Eller inte, men iaf. Vad tror ni det tar att göra följande jobb? Bifogar en bild på väggar (röda) som är nya.
Det är redan OSB + gips i alla husets väggar. Så en del väggar behöver en bekläs med OSB.
Totalt ca 14 meter ny vägg.
Av dessa ca 20 meter vägg.
3 dörrar, två 80 en 70.
Ta bort gamla lister, sätta nya.
En VVSare behöver montera ner ett element och byta till 2 nya.
Dra / förbereda elen
Jag tror på 2-3 dagar, en lördag och en söndag och kanske någon dag till för mig. Detta då med all material på plats och det bara är att såga och passforma och montera.
Tänkte som glad amatör snickra ihop detta. Eller om någon här känner sig manad att hjälpa, PMa mig
.
Men hade varit kul och göra det själv, eller iaf vara hjälpande hand.
Frågor man som amatör kan ha:
Hoppas ni har tid o assistera amatörsnickaren.
Det är redan OSB + gips i alla husets väggar. Så en del väggar behöver en bekläs med OSB.
Totalt ca 14 meter ny vägg.
Av dessa ca 20 meter vägg.
3 dörrar, två 80 en 70.
Ta bort gamla lister, sätta nya.
En VVSare behöver montera ner ett element och byta till 2 nya.
Dra / förbereda elen
Jag tror på 2-3 dagar, en lördag och en söndag och kanske någon dag till för mig. Detta då med all material på plats och det bara är att såga och passforma och montera.
Tänkte som glad amatör snickra ihop detta. Eller om någon här känner sig manad att hjälpa, PMa mig

Men hade varit kul och göra det själv, eller iaf vara hjälpande hand.
Frågor man som amatör kan ha:
- Vad ska jag göra för att säkra att allting blir rakt? Snörslå? Laser? Endast mäta noggrant? Såklart vattenpass.
- Mellan varje cc60 ska man ha en tvärgående oxå för ytterligare stabilitet? Lite som när man bygger altan (har byggt en 8x8 m stor altan iaf).
- Hur mycket el får jag dra själv? Det som behövs i det här fallet är att "koppla vidare" och dra el för taklampor och lysknappar till dessa nya rum. Jag borde väl kunna dra rör osv själv och sedan be eletriker koppla in? Eller kan jag göra det själv? Jag kan ju stänga av elen i huset för det rummet bara via elcentralen.
- På bilden ser ni att fönstrena är tätt emellan. Gör att den väggen där kommer bli tunn. Tänker använda samma reglar som för övriga väggar, 45x70 (ändrat) fast på tvären. För gapet är bara totalt 9 cm. Så det blir då lagom med 45+13+13 totalt 71 mm med 1cm kvar till fönsterbläck.
Eller ska man köpa 45x45 reglar? Jag tänkte att 45x95 blir en stabilare vägg. - Det är ett stort ekgolv nu, bör jag kapa ekgolvet utmed de nya väggarna så man i framtiden underlättar om man vill byta golvet i ena rummet? Tänker att det annars blir jobbigt att en vägg står ovanpå ekgolvet.
Hoppas ni har tid o assistera amatörsnickaren.
Bifogat
Last edited: