kolla kylvätska på suzuki 750 88'a

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur kommer man åt att kolla kylvätskenivån i en suzuki gsx-r 750 årsmodell 88'a?
måste man plocka av en massa kåpor eller?
vad ska det vara för glykolblandning? är 40 glykol 60 vatten bra eller?
 
ok jag visste att den var oljekyld men jag hittade en kylare på den..

men det var alltså en ic helt enkelt?

ok men då undrar jag som så här. när det var ultravarmt ute här omdagen var jag ute och tränade lite krypkörningsövningar och då kändes det som att motorn blev väldigt varm. när jag sedan ställde in hojen i garaget lät det som att det kokade om den.
kan en oljekyld hoj koka? alltså kan oljan koka?
 
bmwjohan skrev:
ok jag visste att den var oljekyld men jag hittade en kylare på den..

men det var alltså en ic helt enkelt?
Utan att veta ett smack om oljekylda Suzuki vågar jag påstå att det var en oljekylare du hittade...

/A
 
ok.. ja en oljekylare kan det nog mycket väl vara. den har såna där celler som vanliga kylare och ic's har i alla fall.

nu när jag tänker efter så tror jag att det gick slangar till och från den som skulle kunna vara av lagom dimension för att frakta olja genom. dom var lite för smala för luft.

men kan min hoj koka?
 
bmwjohan skrev:
...snip...men kan min hoj koka?

Överhettas ja. Koka ööh.. nej?? Du saknar vatten...
I & för sig så kan oljan koka men det är väl inte direkt vanligt.
Motorn är byggd som luftkyld med hjälp av oljekylning.
 
bmwjohan skrev:
ok jag visste att den var oljekyld men jag hittade en kylare på den..

men det var alltså en ic helt enkelt?

ok men då undrar jag som så här. när det var ultravarmt ute här omdagen var jag ute och tränade lite krypkörningsövningar och då kändes det som att motorn blev väldigt varm. när jag sedan ställde in hojen i garaget lät det som att det kokade om den.
kan en oljekyld hoj koka? alltså kan oljan koka?

Om det är en intercooler du menar så finns det normalt sett på hojar. Ingen vits på sugmotorer lixsom.
Kylaren är en oljekylare som alla redan skrivigt och om du tittar på orginalkåporna står det SACS på dem.
Din susuki har oljekanaler där det i lite moderna motorer finns vattenkanaler.
Att träna krypkörning när det är 29C i skuggan är varmt. Både för hoj och dig själv. Drick vatten och kör gärna en lite tur då och då för att kyla dig själv och hojen.
Ljudet som du trodde var att hojen kokade, kan det ha varit ett "tickande"? Luftkylda motorer låter så när de svalnar.
Låter skönt. Och olja "kokar" inte i motorer, den bränns fast och det måste nog vara över 500C (gissning!) för att det ska hända.
 
ok men då var det nog inget. jag kör väl vidare som vanligt då.

men det lät mer som ett bubblande än ett tickande måste jag säga.

om den har blivit riktigt överhettad, kan man ha förstört oljan då så att man bevhöver byta till ny?
 
Om oljan kokar har den då hunnit koksa rätt rejält och du bör byta den så snart du får tillfälle till det.

Jag vet inte exakt temperatur men nånstans runt 150 grader börjar motoroljan att koka. Som tur är sker det bara på topplockets ovansida precis vid förbränningsrummen.
 
Oljetemp givare säljes

jag har en digital Oljetemp/volt givare som är nytt i förpackning, aldrig monterat... komplett med alla kablar och instr.
pris 600:- .. :tummenupp
// peter
070-792 2757
 
andersbrink skrev:
Om oljan kokar har den då hunnit koksa rätt rejält och du bör byta den så snart du får tillfälle till det.

Jag vet inte exakt temperatur men nånstans runt 150 grader börjar motoroljan att koka. Som tur är sker det bara på topplockets ovansida precis vid förbränningsrummen.

Är det inte varmare än så i en motor?
Typ kolvens undersida och om motorn har turbo (de lagren smörjs väl av motorolja?)

Men om du har tränat garagesvängar en dag så måste du inte byta olja om det inte ändå var dax.
 
ha ha... nej jag har inte så bra koll på hojen ännu nej.

det skulle va väldigt bra att ha någon slags instruktionsbok eller nått sånt till hojen för man vet liksom inget.

som tex.

hur mycket olja ska det vara i den? ifall jag skall byta oljan känns det som att man vill veta det.

vad ska det vara för lufttryck i däcken?

vilka saker bör man kolla/serva regelbundet för att det ska hålla så bra som möjligt?

osv..
 
* Står nog på motorblocket, annars svarar nog nån som vet ganska snart.

*Typ 2.5 och 2.8-3.0 gissar jag på.

* Ta hjälp av en kunnig vän på en ledig dag och gå igenom hojen.
Kolla slitdelar typ.

När jag tänker på det så är inte jag rätt person att svara eftersom jag inte vet så mycket, jag gillar bara att spamma :p
 
det lufttrycker kör jag med i alla fall.

ska ut och kolla på motorblocket ifall det står några siffror där.

håller faktiskt på och meckar lite med hojen nu.. jag bygger ett kamerafäste till den :rolleyes:
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top