Kolla på hoj..

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Ska sticka o kolla på en FZR 600R imorrn på dagen, är ruskigt sugen på en sån nu faktiskt. Någon som vet om några saker jag bör se till att kontrollera osv?
 
Däcken ska vara fina och kedja drev i bra skick, sådant blir dyrt att åtgärda på en gammal hoj så överse inte med sådant utan att isf pruta rejält.

Blås ur den lite så du ser att den verkar ha en just motor och låda.
 
Looped skrev:
Ska sticka o kolla på en FZR 600R imorrn på dagen, är ruskigt sugen på en sån nu faktiskt. Någon som vet om några saker jag bör se till att kontrollera osv?
Som vanligt alltid bra att leta efter missljud, tickande, glappande ljud t.ex. :tummenupp
 
kolla lager och bussningar runt hela hojen, får inte glappa.

kolla så gott det går att den båda hjulen går i samma spår

kolla alla reglage så det lyser där det ska. (inge roligt att felsöka elsystem :död )

prova så inte växlarna hoppar ur vid kraftiga gaspådrag.

missljud i motorn kan vara både dyrt och billigt avhjälpt.

hur är den servad?

leta repor på kåpor, avgas, sving, hjulbultar , fotpinnar mm. Fråga vart det kommer ifrån om du hittar. (spår om den varit omkull)

kolla efter bulor på fälgarna.

ser den omlackad ut? isåfall kan den ha varit omkull.

sen som Silwer sa så kolla slitdelar som däck, drivpaket, bromsbelägg mm.

sen vad jag vet så drar dessa motorer en del olja så du kan ju fråga hur mycket den olja den drar.

sen är det bara att pruta :hihi

finns säkert mer man kan kolla men jag tycker jag fått med en hel del :)
 
Last edited:
Det är en 94 eller senare då va? Har inte hört om några typfel på dom direkt, så kolla "bara" allt det vanliga. :tummenupp
 
PacMan skrev:
Det är en 94 eller senare då va? Har inte hört om några typfel på dom direkt, så kolla "bara" allt det vanliga. :tummenupp

Japp det är en 95:a, ser schysst ut på bilden men det är svårt att se små saker på bild osv. Tack för tipsen, ska tänka på dessa saker.

:tummenupp
 
Var o kikade på hojen, (FZR 600R) idag och motormässigt var den mycket fin, även växellådan var bra. Men det är några saker jag märkte, styret är något snett samt att däcken inte spårar. Sen knarrade bakstötdämparen rätt så kraftigt när man gunga lite på den. Kedjan rasslade och knasstrade även den rätt så mycket kan bero på att däcken inte ligger i linje iofs.

Någon som har en aning om vad det här kan kosta att åtgärda så att man isåfall kan dra ner ordentligt på priset eller ska jag helt enkelt söka vidare?
 
Jag hade sökt vidare, är lätt att falla för en hoj. Finns många andra exemplariska hojar där ute. Fortsätt leta :tummenupp
 
Jo det är ju lätt att falla.. gillar just FZR600R men vill ha en 95 då jag gillar designen mest o antar att den är lite uppgraderad mot de äldre modellerna synd bara att det inte finns några till salu i gbg-området.

Men men, jag antar att jag får söka vidare o kanske köpa till våren då..

Ingen som har nån humm om det är dyrt att fixa problemen?
 
Looped skrev:
Jo det är ju lätt att falla.. gillar just FZR600R men vill ha en 95 då jag gillar designen mest o antar att den är lite uppgraderad mot de äldre modellerna synd bara att det inte finns några till salu i gbg-området.

Men men, jag antar att jag får söka vidare o kanske köpa till våren då..

Ingen som har nån humm om det är dyrt att fixa problemen?

Det låter ju lite som att den är krockad.
 
Looped skrev:
Var o kikade på hojen, (FZR 600R) idag och motormässigt var den mycket fin, även växellådan var bra. Men det är några saker jag märkte, styret är något snett samt att däcken inte spårar. Sen knarrade bakstötdämparen rätt så kraftigt när man gunga lite på den. Kedjan rasslade och knasstrade även den rätt så mycket kan bero på att däcken inte ligger i linje iofs.

Någon som har en aning om vad det här kan kosta att åtgärda så att man isåfall kan dra ner ordentligt på priset eller ska jag helt enkelt söka vidare?

Men vad sa säljaren då? Låtsades han som om det regnade eller?

Är hojen så sned så det syns så är det ingen bagatell...
 
