Kom och snickra! :-) Eller guida mig

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Eller inte, men iaf. Vad tror ni det tar att göra följande jobb? Bifogar en bild på väggar (röda) som är nya.

Det är redan OSB + gips i alla husets väggar. Så en del väggar behöver en bekläs med OSB.

Totalt ca 14 meter ny vägg.
Av dessa ca 20 meter vägg.
3 dörrar, två 80 en 70.
Ta bort gamla lister, sätta nya.
En VVSare behöver montera ner ett element och byta till 2 nya.
Dra / förbereda elen

Jag tror på 2-3 dagar, en lördag och en söndag och kanske någon dag till för mig. Detta då med all material på plats och det bara är att såga och passforma och montera.

Tänkte som glad amatör snickra ihop detta. Eller om någon här känner sig manad att hjälpa, PMa mig :) .

Men hade varit kul och göra det själv, eller iaf vara hjälpande hand.

Frågor man som amatör kan ha:

1. Vad ska jag göra för att säkra att allting blir rakt? Snörslå? Laser? Endast mäta noggrant? Såklart vattenpass.
  2. Mellan varje cc60 ska man ha en tvärgående oxå för ytterligare stabilitet? Lite som när man bygger altan (har byggt en 8x8 m stor altan iaf).
  3. Hur mycket el får jag dra själv? Det som behövs i det här fallet är att "koppla vidare" och dra el för taklampor och lysknappar till dessa nya rum. Jag borde väl kunna dra rör osv själv och sedan be eletriker koppla in? Eller kan jag göra det själv? Jag kan ju stänga av elen i huset för det rummet bara via elcentralen.
  4. På bilden ser ni att fönstrena är tätt emellan. Gör att den väggen där kommer bli tunn. Tänker använda samma reglar som för övriga väggar, 45x70 (ändrat) fast på tvären. För gapet är bara totalt 9 cm. Så det blir då lagom med 45+13+13 totalt 71 mm med 1cm kvar till fönsterbläck.
    Eller ska man köpa 45x45 reglar? Jag tänkte att 45x95 blir en stabilare vägg.
  5. Det är ett stort ekgolv nu, bör jag kapa ekgolvet utmed de nya väggarna så man i framtiden underlättar om man vill byta golvet i ena rummet? Tänker att det annars blir jobbigt att en vägg står ovanpå ekgolvet.

Hoppas ni har tid o assistera amatörsnickaren.

Bifogat

• Ombyggnad-Hobbyrum.jpg
    Ombyggnad-Hobbyrum.jpg
    42.4 KB · Visningar: 268
Last edited:
Inga större problem. Kan bli lite meckigt kanske med dörren i vinkeln där. Jag använder alltid laser för sådana ändamål nu för tiden.
kör med plåtutlägg i tak och golv och ställ träreglar i dom. Finns ju även plåtreglar att ställa. Men du får lättare att skruva i träreglarna och du ska ändå ha träreglar runt dörrarna. Tänk på att ha marginal runt dörröppningar och att dom är raka. Och lägg till höjden om du ska lägga parkett eller dyligt...

Man sätter inga reglar mellan dom stående...
Elrör kan du dra själv och ledninger. Men jag råder aldrig någon att koppla själv. Det beslutet får man ta själv om man känner sig säker.

Last edited:
Vad tror du i tid att göra ett sådant här jobb om en "riktig" snickare gör det? Jag funderar om det är värt att betala någon för detta "enkla" men visserligen tidskrävande jobb. Det är ju dock inte superavancerat.

Om man nu ska använda laser, vad för laser ska jag köpa? Eller hyra? Om det är mycket pengar, vad funkar annars för att få till vinklarna? Mestadels bör ju faktiskt vattenpass duga.

Samt, dessa plåtreglar. Jag tänkte köpa allt material på Byggmax. Där hittar jag inte sådana plåtreglar. Vart finns de att köpa?

Vad tror du i tid att göra ett sådant här jobb om en "riktig" snickare gör det? Jag funderar om det är värt att betala någon för detta "enkla" men visserligen tidskrävande jobb. Det är ju dock inte superavancerat.

Om man nu ska använda laser, vad för laser ska jag köpa? Eller hyra? Om det är mycket pengar, vad funkar annars för att få till vinklarna? Mestadels bör ju faktiskt vattenpass duga.

