Kolv- och kamkedjebyte

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kör en service på nya hojen. Kx450sr

Vad tror sporthoj om repan i överfallet till avgaskamaxeln? Känns med nageln. Axeln ser fin ut. Slipa ner försiktigt och köra vidare?

c9e89a446bc886c0277dc0b0605796bf.jpg

ac87d7aad4eab689c806184262a91876.jpg

370d54aad66d145614a514525fa604a1.jpg

74105df7e9c9c694b17840157f6d3dc6.jpg

de62c121f5295cc18099fb8e1e79a2ac.jpg


Smidigt att shimsa ventiler med toppen av
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sista bilden - det S-formade märket? Ser inte ut som en repa orsakad av kamaxelns rotation, har du kommit åt med någon verktyg??? Eller är det en spricka efter gjutningen?
Oavsett vilket så skall man vara JÄVLIGT återhållsam med att slipa i lagerlägen av aluminium, risken är stor att man förstör något - om du inte tydligt känner upphöjningar så gör inget. Är det upphöjningar så vill jag inte råda dig, risken är att du går på och gör skador.
Kolla även att kamaxelns lageryta är jämn.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Sista bilden - det S-formade märket? Ser inte ut som en repa orsakad av kamaxelns rotation, har du kommit åt med någon verktyg??? Eller är det en spricka efter gjutningen?
Oavsett vilket så skall man vara JÄVLIGT återhållsam med att slipa i lagerlägen av aluminium, risken är stor att man förstör något - om du inte tydligt känner upphöjningar så gör inget. Är det upphöjningar så vill jag inte råda dig, risken är att du går på och gör skador.
Kolla även att kamaxelns lageryta är jämn.

Yes, S-märket i sista bilden. Kamaxeln ser bra ut.

Såg ut sådan när den kom isär och innan jag hunnit komma åt med något verktyg. Känner med nageln, men ger mig helst inte på att slipa ner det…
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tror det är en gjutdefekt. Den känner du med nageln, men det troliga (o viktiga) är att ett "dike" inte har "ryggar" på vardera sidan. Men på din beskrivning kan det inte vara så om det såg ut så när du tog isär det. Skruva ihop, gärna med sådan pasta man har på glidlager vid hopsättning av en renoverad motor. Det är nog så nära hängslen o livrem du kan komma
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tror det är en gjutdefekt. Den känner du med nageln, men det troliga (o viktiga) är att ett "dike" inte har "ryggar" på vardera sidan. Men på din beskrivning kan det inte vara så om det såg ut så när du tog isär det. Skruva ihop, gärna med sådan pasta man har på glidlager vid hopsättning av en renoverad motor. Det är nog så nära hängslen o livrem du kan komma

Låter bra. Har assembly lube med zink så det blir en klick av det.

Tack boys!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Lite udda det här med att ge råd - här kan jag låta hur cool som helst, men hade jag själv haft samma problem hade jag haft ont i magen hela natten o frågat minst fem gubbar om råd hur jag skulle göra.
Så.... hur tillförlitliga är egentligen mina råd?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lite udda det här med att ge råd - här kan jag låta hur cool som helst, men hade jag själv haft samma problem hade jag haft ont i magen hela natten o frågat minst fem gubbar om råd hur jag skulle göra.
Så.... hur tillförlitliga är egentligen mina råd?



Maskinen är oskruvad, så tror det varit sedan den var ny. Blir det problem plockar jag isär den en annan gång. Inga problem.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S


Maskinen är oskruvad, så tror det varit sedan den var ny. Blir det problem plockar jag isär den en annan gång. Inga problem.
Det var mer en filosofisk betraktelse hur man är som människa - alltid lättare att sitta på åskådarplats o peka med hela handen hur saker skall hanteras :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Intressant.
Min kusin jobbade på isbrytare, så jag fick en kortare guidad tour när dom hade planerat sommarunderhåll.
Där visade han på olika saker som kan ge vägledning om lagerskador, och smörjproblem.
Skulle utifrån det säga att din "skada" antingen kommer från ihopmonteringen av motorn, eller från en partikel i oljan.
När man fick in en partikel som är magnetisk, så kan den vandra på ett oförutsägbart sätt i lagerbanan beroende på det magnetfält som skapas av roterande delar.
Han visade ett sånt lageröverfall, men nämnde också att det inte är bara en repa då, utan flera, eftersom det beror på förorening i oljan, och då är det inte bara en partikel.
Så det stärker tron att det är en skada från monteringen av motorn.
Det han också nämnde var att en sådan skada gör att du får en sämre hållbarhet på oljefilmen, eftersom den kan "pysa ut" längs spåret, och på så vis kan det med tiden ge en annan typ av belastningsskada på lagret.
Hur ser lagerbanan som har skadan ut i övrigt, jämfört med den "friska"?

