Kollisionsräkning

  • Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Något matte snille som kan räkna ut ungefärligt vad en aktiv MC-förares hastighet har för motsvarighet hos en "passiv" bilförare?

ett räkne ex.

den aktive MC-föraren kör lite fortare än bilföraren, säg 48 km/h för MCn och 39 km/h för bilen, objektet som kommer i kollisionskurs kommer från höger och kan vara ex. rådjur, katt, barn eller annat med olika hastighet, 13 km/h, 10 km/h, och 7 km/h? (vet inte vad det kan röra sig om för hastigheter....), MCn har ett spår som ligger mer till vänster mot den öppna ytan med fri sikt för att öka avståndet till dom parkerade bilarna, vilket gör att MC får ett ökat avstånd till kollisionsobjektet.

MC-föraren är

aktiv i körningen och koncentrerad, föraren har god körvana, vaksam över körbana och perferin
har fingrarna på bromshandtaget och ev. foten på bromspedalen
känner sig trygg med hastigheten


Bilföraren är

en ordinär bilförare, vad nu en genomsnitts bilförare har för ålder, körvana och reaktionsförmåga.
har inte foten på bromspedalen
talar ev. i mobiltelefon eller skruvar på stereon

(fler saker som på som påverkar scenariot -tid för reaktion?)

visa gärna fler räkne ex. med olika hastigheter för MC, bil och objektet så man vet hur hastigheten påverkar förloppet

edit: bilden blev dålig men ni fattar nog scenariot
 

Bifogat

  • gata1.JPG
    gata1.JPG
    51.1 KB · Visningar: 167
Last edited:
KGK skrev:
2429681 Något matte snille som kan räkna ut ungefärligt vad en aktiv MC-förares hastighet har för motsvarighet hos en "passiv" bilförare?

Jösamig! Är det sånt här du sitter o droolar över på söndagsmorgnar? :va Kan bli kul dock o se om det finns nån som kan räkna här :D
 
Sitter man och drular och tänker på annat har man ca dubbelt så lång reaktionstid som om man sitter med foten på pedalen/fingrarna på handtaget. Det vill säga två sekunder snarare än en sekund. Det innebär att i ditt exempel kommer reaktionssträckan att vara dubbelt så lång för den lökande föraren.

Däremot har en MC längre bromssträcka än en bil vid panikbromsning.

Detta innebär att MC:n kommer att börja decelerera tidigare, och vid låga farter även få stopp tidigare. Någonstans finns det dock en brytpunkt där den totala stoppsträckan blir densamma och vid högre hastigheter än så får bilen faktiskt stopp tidigare. Med en hel sekunds diff i reaktionstid kommer den hastigheten förmodligen att bli rätt hög, skillnaden i bromssträcka är nog inte en faktor två eller mer heller...

För att räkna enkelt på det blir hastigheten som en funktion av tiden:

V_bil(T) = V_0_bil, T<T_0+2
= V_0_bil - (T-T_0-2)*d_bil, T>=T_0+2

V_MC(T) = V_0_MC, T<T_0+1
= V_0_MC - (T-T_0-2)*d_MC, T>=T_0+1

där V_0_bil/MC är utgångshastigheten för respektive fordon, T_0 är tidpunkten då faran upptäcks och d_bil/MC är den genomsnittliga deceleration som respektive fordon kan åstadkomma. d_MC < d_bil

Man kan också få fram sträckan som en funktion av tiden utan några större problem, men någon jäkla hejd på vad man ägnar sig åt före kaffet får det faktiskt vara. :)

I verkligheten kommer d inte att vara konstant. Den kommer att gradvis öka från noll då föraren börjar bromsa, och att öka långsammare för MC:n än för bilen, framförallt om bilen har ABS.

Effekten av avståndet till vägkanten kan vara positiv eller negativ. Katt/rådjur/barnskrället kan hinna springa förbi bilens spår och hamna i vägen för hojen.

Att entydigt få fram att det finns större marginaler på hoj blir nog svårt, även med dina antaganden om vaksamhetsgrad och körvana. Försöker man sedan använda det argumentet kommer motparten genast att skjuta det i sank med hur många det är som bromsar omkull sig när det väl gäller etc...
 
ft skrev:
2429703

Däremot har en MC längre bromssträcka än en bil vid panikbromsning.

Detta innebär att MC:n kommer att börja decelerera tidigare, och vid låga farter även få stopp tidigare. Någonstans finns det dock en brytpunkt där den totala stoppsträckan blir densamma och vid högre hastigheter än så får bilen faktiskt stopp tidigare. Med en hel sekunds diff i reaktionstid kommer den hastigheten förmodligen att bli rätt hög, skillnaden i bromssträcka är nog inte en faktor två eller mer heller...

