Kolvbyte?!?!

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Tjenare,

Jag har under en tid märkt att hojen inte riktigt går som den ska (Yamaha TZR -89). Den drar inte på högre varv som förut och ibland är det ett helv**e att starta den...

Så idag begav jag mig ut för att ta bort avgasröret och titta på kolven...

Dags att byta, eller vad säger ni? :confused:
 

Bifogat

  • 20100608220.jpg
    20100608220.jpg
    226.1 KB · Visningar: 107
Jo de vet du, för så trög kan man inte vara

Kolven har slitits, bara att slänga i en ny och kolla så inget har hänt med cylindern
 
Ser ut som det är dags att byta kolv och ringar, när det är brunt under ringlandet så är det ofat ringarna som är läck. Stort blow-by.

Kolla även ytan i cyl-loppet, reed-ventiler, känn på vevstaken samt kolla/rengör avgasventilen när du ändå har cylindern av.
 
Last edited:
Ser ut som det är dags att byta kolv och ringar, när det är brunt under ringlandet så är det ofat ringarna som är läck. Stort blow-by.

Kolla även ytan i cyl-loppet, reed-ventiler, känn på vevstaken samt kolla/rengör avgasventilen när du ändå har cylindern av.

Okej, men ska jag satsa på smidd eller gjuten kolv då?
Cylindern är lite små repig men det är inga grövre märken så jag skippar att borra om den..
På tal om reed-ventiler så har jag för mig att det finns olika styvheter på dom men kommer inte ihåg hur de skiljde sig från varandra....:va
 
Okej, men ska jag satsa på smidd eller gjuten kolv då?
Cylindern är lite små repig men det är inga grövre märken så jag skippar att borra om den..
På tal om reed-ventiler så har jag för mig att det finns olika styvheter på dom men kommer inte ihåg hur de skiljde sig från varandra....:va

Kör du den hårt så brukar smidd kolv vara bäst. Om man kör lugnt kan man dock få lite längre livslängd på en gjuten kolv. Jag skulle tagit en smidd, brukar vara bäst i 2-taktare.

Mjuka reeds brukar vara bäst effektmässtigt, men kan ha sämre livslängd. Jag kan dock inget om kvalitén hos de olika alternativ av reeds som finns till din hoj. bäst att kolla med personer eller forum som kan din just din modell. finns säkert här i 125-forumet.
 
Då blir det antagligen att beställa ett par sådana :tummenupp
Boysen valdans bra varde for pengarna. Du far en finare respons och vrid pa lagre varv framforallt. Ska man ha det 'varstaste' ar det V-force
som galler (men mkt dyrare). Tankt pa att det ar bra att 'oppna' luftintaget pa luftburken och att oftast blir det ombestyckning vid byte av avgas/expansionskammare...
 
Boysen valdans bra varde for pengarna. Du far en finare respons och vrid pa lagre varv framforallt. Ska man ha det 'varstaste' ar det V-force
som galler (men mkt dyrare). Tankt pa att det ar bra att 'oppna' luftintaget pa luftburken och att oftast blir det ombestyckning vid byte av avgas/expansionskammare...

Menar du att jag ska ta bort det där "gummi-insuget" på luftburken? Och när man sätter på effekt avgas ska man gå upp eller ner i huvudmunstycke? :)
 
Menar du att jag ska ta bort det där "gummi-insuget" på luftburken? Och när man sätter på effekt avgas ska man gå upp eller ner i huvudmunstycke? :)

Borja med ta bort 'gummiinsuget' och ga upp 1-2 steg pa pilotmunstycke och 2 steg pa huvudmunstycke nar du satter pa effektavgas. Ev. hojer du nalen 1-2 steg. Borja alltid med kora lite fetare och ga ner i munstycken...
Givetvis 'laser' du stiftet efter varje atgard....
 
Borja med ta bort 'gummiinsuget' och ga upp 1-2 steg pa pilotmunstycke och 2 steg pa huvudmunstycke nar du satter pa effektavgas. Ev. hojer du nalen 1-2 steg. Borja alltid med kora lite fetare och ga ner i munstycken...
Givetvis 'laser' du stiftet efter varje atgard....

Tackar för tipset! Dock har jag inte fått klartecken från PJME som inte verkar ha skickat min kolv och mina reedventiler som jag beställde förra veckan... Förbannade Engelsmän!
 
Angående kolvbyte.
Jag har en aprilia rs 125 07. den har gått 1000 mil och jag har inte bytt kolv! när vet jag om jag måste byta kolv?
 
Angående kolvbyte.
Jag har en aprilia rs 125 07. den har gått 1000 mil och jag har inte bytt kolv! när vet jag om jag måste byta kolv?

Vit rök, jag säger bara vit rök :näsblod
nemen jag vet inga bra sätt att ta reda på det, ta av avgassystemet och titta in, är det brunt under kolvringarna och kolven ser väldigt repig ut så ta isär cylindern och kolla närmare.:brinnerup
 
AA okej tack! Men vart kan jag få tag på en cylinder till min rs 125 (2007) och hur ser dem ut?

Vit rök, jag säger bara vit rök :näsblod
nemen jag vet inga bra sätt att ta reda på det, ta av avgassystemet och titta in, är det brunt under kolvringarna och kolven ser väldigt repig ut så ta isär cylindern och kolla närmare.:brinnerup
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top