Jag, vet, det här kanske var överdrivet, men tänkte att det var intressant, och passade in just här.
Din hoj har ju gått en del timmar, och ser det bra ut, så funkar det troligtvis tillräckligt bra trots att det i teorin kan vara en försämrad oljefilm i den lagerbanan.

Någon annan kanske har mer input på detta, eller kommentarer?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Intressant.
Min kusin jobbade på isbrytare, så jag fick en kortare guidad tour när dom hade planerat sommarunderhåll.
Där visade han på olika saker som kan ge vägledning om lagerskador, och smörjproblem.
Skulle utifrån det säga att din "skada" antingen kommer från ihopmonteringen av motorn, eller från en partikel i oljan.
När man fick in en partikel som är magnetisk, så kan den vandra på ett oförutsägbart sätt i lagerbanan beroende på det magnetfält som skapas av roterande delar.
Han visade ett sånt lageröverfall, men nämnde också att det inte är bara en repa då, utan flera, eftersom det beror på förorening i oljan, och då är det inte bara en partikel.
Så det stärker tron att det är en skada från monteringen av motorn.
Det han också nämnde var att en sådan skada gör att du får en sämre hållbarhet på oljefilmen, eftersom den kan "pysa ut" längs spåret, och på så vis kan det med tiden ge en annan typ av belastningsskada på lagret.
Hur ser lagerbanan som har skadan ut i övrigt, jämfört med den "friska"?

Jag, vet, det här kanske var överdrivet, men tänkte att det var intressant, och passade in just här.
Din hoj har ju gått en del timmar, och ser det bra ut, så funkar det troligtvis tillräckligt bra trots att det i teorin kan vara en försämrad oljefilm i den lagerbanan.

Någon annan kanske har mer input på detta, eller kommentarer?
- Ooh vad jag gillar verklighetsförankrade analytiska djupdykningar i mekanik (y)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Intressant.
Min kusin jobbade på isbrytare, så jag fick en kortare guidad tour när dom hade planerat sommarunderhåll.
Där visade han på olika saker som kan ge vägledning om lagerskador, och smörjproblem.
Skulle utifrån det säga att din "skada" antingen kommer från ihopmonteringen av motorn, eller från en partikel i oljan.
När man fick in en partikel som är magnetisk, så kan den vandra på ett oförutsägbart sätt i lagerbanan beroende på det magnetfält som skapas av roterande delar.
Han visade ett sånt lageröverfall, men nämnde också att det inte är bara en repa då, utan flera, eftersom det beror på förorening i oljan, och då är det inte bara en partikel.
Så det stärker tron att det är en skada från monteringen av motorn.
Det han också nämnde var att en sådan skada gör att du får en sämre hållbarhet på oljefilmen, eftersom den kan "pysa ut" längs spåret, och på så vis kan det med tiden ge en annan typ av belastningsskada på lagret.
Hur ser lagerbanan som har skadan ut i övrigt, jämfört med den "friska"?

Jag, vet, det här kanske var överdrivet, men tänkte att det var intressant, och passade in just här.
Din hoj har ju gått en del timmar, och ser det bra ut, så funkar det troligtvis tillräckligt bra trots att det i teorin kan vara en försämrad oljefilm i den lagerbanan.

Någon annan kanske har mer input på detta, eller kommentarer?

Jag skulle tro att det handlar om en deformation vid tillverkningen, men med tanke på hur noggranna japaner är, så är det nog troligare att något hamnat i mellan vid monteringen.

Tycker det ser ut som om ett gruskorn fastnat, vandrat vid uppstart, och sedan smulats sönder.

I och med att oljekanalen sitter toppen (ungefär mittemot denna repan), så tror jag att oljefilmen kommer påverkas minimalt. Hade repan varit öppen mot sidan hade jag varit mer orolig.

Startade fint iaf. Ska köra en värmecykel senare idag - vi håller tummarna!

754da30cbd937c145ee88bdd4ef75193.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Då var den ihopskruvad och två värmecyckler gjorda. Blir en tredje i eftermiddag, sen en provtur.

Bytte luftfilter och såg att någon klippt bort det finmaskiga nät som ska sitta där. Har svårt att tro att en bit ståltråd skulle kunna komma i mellan kamaxel och glidytan, men formen passar…

d47a3987149a4c643df3c384fb2179ce.jpg


4ccbd8e798c40995b1e27c187ee0f737.jpg
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top