Samt, dessa plåtreglar. Jag tänkte köpa allt material på Byggmax. Där hittar jag inte sådana plåtreglar. Vart finns de att köpa?
Säg bara att du vill ha utlägg för väggar så visar dom dig. Finns i 45 mm, 70, mm, 90 mm...etc
Vinklar kan du kolla genom 60-80-100 principen. Du mäter alltså som i en trekant vid någon av 90-gradersvinklarna där väggarna ska stå. Men du har ju annars ytterväggarna att mäta efter överallt. För dom antar jag är raka...
Det funkar bra med vattenpass om man nu inte har laser. Dom billigaste ligger strax över 2000.

Jag säger 2 dar på det där om allt finns på plats. Då är inte isättning av dörrar och lister med.

Tack. Blir vattenpass och vara noggrann som gäller.

Angående sätta i dörrar. Detta moment oroar mig lite, då även de som byggt vårat hus har lyckats montera en dörr sne.

Vad är trixet till att göra dörren rätt? 2 personer kanske?

Tack. Blir vattenpass och vara noggrann som gäller.

Angående sätta i dörrar. Detta moment oroar mig lite, då även de som byggt vårat hus har lyckats montera en dörr sne.

Vad är trixet till att göra dörren rätt? 2 personer kanske?

Många gör felet i att inte se till att överstycket är i våg. Och använd inget "murarpass" utan använd ett nogrant pass. Det lättaste tycker jag är att borra upp dom förborrade hålen i karmen med 14 mm borr och använda sig av karmskruv av lagom längd. För med dom kan du justera i efterhand.

Karmskruv it is! :tummenupp

Jag vet inte, men köpte ett solidt pass på Bauhaus för ett tag sedan. Det bör vara korrekt. Inget biltema/billigt junk iaf.

På fråga 3 svarar jag: "ingenting". Man får inte utföra elinstallationer utan att vara behörig elektriker. Om man nu ska följa dom lagar och bestämmelser som finns.

Skulle jag kapa golvet, brett som en regel och därmed lägga reglarna direkt på golvets konstruktion och inte ovanpå det ekgolv som ligger nu?

På fråga 3 svarar jag: "ingenting". Man får inte utföra elinstallationer utan att vara behörig elektriker. Om man nu ska följa dom lagar och bestämmelser som finns.

Du får väl dra all el själv fast du får inte ansluta det till nätet.
Vet flera som dragit all el själva sen haft dit en elektriker som kollar så allt är okej och sen fixar med själva inkopplingen på nätet.

Är väl som så att man får dra allt själv, men måste ha behörighet för att ansluta.

Skulle jag kapa golvet, brett som en regel och därmed lägga reglarna direkt på golvets konstruktion och inte ovanpå det ekgolv som ligger nu?

Vet du med dig att du ska ha kvar dom här väggarna, alltså fasta väggar så skulle jag kapa.

Regelns bredd + 13mm osb + 13mm gips + 5mm. Då täcker listen bra sen också.

45 reglar räcker ju gott och väl på en sådan vägg. Osb skivan gör ju att väggen blir stabil också.

Last edited:

Nej kapa inte i golvet, lägg det rakt på ekgolvet. Plåtutläggen som du stoppar trä reglarna i har gummi lister under som hjälper till att hålla dom på plats.

Kapar du dom stående väggreglarna snävt så att det spänner lite mellan golv och tak kommer väggen praktiskt taket hålla sig själv på plats. (Är snickare sen 20 år tillbaka)

EDIT: Såg tidigare inlägg ang 45x45. Använd inte det. Det är för tunna reglar även om du skruvar både OSB skiva och gips på. Dom väggarna bågnar om du lägger din kroppstyngd imot och trycker. 45x70 mm ska det vara.

Ett tips åxo. Skär gips skivan ca 1 cm för kort, när du skruvar fast gips skivan utanpå OSB skivan lyfter upp den från golvet så den går imot taket. Då slipper du spackla så mycket och skivorna blir lättare och få på plats.

Last edited:
och du har ingen golvvärme att ta hänsyn till va? Vore dumt att skruva i det i så fall... Du kan låta golvet ligga.

Nej kapa inte i golvet, lägg det rakt på ekgolvet.

EDIT: Såg tidigare inlägg ang 45x45. Använd inte det. Det är för tunna reglar även om du skruvar både OSB skiva och gips på. Dom väggarna bågnar om du lägger din kroppstyngd imot och trycker. 45x70 mm ska det vara.

Finns ingenting som är positivt med att ställa en fast vägg på ett flytande golv utöver att man slipper såga lite. Även om du river väggen sen så måste du lägga nytt golv = lika bra att kapa ur direkt för att slippa ev. spänningar.

Sen funkar 45x45 alldeles utmärkt om man väljer förstärkningsreglar.