Det kan ju vara så att kedjan helt enkelt är sträckt snett, dvs. att kedjesträckarna inte är lika justerade och i så fall är ju inte det nåt stort problem. Dock skulle jag nog dra öronen åt mig om säljaren inte har haft bättre koll än så.

Se till att få den billigt om du ska göra affär. :)
 
nej, är den verkligen krokig i ramen så är den körd, det kan du inte göra nåt åt reprationsmässigt.

Sen kan givetvis en ofantlig klanskalle sätta hjulet på snedden när han spänner kedjan.
 
Last edited:
Looped skrev:
Var o kikade på hojen, (FZR 600R) idag och motormässigt var den mycket fin, även växellådan var bra. Men det är några saker jag märkte, styret är något snett samt att däcken inte spårar. Sen knarrade bakstötdämparen rätt så kraftigt när man gunga lite på den. Kedjan rasslade och knasstrade även den rätt så mycket kan bero på att däcken inte ligger i linje iofs.

Någon som har en aning om vad det här kan kosta att åtgärda så att man isåfall kan dra ner ordentligt på priset eller ska jag helt enkelt söka vidare?

Kedjan och bakdämparen behöver inte vara något problem. Däremot skulle jag vara mkt försiktig om styret är snett och hojen inte spårar. Om säljaren inte upplyst dig om en sån sak kan man fråga sig varför? Glömde han det? Har han inte märkt det själv? Eller försöker han sälja på dig en ramsne hoj??
 
fazerfun skrev:
Kedjan och bakdämparen behöver inte vara något problem. Däremot skulle jag vara mkt försiktig om styret är snett och hojen inte spårar. Om säljaren inte upplyst dig om en sån sak kan man fråga sig varför? Glömde han det? Har han inte märkt det själv? Eller försöker han sälja på dig en ramsne hoj??


Tror inte jag tar några risker...
 
Hur gör man på bästa sätt för att kolla om växellådan är bra? Ska kolla på en firestorm åt brorsan.
 
FUBAR skrev:
Hur gör man på bästa sätt för att kolla om växellådan är bra? Ska kolla på en firestorm åt brorsan.
Dra ur den så mycket det går från låga varv till rödstrecket och motorbromsa hårt, växlarna ska inte hoppa ur, detta gäller då lägre växlar förstås men det är ju oftast 2an som brukar strejka.
 
Looped skrev:
Var o kikade på hojen, (FZR 600R) idag och motormässigt var den mycket fin, även växellådan var bra. Men det är några saker jag märkte, styret är något snett samt att däcken inte spårar. Sen knarrade bakstötdämparen rätt så kraftigt när man gunga lite på den. Kedjan rasslade och knasstrade även den rätt så mycket kan bero på att däcken inte ligger i linje iofs.

Någon som har en aning om vad det här kan kosta att åtgärda så att man isåfall kan dra ner ordentligt på priset eller ska jag helt enkelt söka vidare?

1. Om styret är snett kan det bero på att Clipon sitter olika, justeras på 2 min. Men sitter clipon monterat i Övregaffelkronan med "säkerhets" skruvar, ca M6 då är det något som är snett. Ibland tar vissa bort dessa säkerhets skruvar för att anpassa clipon för egen smak/tycke.
2. Hur mätte ni att det inte spårade? Kolla vad toleransen är, på R1 är den tex 10-15 mm, kolla även att Bakhjulet står rakt ( sdom sagts tidigare)

3. Att kedjan rasslar, kan den vara smutsig helt enkelt!? Eller så är det dax att byta. Ny kedja ca 700-1500:-
4. Har aldrig hört att bakdämparen knarrar..men det kan vara slut på gas eller så är det ngt annat.Kommer ljudet verkligen från dämparen? Beg. bakdämp ca 500-1000:-

Tips: Nästan alla hojjar som vurpats har en skada på styrstoppen/ar, kolla detta! Om det inte syns något "hårt"märke, har iaf inte den ramen varit med om någon större vurpa. Kolla även att styret kan dras lika mycket från höger/Vänster. Och att dina fingrar inte kommer ikläm mot tank vid fullt styrslag.

Vi ska inte glömma att mc:n är 10 år gammal.
 
Det som oroar mig mest är styret, för när man har max styrutslag åt vänster så går fingrarna i tanken. Så ska det väl ändå inte vara? Får gärna utveckla lite va "Clipon" är nybörjare inom det här med hojar osv. Däcken kollade jag medans polaren satt på hojen, kollade framifrån o bak så att säga o då syntes bara ena sidan av bakdäcket.

Nä den hade inga större märken på ramen jag kunde se annars.
 
Back
Top