Kolla krypström eftersom batteriet laddas ur

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej alla glada SH:are!

Hur kollar man enklast ifall det är krypström i elsystemet?

Koppla bort kabeln från [+]-polen och sätta ett mätinstrument mellan batteri och kabel för att mäta strömmen?

Den bör väl när tändningen är avslagen vara nära 0, även om någon mA säkert kan skönjas på grund av immobilizern?

Hur många mA kan man anse vara normalt i ett felfritt system?

Och om det då finns krypström, vilken brukar då vara er strategi för att hitta felet?

Hur länge kan den stå utan att bli helt död?

Laddade batteriet, satte i det, startade och det gick bra.

Sedan gick det ett par dagar, skulle köra till jobbet och då var det så pass lite kräm i det att startmotorn knappt snurrade runt, så jag fick ta bilen istället.

När jag sedan skulle ut på en långrunda fick jag rulla igång den i en nedförsbacke. Körde och stannade i början av rundan bara på ställen där det fanns nedförsbackar. :hihi Men tio mil senare ungefär så provade jag starta och då gick det bra igen, så det verkar som sagt inte fel på laddaren.

Det var i fredags. Idag tänkte jag försöka starta den när jag kommer hem från jobbet för att köra ner den i parkeringshuset. Återkommer med om det gick bra eller inte. :tummenupp

Jag hade samma problem med tjejens saab. Då ampere mätte jag över säkringarna i säkringsboxen. Då visar det vilken krets det är som drar ström.

Hur gammalt och piggt är batteriet?

1,5 år ungefär. Piggt? Är det lika trött som jag brukar vara på morgonen så är det allt annat än piggt. :hihi

Mät batteriet innan du börjar leta andra fel luktar kasst batteri.

Mätte det förra gången det var kasst och det låg då på ca 12,3 V om jag minns rätt. Sedan laddade jag det och det blev väl kanske lite för mycket, då det låg på ca 12,9 V. Det ska väl ligga på ungefär 12,6 - 12,7?

Provade starta i alla fall och visst gick startmotorn runt. Nu har den ju stått sedan fredags, så första tiosekundersförsöket ledde ingenstans. Vred av tändningen och på igen och gjorde ett nytt tiosekundesförsök. Precis i slutet tände den till lite, men dog igen. Vred av tändningen och på igen och sedan gick det inget vidare längre. Då lät startmotorn väldigt trött och sedan slutade den gå runt.

Har haft ett väldigt konstigt elfel tidigare, fläkten gick igång helt plötsligt trots motorn var kall, varvräknaren började hoppa mellan 0 och 4000 varv trots motorn var avstängd, lampor lös och så vidare. Allt det dränerade ju batteriet. Men det felet hittades och rättades till. Bara tänkte om det återkommit i lite mindre skala och tar sig annorlunda uttryck genom att sakta tömma batteriet och hur man då mäter det.

Anledningen till att batteriet är 1,5 år gammalt berodde på att jag den gången först trodde det var ett dåligt batteri och köpte nytt för 1300 spänn, men det var alltså inget fel på batteriet den gången. Nu tänkte jag börja i andra änden och anta att batteriet är ok och att det är elfel istället och förhoppningsvis spara en massa pengar. :)

Last edited:
Är hojen körd efter laddningen?
Kan hjälpa att den körs ordentligt så den laddas av sig själv.
Laddade mitt batteri med laddare, la i det, hojen startade en gång, efter nån timma orka den inte starta igen.

1,5 år ungefär. Piggt? Är det lika trött som jag brukar vara på morgonen så är det allt annat än piggt. :hihi

Mätte det förra gången det var kasst och det låg då på ca 12,3 V om jag minns rätt. Sedan laddade jag det och det blev väl kanske lite för mycket, då det låg på ca 12,9 V. Det ska väl ligga på ungefär 12,6 - 12,7?

Provade starta i alla fall och visst gick startmotorn runt. Nu har den ju stått sedan fredags, så första tiosekundersförsöket ledde ingenstans. Vred av tändningen och på igen och gjorde ett nytt tiosekundesförsök. Precis i slutet tände den till lite, men dog igen. Vred av tändningen och på igen och sedan gick det inget vidare längre. Då lät startmotorn väldigt trött och sedan slutade den gå runt.

Har haft en väldigt konstigt elfel tidigare, fläkten gick igång helt plötsligt trots motorn var kal, varvräknaren började hoppa mellan 0 och 4000 varv trots motorn var avstängd, lampor lös och så vidare. Allt det dränerade ju batteriet. Men det felet hittades och rättades till. Bara tänkte om det återkommit i lite mindre skala och tar sig annorlunda uttryck genom att sakta tömma batteriet och hur man då mäter det.

Anledningen till att batteriet är 1,5 år gammalt berodde på att jag den gången först trodde det var ett dåligt batteri och köpte nytt för 1300 spänn, men det var alltså inget fel på batteriet den gången. Nu tänkte jag börja i andra änden och anta att batteriet är ok och att det är elfel istället och förhoppningsvis spara en massa pengar. :)

Kolla o mät spänningen då du kör startmotorn.Sjunker sp för mkt så blir det taskig gnista.Dessutom bör batteriladdningen gå upp till ca 14v för det ska bli nåt drag i det.Numera kan man ju inte mäta enstaka celler på moderna batterier.Om möjligt mät specifika vikten i cellerna,om det avviker så är ngn cell paj o det går aldrig att få ut mer kräm!:tummenupp

Krypström kollar du lämpligast med en Amperemätare.
Ta bort tex + polen och mät emellan polen och sladden du just tog bort.
Då ser du hur många Ah det slinker ut i timmen.
Tex om du har larm så kan det dra 0,10 Ah (bara som exempel)
På en timma så försvinner 0.10Ah och på 10 timmar 1.0Ah.
Tänk att batteriet har 8Ah så är det totalt urladdat på 80 timmar.
24 timmar på ett dygn ger total urladdning på 3,33 dygn.

I teorin alltså!

Så exakt är det inte i verkligheten och hojen vägrar nog starta straxt runt 2 dygn!

Är hojen körd efter laddningen?
Kan hjälpa att den körs ordentligt så den laddas av sig själv.
Laddade mitt batteri med laddare, la i det, hojen startade en gång, efter nån timma orka den inte starta igen.

Njäe. Startade den mest för att se så den startade, sedan stod den ett par dagar.

Kolla o mät spänningen då du kör startmotorn.Sjunker sp för mkt så blir det taskig gnista.Dessutom bör batteriladdningen gå upp till ca 14v för det ska bli nåt drag i det.Numera kan man ju inte mäta enstaka celler på moderna batterier.Om möjligt mät specifika vikten i cellerna,om det avviker så är ngn cell paj o det går aldrig att få ut mer kräm!:tummenupp

Senast jag laddade mätte jag spänningen. Det började högt men sjönk långsamt stadigt ner mot 12,6 V, där den sedan stabiliserade sig.

Last edited:
Njäe. Startade den mest för att se så den startade, sedan stod den ett par dagar.

Senast jag laddade mätte jag spänningen. Det började högt men sjönk långsamt stadigt ner mot 12,6 V, där den sedan stabiliserade sig.

Batteri kaputt :död

Krypström kollar du lämpligast med en Amperemätare.
Ta bort tex + polen och mät emellan polen och sladden du just tog bort.
Då ser du hur många Ah det slinker ut i timmen.
Tex om du har larm så kan det dra 0,10 Ah (bara som exempel)
På en timma så försvinner 0.10Ah och på 10 timmar 1.0Ah.
Tänk att batteriet har 8Ah så är det totalt urladdat på 80 timmar.
24 timmar på ett dygn ger total urladdning på 3,33 dygn.

I teorin alltså!

Så exakt är det inte i verkligheten och hojen vägrar nog starta straxt runt 2 dygn!

Då var det alltså så enkelt som jag trodde det var att mäta strömmen. :tummenupp

Sedan är ju frågan vad den normalt ligger och ska dra på tomgång, när tändningen är avslagen och allt är som det ska.

Tänkte om någon har mätt det och har ungefärliga värden från verkligheten, så får man en liten fingervisning. Det är ju mest datorn som drar lite ström på grund av immobilizern skulle jag tro. I bästa fall. I värsta fall så har något ärgat ihop och det flyter ström där det inte ska flyta.

Jag hoppas verkligen du har fel. :(

I så fall kan jag ju lika gärna slänga i ett billigt Biltema-batteri och spara en tusenlapp, om nu inte ett "märkesbatteri" håller bättre än så.

Jag får väl plocka av alla kåpor och ta ur batteriet i helgen, ladda det, mäta lite och sedan se vad som händer efter ett par dagar med det...

Last edited:
12,6 V låter sunkigt, ...luktar kass batteri.
Ett batteris kondition testas oavsett bäst genom belastning, ..förslags vis med art.nr 15-370 på http://www.biltema.se/ .

Du får välja mellan att investera i den, eller i en amperemeter, beroende på vilken ände du vill börja i.

12,6 V låter sunkigt, ...luktar kass batteri.
Ett batteris kondition testas oavsett bäst genom belastning, ..förslags vis med art.nr 15-370 på http://www.biltema.se/ .

Du får välja mellan att investera i den, eller i en amperemeter, beroende på vilken ände du vill börja i.

15-370 ledde till ett motorstativ. :va

Har en multimeter som mäter spänning och ström, så det går ju lätt att mäta saker och ting i alla fall. :)

I så fall kan jag ju lika gärna slänga i ett billigt Biltema-batteri och spara en tusenlapp, om nu inte ett "märkesbatteri" håller bättre än så.

Jag får väl plocka av alla kåpor och ta ur batteriet i helgen, ladda det, mäta lite och sedan se vad som händer efter ett par dagar med det...
Twinnar går inte igång speciellt bra med Biltemas batteri, det krävs ofta mer än 200 CCA för att dra runt en twin, Biltemas ligger på ca hälften.

Köp ett riktigt batteri, Varta har bra kräm i sina batterier.

Ok då börjar vi utesluta problem.

Har du ett larm?
Kopplat in något nytt på elsystemet?
Kollat jordningen på batteriet?

Twinnar går inte igång speciellt bra med Biltemas batteri, det krävs ofta mer än 200 CCA för att dra runt en twin, Biltemas ligger på ca hälften.

Köp ett riktigt batteri, Varta har bra kräm i sina batterier.

Tack för tipset! :tummenupp

Är de billigare än det Yuasa jag har just nu?

Men jag hoppas som sagt jag kan utesluta ett dåligt batteri, även om det verkar vara den åsikt de flesta har här.

Ok då börjar vi utesluta problem.

Har du ett larm?
Kopplat in något nytt på elsystemet?
Kollat jordningen på batteriet?

Har en sådan där immobilizer med en lampa som blinkar.

Har kopplat in en hållare till GPS:en direkt på batteriet, men den ska ju bara dra ström när jag petar dit GPS:en. Det har fungerat bra hela sommaren och hade bara GPS:en i när jag skulle köra. Nu tror jag dock säkringen som satt på GPS-kablaget pajat, för inget händer när jag petar dit den.

Plockade av batteri och rengjorde alla kontakter, men det kanske inte var det du menade?

Finns en kopplingslåda där sladdar och sådant var sönderrostade och annat, då när hojen betedde sig superkonstigt. Var till och med en del vatten som stod i den, men det borrades ett litet hål på undersidan. Min tanke är i alla fall att kolla den lådan och se så att det inte hänt något där igen.

Last edited:
15-370 ledde till ett motorstativ. :va

Har en multimeter som mäter spänning och ström, så det går ju lätt att mäta saker och ting i alla fall. :)
...15-1370 skulle det vara.
God spänning i ett batteri är ingen garanti, ...det är huruvida det behåller den under tung belastning som är intressant. Det går inte att testa med en vanlig mulimeter.

Dedär, e ett skitbra sätt att döda ett halvkass batteri på !! :tummenupp

ha som regel att alltid köra en bit / låta stå på tomgång en stund efter en uppstart

en annan lite smart grej är ju att slå av ljuset när motorn inte är igång. det sparar ganska mkt krut det med !

ladda batteriet och mät viloströmmen.
Kolla med en märkes-verkstad vad som är skälig viloströmförbrukning, de borde dem ha uppgifterna. Det står väl inget liknande i handboken ?

Du har ingen underhållsladdare, typ C-Tech ?
Med dess snabbfäste monterat & laddaren inkopplad så är det smidigt att ladda batteriet när hojen står längre tider, och batteriet kommer hålla i flera år, förutsatt att det inte är skadat/slut när du börjar sköta om det korrekt.

Edit:
min GPS-hållare/laddare är alltid aktiv.
dvs, den måste kopplas via relä som slår till när motorn är igång, eller strömbrytare som du får sköta själv...

på min "box" till min laddare, med en lampa på när den är aktiv...
lyser inte den konstant, om du nu har en sådan...

prova koppla bort den där boxen, en trasig "el-grej" kan dra mer ström en än hel också....

mät strömmen, återställ bakot, en sak i taget, och mät emellan.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back