Ursäkta en okunnig men varför har en MC längre bromssträcka vid panikinbromsning? Visst går det snabbare att bara trycka plattan i mattan på en bil, men för en van mc-förare går det väl rätt fort att trycka knäna mot tanken och klämma hårt på handbromshandtaget!:confused:
 
ft skrev:
För att räkna enkelt på det blir hastigheten som en funktion av tiden:

V_bil(T) = V_0_bil, T<T_0+2
= V_0_bil - (T-T_0-2)*d_bil, T>=T_0+2

V_MC(T) = V_0_MC, T<T_0+1
= V_0_MC - (T-T_0-2)*d_MC, T>=T_0+1

där V_0_bil/MC är utgångshastigheten för respektive fordon, T_0 är tidpunkten då faran upptäcks och d_bil/MC är den genomsnittliga deceleration som respektive fordon kan åstadkomma. d_MC < d_bil

Man kan också få fram sträckan som en funktion av tiden utan några större problem, men någon jäkla hejd på vad man ägnar sig åt före kaffet får det faktiskt vara. :)

Det var en uträkning som heter duga, innan kaffet :lol :tummenupp

Tycker vägverket kan göra en räknesnurra med animering på deras hemsida där man fylla sina egna värden så man jämföra bil och mc, alert vs. sovande förare så man kan se skillnaden

sen kan dom lägga in faktorer för bilförare som kan kryssa i, talar i telefon, fipplar med bilradion osv. :tungan
 
Last edited:
kan man göra en uträkning med plus o minus samt lättare delat o ggr så kan ni fråga mig :tungan

allt annat ser bara ut som rappkalja för mig :rolleyes:
 
ewook skrev:
2429687 Jösamig! Är det sånt här du sitter o droolar över på söndagsmorgnar?

jo, en granne i kvarteret som fått i sig några glas gjorde sig besväret att knata flera hundra meter och LETA efter MCn som passerade honom, för att påpeka att han tyckte att det gick fortare än rådande hastighetsbegränsning, klockan var drygt midnatt och det var bara han han ute:näsblod, han klagade och nu vill jag få det lite mer matematisk bevisat vad några km/h gör för skillnad med tanke på vad folk gör i trafiken i övrigt:näsblod

vill ha bra på fötter ifall jag kör en kväll kör över hans katt så kan jag börja rabbla matematiska beräkningar, statistik och annat, så han blir helt trött och inser att förlusten av en katt är en välsignelse i jämförelse med att få den lektionen :rolleyes:

hade jag varit lite kvick skulle jag ha frågat om han tyckte att det var lämpligt att han i sitt letande befann sig mitt ute på vägen i onyktert tillstånd :D
 
Last edited:
Mr Magsnus skrev:
2430096 Ursäkta en okunnig men varför har en MC längre bromssträcka vid panikinbromsning? Visst går det snabbare att bara trycka plattan i mattan på en bil, men för en van mc-förare går det väl rätt fort att trycka knäna mot tanken och klämma hårt på handbromshandtaget!:confused:

Du har två handflator gummi i backen. Bilen har betydligt mer. Även vid optimal bromsning, d v s hela tiden på gränsen till låsning, lär en MC ha längre bromssträcka. Att man sedan inte kan vara lika vårdslös vid bromsning på en MC p g a riskerna vid låsning, att man kan slå över framåt o s v, det är bara lax på löken.

Det var några härifrån SH som testade på ett flygfält för ett par år sedan om jag minns rätt och kunde bekräfta det.
 
vi testar detta på alla våra körningar SMC de senaste åren där vi har en erfaren mc förare och en racehoj och broms sträckan är ungefär den samma

även om du har bara två handflator gummi i backen så har du bara ett par hundra kilo med vikt jämförd med bilen.
 
På SMCs BKK så hade dom bromsuppvisning eller vad man ska säga. Och bilen bromsade mycket (tror hojen stannade 7-10m) efter bilen.
 
Kungen skrev:
2431099 vi testar detta på alla våra körningar SMC de senaste åren där vi har en erfaren mc förare och en racehoj och broms sträckan är ungefär den samma

även om du har bara två handflator gummi i backen så har du bara ett par hundra kilo med vikt jämförd med bilen.

Sådant är alltid intressant! Vilka hastigheter var det? Bilstorlekar?
 
När det gäller bromssträcka spelar fordonsvikt ingen roll. Rent matematiskt så "ramlar" vikten bort i formeln mellan bromskraft och retardardation. Det enda som spelar roll är friktionen dvs anläggningsytan och gummits grepp. Sportmotorcyklar har oftast bättre bromsar och klistrigare gummi men bilar har mer däckyta - därför blir det ändå ganska lika. Så fort det inte är optimalt grepp så stannar en bil mycket fortare.
 
På den fina filmen från SMC visas egentligen inte bromssträckor utan stoppsträckor. En av avsikterna var att visa att det inte räcker med bättre bromsar om man ligger för nära bakom en bil då reaktionssträckan tillkommer.

Visst bromsar de bästa bågarna bättre än de bästa bilarna! Sedan är det en annan sak att utnyttja detta optimalt i vanlig trafikmiljö - där vinner bilarna mycket på kontaktyta samt inte minst mindre balansproblem ;-)

Åsså är vi mc-förare ofta för "sökande" tidigt i inbromsningen - svårt att våga dra optimalt direkt... Det problemet är för övrigt löst på många nyare bilar med en sorts panikbromsfunktion; inte dumt!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top