kolfiberslipon hjälp

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Slet isär mitt slipon igår för att linda om med ny dämpull så jag har ett par frågor. Det var tätat med nått gummiklet i varje ände så jag undrar vad jag ska täta med i stället går det med silikon eller brinner det upp eller kan man ta packningsklister.

Sliponet är lite repigt inte så mycket i själva kolfibern utan mest i klarlacken så jag undrar om man kan slipa ner klarlacken och kanske lita av kolfibern och sen lägga på ny klarlack för att få upp glansen lite.

Det tråkiga var attt när jag väl fått isär allt så var det ganska mkt ull kvar. :huvet

Vanligt silikon är nog inte att föredra! Packningsklister lämpar sig nog bättre!

Har läst trådar här om att folk slipat sina kolfiber och lackat, fast slipa i kolfibret vet ja inte om du bör göra, rugga lite i klarlacken o lägg ovanpå den istället!

/ Hannes

Jag skulle satsa på silikonet eftersom det, till skillnad från packningsklister, tål värme. Eller rättare sagt tål _mer_ värme.

Vad finns det annars man kan ha för att täta med? eller kan man strunta i det , det är ju ändå ganska tajt så det borde väl inte läcka nått

o jag som har packningsklister vid mina cyllar :(

fast nu blir jag osäker, jag har sådant där blått klet från loctite, det trodde jag va packningsklister, o de tål ju typ 600 grader står de på tuben.

vad jag mena va med silikon va de som man använder för o täta dörrar med :D

/ Hannes

Slipa INTE ner kolfibern! Du lär förstöra hela strukturen, vilket troligen leder till att hela härligheten kommer att fransa sig. Rugga ytterst lätt med våtslippapper och klarlacka med nån värmebeständig lack.

Burkarna är väl inte klarlackade från början (finns säkert undantag), det är väl bara epoxin som är blank, eller?
Kan man lägga på mer epoxi i efterhand montro :va

Ja det har di ju rätt i det är nog bara epoxi och det är nog svårt att lägga på i efterhand det går väl inte spruta på och försöka få det snyggt genom att pensla på är nog inte det lättaste. Ok och bara slipa ner klarlacken då.

Jag fixade mitt slip-on förra våren.
Ta lite våtslippapper för att putsa till ytan på röret. Slipa dock inte för hårt så att du kommer ned till kolfibern. Efter slipning är det bara lägga på några lager klarlack och resultatet blir skinande.
I mitt fall polerade jag även upp metallrören och aluminiumdelarna lite grann.

Före och efter bilder:

Bifogat

• slip-on_2.jpg
    slip-on_2.jpg
    60.1 KB · Visningar: 103
  • slip-on_1.jpg
    slip-on_1.jpg
    76.2 KB · Visningar: 110
  • slip-on_3.jpg
    slip-on_3.jpg
    30 KB · Visningar: 85
Under två års tid har ljuddämparna åkt av och på min Aprilia RS250 flera gånger. Varje gång har jag använt "Hög temp. packningsilikon" från Biltema och det har fungerat utmärkt hittills. Det kostar 29:90 för en tub. Som hittat! Det är lätt att kleta på för mycket, vid demontering märker man hur litet som egentligen behövs. -->LÄNK

Teddy skrev:
Under två års tid har ljuddämparna åkt av och på min Aprilia RS250 flera gånger. Varje gång har jag använt "Hög temp. packningsilikon" från Biltema och det har fungerat utmärkt hittills. Det kostar 29:90 för en tub. Som hittat! Det är lätt att kleta på för mycket, vid demontering märker man hur litet som egentligen behövs. -->LÄNK
Verkar vara av samma typ (GE RTV) vi använder på Jet-motorer, tål värme jäkligt bra. Har provat på grenrör, det pallar även den tempen ett tag. :tummenupp

HanneZ skrev:
o jag som har packningsklister vid mina cyllar :(

fast nu blir jag osäker, jag har sådant där blått klet från loctite, det trodde jag va packningsklister, o de tål ju typ 600 grader står de på tuben.

vad jag mena va med silikon va de som man använder för o täta dörrar med :D

/ Hannes
Det blå kletet är silikon och klarar utan vidare tempen från cylindrarna. :tummenupp
Packningsklister är rött på sprayburk eller svart på penselburk från ex vis Permatex. Grisigt som fan när man får det på fingrarna. Och det får man! :gnissla
Förslag: Biltema har ett högtemperatursilikon, orange till färgen, som blir fastare än den där blå gojan från Loctite. Testa!

Då uppstår nästa fråga behöver jag nån speciel klarlack för att den ska klara temperaturen eller går det bra med vanlig

Robban_C skrev:
Det blå kletet är silikon och klarar utan vidare tempen från cylindrarna. :tummenupp
Packningsklister är rött på sprayburk eller svart på penselburk från ex vis Permatex. Grisigt som fan när man får det på fingrarna. Och det får man! :gnissla
Förslag: Biltema har ett högtemperatursilikon, orange till färgen, som blir fastare än den där blå gojan från Loctite. Testa!
ahh, så bra!

Jag trodde dock att kan kunde använda det blåa kletet mellan motorblock o annat, och att det då va packningsklister?!

mycket man inte förstår sig på här i världen!

Mitt kolfiber slipon blir nog inte direkt varmt va jag vet? inte alls som metallen...

/ Hannes

HanneZ skrev:
... Jag trodde dock att kan kunde använda det blåa kletet mellan motorblock o annat, och att det då va packningsklister?! ...
Visst kan man använda det men min erfarenhet är att det aldrig blir riktigt fast. Jag använder alltså inte bågoja. Men det är ju jag det.

Robban_C skrev:
Visst kan man använda det men min erfarenhet är att det aldrig blir riktigt fast. Jag använder alltså inte bågoja. Men det är ju jag det.
ahaa, jag använder det bara för o täta lite mellan vattenkanalen i cyllen och utåt, det är ju inte direkt hårt tryck så hoppas att de ska funka. Nu har ju silikonet haft ett halvår på sig att torka ordentligt så får hoppas på att det stelnat :)

ooo föresten, nuuu ska ja iväg o förhoppningsvis få dra igång gixxer för första gången på lääääääääääänge :D

/ Hannes

Ninja Racer skrev:
Då uppstår nästa fråga behöver jag nån speciel klarlack för att den ska klara temperaturen eller går det bra med vanlig

Klarlacken jag använde var av Biltemas utsökta kvalitet. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19631

Klarlacken håller fortfarande sin lyster och glans. Har avfettat & tvättat den 2 ggr. Inga problem.

Vad gäller värmen från slip-on:et så har det inte varit några problem för klarlacken. Inte för att mitt slip-on blir sådär jättevarmt även efter hårdkörning.

Lägg gärna fler lager klarlack så är risken för problem mindre.
Skulle det uppstå "rinningar" när du lägger på klarlacken är det bara putsa till den med våtslippapper efter den har torkat och lägga ett nytt lager.

Wiseguy skrev:
Jag fixade mitt slip-on förra våren.
Ta lite våtslippapper för att putsa till ytan på röret. Slipa dock inte för hårt så att du kommer ned till kolfibern. Efter slipning är det bara lägga på några lager klarlack och resultatet blir skinande.
I mitt fall polerade jag även upp metallrören och aluminiumdelarna lite grann.

Före och efter bilder:

Riktigt nice :)

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN