog) kan man teoretiskt ladda ca 1 bar vid 7,5:1 i komp innan det spikar med 98 oktan.
I praktiken har jag laddat 1,8 bar på 102 oktan, kolvtopp och förbränningsrum var släta som en barnstjärt dvs inga märken efter detontioner vilket är långt ifrån vad teorin sade.
Med E85 och LLK så låg brytpunkten effektmässigt sett vid 1,1bar då blev LLK effektivare än E85. Men hur mycket kan man ladda med E85 och LLK? eller säg så här med 10:0 i komp, LLK och E85 hur mycket tryck tål det då innan det börjar att spika?
På det har vi ju oxå tändningen att ta hänsyn till, man vill ju inte ställa tändningen så lågt att den svarar på gasen lika långsamt som en Peugeot 504 diesel.
Vad säger teorin om laddtryck VS komp? Har för mig att i något diagram jag sett (GIKs katolog) kan man teoretiskt ladda ca 1 bar vid 7,5:1 i komp innan det spikar med 98 oktan.
I praktiken har jag laddat 1,8 bar på 102 oktan, kolvtopp och förbränningsrum var släta som en barnstjärt dvs inga märken efter detontioner vilket är långt ifrån vad teorin sade.
Med E85 och LLK så låg brytpunkten effektmässigt sett vid 1,1bar då blev LLK effektivare än E85. Men hur mycket kan man ladda med E85 och LLK? eller säg så här med 10:0 i komp, LLK och E85 hur mycket tryck tål det då innan det börjar att spika?
På det har vi ju oxå tändningen att ta hänsyn till, man vill ju inte ställa tändningen så lågt att den svarar på gasen lika långsamt som en Peugeot 504 diesel.