kolvbyte i lc4:a

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
tja är det nån som har koll på när man bör byta kolv i en ktm LC4:a min har gått 1600 mil nu. kanske e dax.

Om du inte har cykeln till raceåka så håller kolven betydligt längre än så.

LC4 motorn sitter i KTM Rally cyklarna som går Paris-Dakar och där kör vi över 1000 mil racedistans med samma kolv och förhoppningsvis plågar du inte motorn till samma grad som de pojkarna gör, har en fin videosekvens där min förare ligger 11 min på fullgas :banana

Som Boris JR säger.

Sen finns det inget (mig veteligen ) rekomenderat kolvbyte på Lc4:an i någon servicemanual.

Om det är någon tröst så hade jag nere min som gått 1300 mil och den såg ut som ny både i kolv,cylinder och ringar.

Helvet fel login// Långa farbron.

aa ok. tack för svaren. då är det bara att gasa till det rasar med andra ord :yoparty

Last edited:
Boris JR skrev:
2259184 Om du inte har cykeln till raceåka så håller kolven betydligt längre än så.

LC4 motorn sitter i KTM Rally cyklarna som går Paris-Dakar och där kör vi över 1000 mil racedistans med samma kolv och förhoppningsvis plågar du inte motorn till samma grad som de pojkarna gör, har en fin videosekvens där min förare ligger 11 min på fullgas :banana
Är du mekaniker eller driver du ett eget team i Paris-Dakar?

acura skrev:
2259951 Är du mekaniker eller driver du ett eget team i Paris-Dakar?

Har skruvat en del för dansken M.Dullum som kör(de) Dakar.

SKall väl dock tilläggas att jag absolut inte är LC4 expert utan motorerna skickades till KTM för översyn efter varje race då det var billigast så.

Last edited:
Kolven ska klara sig ett tag till, men däremot kan det vara dags att kika närmare på diverse lager i motorn, som börjar ge med sig (skiljer väldigt mycket mellan olika exemplar när slitaget nått "maxgränsen"). Likaså kopplingslamellerna.

Boris JR skrev:
2259184 Om du inte har cykeln till raceåka så håller kolven betydligt längre än så.

Lite OT men hur får man tag i denna filmen skulle gärna vilja se :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...