Kolvar efter 1500 mil med turbo

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Så här ser mina kolvar ut efter 1500 mil med turbo och dubbla topplockspackningar. Inte ett märke i dom, bara lite sot :) . Oljan kom dit när jag lyfte toppen. Så det verkar inte vara någon fara att köra med tjockare eller dubbla packningar

R1 T
 

Bifogat

  • Kolv-R1.jpg
    Kolv-R1.jpg
    70.6 KB · Visningar: 656
  • Kolvar-R1.jpg
    Kolvar-R1.jpg
    71.5 KB · Visningar: 812
Men hur ser de ut på sidorna?
Sällan det blir skador på själva kolvtoppen enligt mina erfarenheter.
 
JohanL skrev:
Ok, då skulle jag vilja se hur det ser ut när loppet är avtorkat.... :tungan ;) :)

Jag vill se om det finns repor kvar efter honingen!

Det var inte så lätt att få skärpa på bilden, men reporna efter honingen syns.

Hojen har gått 2500 mil var av 1500 mil med turbo
 

Bifogat

  • Cylinder.jpg
    Cylinder.jpg
    71.9 KB · Visningar: 484
Ser bra ut! jag vet att det är ett jäkla jobb, men vore jag du skulle jag testa med något tunnare packning.....

Nu vet jag ju inte hur mycket du vet och du kanske bara uppfattar det jag skriver som gojja... Dessutom fins det säkert någon som säger emot mig :)

Jag är helt övertygad om att du kan klämma ur några hästar till om du vill....

Putsa av kolvtopparna så att de blir sotfria. Just nu har du lite för ofullständig förbränning för maxeffekt.

Släng ihop allt igen och kör på! Eller....

Byt cylinderfortspackningen till en som är nuvarande+(2/3*topplockspackningens tjocklek)

montera ihop och kontrollera att hojjen inte knackar på något varvtal.

Kör en bit (ca 10 mil) och plocka isär allt igen.. Kolvarna bör vara sotfria i kanten.

Det finns mer atrt göra (squish, pc3r osv) men det kostar nog mer än vad det smakar....
 
JohanL skrev:
Ser bra ut! jag vet att det är ett jäkla jobb, men vore jag du skulle jag testa med något tunnare packning.....

Nu vet jag ju inte hur mycket du vet och du kanske bara uppfattar det jag skriver som gojja... Dessutom fins det säkert någon som säger emot mig :)

Jag är helt övertygad om att du kan klämma ur några hästar till om du vill....

Putsa av kolvtopparna så att de blir sotfria. Just nu har du lite för ofullständig förbränning för maxeffekt.

Släng ihop allt igen och kör på! Eller....

Byt cylinderfortspackningen till en som är nuvarande+(2/3*topplockspackningens tjocklek)

montera ihop och kontrollera att hojjen inte knackar på något varvtal.

Kör en bit (ca 10 mil) och plocka isär allt igen.. Kolvarna bör vara sotfria i kanten.

Det finns mer atrt göra (squish, pc3r osv) men det kostar nog mer än vad det smakar....

på bilderna är kolvtopparna lite mörkare än i verkligheten, och så är det lite olja på sotet, som gör det värre. Jag har lambda värden på ca: 12-12.5 vilket är ganska lagom på turbo

Det är en R1:a så det finns ingen cylinderfotspacknig.

Efter som det är turbo på den så tänker jag inte sätta i en tunnare packning, då blir jag tvungen att sänka laddtrycket :confused: vem vill det. Det blir nog en tjockare packning i stället. :)
 
Du har kanske inte reflekterat över det, men kolvarnas färg/sot kommer från ett lite väl uppfettat låg- och mellanregister, inte från en fet fullgasbestyckning. Du kan klena ut den betydligt mycket mer och få bättre bränsleekonomi och tjusigare färg på både kolv, topplock och tändstift samtidigt som motorn blir mer motståndskraftig mot spikningar.

Det där sotet sätter sig även bakom insugsventilerna i värsta fall och kan då bidra till glödtändning. Ba nåt å fundera på under vintern...
 
Jag snurrade ett halvt varv på veven och upptäckte något som inte var så bra på 4:ans cylinder. :mad:
Det verkar som att nickasilen har släpp en bit i cylinder :huvet , jag tror inte att det har något med dubbla topplockspackningar att göra, då kolvarna ser bra ut, och de övriga cylinderloppen

Troligtvis har kolvringen rostat fast under vintern (tror jag, har ingen annan förklaring).
Nickasilen har släppt precis där översta kolvringen stannar när kolven är i topp
 

Bifogat

  • Cylinder-4-an.jpg
    Cylinder-4-an.jpg
    76.3 KB · Visningar: 398
Ajdå. :3freak


Det var inte bra, antingen så plockar du ihop det o hoppas på det bästa, annars plockar du ner det helt o lämnar iväg det på omnicasilering.

Förresten är du säker på att det är nicasil?

