Kommer jag mer än 5m på denna Hojjen (Sliten DR650)

b3kay

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki dr650
Köpte en billig Suziki dr650 -94 med tickande motor för 4papp:va. Tänkte jag kunde fixa upp den med lite budget mekande.
Öppnade upp ventilkåpan och vipparm samt kamaxel var rätt slitet.
Hur skulle jag kunna fixa detta med lite budget mekande? Har därför svetsat på ny yta och härdat vipparmarna och köra på det. Hur långt tror ni jag tar mig?

Har ni någon kommentar kom gärna. Riktigt bondbygge här nu.
Men gärna vettiga tips om hur jag enkelt skulle kunna göra det bättre.

:smasha
Fler Bilder på vipparmarna och kamaxeln hittar ni här
: https://photos.app.goo.gl/wWSBMTPRGRqvukV56

@Thorped tror inte att jag kommer ta mig mer än 5m.

Tack!
Benjamin
DR650
 

Bifogat

  • 20180830_195646.jpg
    20180830_195646.jpg
    431.7 KB · Visningar: 177
  • 20180825_201715.jpg
    20180825_201715.jpg
    312.3 KB · Visningar: 178
Vad du egentligen undrar är ju om den kommer fungera på normalt vis. Jag är väldigt skeptisk till märkena i toppen och kamaxeln, vipparmarna har du fått rätt bra, iaf den ena. Den andra är ganska platt och jag tror inte det är bra för ventilerna.

Sälj den i delar och köp en bättre hoj för 6k eller vad du nu får för den i delar
 
Last edited:
Vet att dom svetsade på nockarna pa volvo folkrace motorer för länge sedan o dom höll i en helg innan innan det tickade för djavligt.
 
Putsa ur lageröverfallen och dra dom absolut inte för hårt, tror det är kammnockarna som kommer att ge sig först, du är redan igenom härdningen. Sjyst olja och inte varva så mycket så kan det nog hålla några mil. Skulle letat en beggad topp om du skall ha hojen att åka med....
 
Har du svetsat på kamnockarna också? Det ser ju ut att saknas lite grann...
En hemmahärdning av nockarna kanske är svårt att få till.
 
Om du ska ha en chans att de håller så MÅSTE du köra olja som har tjock wiskositet typ 20W-50 och mängder av zddp (zink) i sig. De kallas ofta för inkörningsolja men man kan köra all the time på dem och de måste du.
Zddp zink är grym på skydda vassa kamaxlar mot släpor därför kan de hålla ett tag med sådan olja.
Som ex köp denna (länk) Kendall 20W-50 för den har stor mängd zddp. Den är inte gjord för våt koppling men de brukar inte slira på en rel effektsvag hoj. De finns ev till hoj också gogla... Du kan även köpa valfri olja och sopa i en zddp tillsats de finns överallt typ mekonomen.

http://www.kgtrimning.org/olja-kem/motorolja-kendall-gt-1-20w50-zink-zddp.html
 
Vad du egentligen undrar är ju om den kommer fungera på normalt vis. Jag är väldigt skeptisk till märkena i toppen och kamaxeln, vipparmarna har du fått rätt bra, iaf den ena. Den andra är ganska platt och jag tror inte det är bra för ventilerna.

Sälj den i delar och köp en bättre hoj för 6k eller vad du nu får för den i delar

Ja, kamaxeln är ju redan förstörd av de nedslitna släporna så även om trådstartaren fått till ytan på släporna efter omsvetsning så lär de bli nedslitna mkt snabbt sv kamnockarna.

- - - Updated - - -


Fel årsmodell, TS har en -94 vilket är en annan motor än 650SE

-edit- Herrejävlar vad illa den låter. Du kanske kan ha den att padda grus med?!
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top