Last edited:
Tänk bara på att överhörningen blir större mellan rummen om du inte kapar golvet.Alltså att ljud från eventuellt borrande:) inte dämpas bort så effektivt till rummet brevid om du behåller ekgolvet under väggen.
Borrar man lite, snabbt och tyst är detta dock inte ett bekymmer:D.

Du får väl dra all el själv fast du får inte ansluta det till nätet.
Vet flera som dragit all el själva sen haft dit en elektriker som kollar så allt är okej och sen fixar med själva inkopplingen på nätet.

Är väl som så att man får dra allt själv, men måste ha behörighet för att ansluta.

Visst får man dra allt själv om man vill.
Problemet är bara att det inte får anslutas över huvud taget då!

El-arbeten får endast utföras av behörig elektriker/installatör.
Du får inte ens dra rören och låta elektrikern komma och dra i trådarna sen!

Vem bygger innerväggar me förstärkningsreglar?

Ta 45 om du inte kräver nån ljudisolering, och gör du det så använd dubbla gips om du inte ska hänga nått tungt.

Annars så är ju 70 reglar starkare. Tänk även på att inte skruva OSB ihop. Dom kräver att kunna röra på sig. Så slipper du knarr o skit när du ska sova.

Finns ingenting som är positivt med att ställa en fast vägg på ett flytande golv utöver att man slipper såga lite. Även om du river väggen sen så måste du lägga nytt golv = lika bra att kapa ur direkt för att slippa ev. spänningar.

Fråga ang kottlingar så kan du ju ta virket som blir över o kottla 2 mellan varje regel.
Plåtreglar kan du höra av dig till mig om du behöver. ang pris

Last edited:

Visste att det skulle bli tjafs om det här, varför inte göra det ordentligt med en beprövat stabil konstruktion på en gång. Titta på ritningen, särskilt förvarings utrymmet! Dörrarna står rätt nära varandra. Hur tror du det blir när man smäller igen sovrums dörren el förvarings dörren? Ljud och rörelse kommer vandra i hela konstruktionen. 45x70 skulle jag använt till mig själv iallafall.

Visst är det ett flytande golv så kan man kapa upp men är det flytande??

Har hört allt för många ggr "skulle nog ha använt bredare reglar"

Vill inte verka märkvärdig, bara hjälpa till..

Hmm, mätte väggarna har nu och det är 45x70 regler i resten av huset. Anledningen till det antar jag är att det är OSB + gips överallt.

Så jag kommer köra 45x70 reglar oxå.

Vad menar ni med "flytande" golv?

Tackar för alla tips, även om ni tråcklar om vilken metod som är bäst. ;)

Iofs börjar det kännas lite krångligt, så känner sig någon manat att tjäna ett par tusingar o hjälpa till... PMa ;)

Hade tänkt hämta allting på släp idag, men verkar som att jag inte kan få tag på något sådant. Ska jag betala för att Byggmax ska leverera, så kostar det 1500 pix. Hmm

Vem bygger innerväggar me förstärkningsreglar?

Ta 45 om du inte kräver nån ljudisolering, och gör du det så använd dubbla gips om du inte ska hänga nått tungt.

Annars så är ju 70 reglar starkare. Tänk även på att inte skruva OSB ihop. Dom kräver att kunna röra på sig. Så slipper du knarr o skit när du ska sova.

Fråga ang kottlingar så kan du ju ta virket som blir över o kottla 2 mellan varje regel.
Plåtreglar kan du höra av dig till mig om du behöver. ang pris
Tack för det tipset om att inte skruva ihop OSB! Det hade jag gjort. Knirrknarr vill jag inte ha!

Last edited:
Flytande golv menas med att det rör sig. Och då rör sig under väggen mellan rummen. Ett flytande golv i ett stort rum med skillnad i fuktighet mellan sommmar vinter kan flytta en vägg.

Hmm, mätte väggarna har nu och det är 45x70 regler i resten av huset. Anledningen till det antar jag är att det är OSB + gips överallt.

Så jag kommer köra 45x70 reglar oxå.

Vad menar ni med "flytande" golv?

Tackar för alla tips, även om ni tråcklar om vilken metod som är bäst. ;)

Iofs börjar det kännas lite krångligt, så känner sig någon manat att tjäna ett par tusingar o hjälpa till... PMa ;)

Hade tänkt hämta allting på släp idag, men verkar som att jag inte kan få tag på något sådant. Ska jag betala för att Byggmax ska leverera, så kostar det 1500 pix. Hmm

Tack för det tipset om att inte skruva ihop OSB! Det hade jag gjort. Knirrknarr vill jag inte ha!

Ja dåså, rummet är stort och golvet går vidare även ut i resten av övervåningen. Så japp, det kommer att kapas!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back