Man kan inte hona nicasil vad jag vet. :va
 
Spånar lite fritt nu bara... min första tanke. Detonation eller för högt förbränningstryck som gjort att kolvringarna har pressats onormalt hårt mot cylinderväggen. Kolvringarna trycks ju ut mot fodret i relation till förbränningstrycket. Inte lika mycket som man får med gasportade kolvar, men effekten finns dock där trots det. På en hårt trimmad sugmotor är det ju eftersträvansvärt, men på en överladdad... till en viss gräns.

Hur är kolvringarnas slitage på den cyllen jämfört med de andra cyllarna?

Sota försiktigt av kolvtopp och förbränningsutrymmet i toppen och kika efter med förstoringsglas om du har matta "hot-spots" eller avrundande kanter där det normalt inte ska vara avrundat (jämför med de andra förbr.utr). Blaska på automatlådeolja på kolv och i toppen och låt stå över natten, använd sen Bräklen och en styv nylonborste och mer Bräklen.

R1 T skrev:
Jag snurrade ett halvt varv på veven och upptäckte något som inte var så bra på 4:ans cylinder. :mad:
Det verkar som att nickasilen har släpp en bit i cylinder :huvet , jag tror inte att det har något med dubbla topplockspackningar att göra, då kolvarna ser bra ut, och de övriga cylinderloppen

Troligtvis har kolvringen rostat fast under vintern (tror jag, har ingen annan förklaring).
Nickasilen har släppt precis där översta kolvringen stannar när kolven är i topp
 
andersbrink skrev:
Spånar lite fritt nu bara... min första tanke. Detonation eller för högt förbränningstryck som gjort att kolvringarna har pressats onormalt hårt mot cylinderväggen. Kolvringarna trycks ju ut mot fodret i relation till förbränningstrycket. Inte lika mycket som man får med gasportade kolvar, men effekten finns dock där trots det. På en hårt trimmad sugmotor är det ju eftersträvansvärt, men på en överladdad... till en viss gräns.

Hur är kolvringarnas slitage på den cyllen jämfört med de andra cyllarna?

Sota försiktigt av kolvtopp och förbränningsutrymmet i toppen och kika efter med förstoringsglas om du har matta "hot-spots" eller avrundande kanter där det normalt inte ska vara avrundat (jämför med de andra förbr.utr). Blaska på automatlådeolja på kolv och i toppen och låt stå över natten, använd sen Bräklen och en styv nylonborste och mer Bräklen.

Tack för tipsen :tummenupp men vad är Bräklen . Jag har inte tagit bort cylindrarna ännu, men jag skall kolla nästa vecka, skickar upp några bilder när jag är klar.

Jag är lite tveksam till att det skulle vara för högt förbräningstryck, då de andra cylindrarna såg bra ut. Möjligen kan det vara så att nickasil behandlingen var dålig i den cylinder, och därför inte tålde det höga trycket-tempen, men det är bara en ide.
Men det vore roligt att få reda på varför det släppte.

Fick tag på en cylinder rad på skroten för 3000:- överkomlig pris, med tanke på att man måste byta både över och under del på R1:an, vilken j-a konstruktion :kocko
 
R1 T skrev:
Tack för tipsen :tummenupp men vad är Bräklen?

Det är ett rengöringsmedel som finns på sprayflaska.
Gör rent och fint som tusan :tummenupp (kan ibland göra lite för rent om man inte tänker sig för)
Finns att köpa lite överallt, typ micro i Örebro.
 
.
.

Bräkleen :
420002.jpg
= Bromsrengöring. Löser upp och rengör snart sagt "allt".



Finns även Quickleen :
420003.jpg
- Vet dock inte exakt skillnaden mot Bräkleen..
( Same Shit - Different Name ?? )


Mvh . :)
´ G ´

Edit : 7 min too late ;-)
 
Last edited:
Det som talar emot detonation är att det har släppt vid insuget och inte som väntat runt avgassidan där det ju är som varmast. Det ger sig väl när du kikat lite på alu-ytorna om det finns fysiska tecken på spikningar.

R1 T skrev:
Jag snurrade ett halvt varv på veven och upptäckte något som inte var så bra på 4:ans cylinder. :mad:
Det verkar som att nickasilen har släpp en bit i cylinder :huvet , jag tror inte att det har något med dubbla topplockspackningar att göra, då kolvarna ser bra ut, och de övriga cylinderloppen

Troligtvis har kolvringen rostat fast under vintern (tror jag, har ingen annan förklaring).
Nickasilen har släppt precis där översta kolvringen stannar när kolven är i topp
 
Är det någon som vet vad det är för gänga på avdragaren till generatorn, på R1:an. Det verkar vara en konstig gänga, jag får det till 14,7 mm om jag mäter i hålet där avdragaren skall vara, kan det vara M15 x 1,5 :confused:
 

Bifogat

  • Avdragare-generator.jpg
    Avdragare-generator.jpg
    98.9 KB · Visningar: 143
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top