Kolfiberföryngring

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Har lite slitna kolfibergrejer, bland annat en ljuddämpare. Hur skall jag på bästa sätt få denna att se ut som ny igen?

Våtslipning och klarlack?

Klarar vanlig klarlack värmen?

Eller måste man slipa ner det ordentligt och lägga ny epoxi för att sedan klarlacka?

Tacksam för alla goda råd :tummenupp
 
svårt

jobbar med epoxy/kolfiber och det är svårt, att få den som ny är inte lätt alls, det krävs specialepoxy om du ska lägga på nytt, vanlig epoxy klarar 90-120 grader beroende på typ. att vattenslipa ner den med väldigt fint papper är ett alterrnativ, frågan är dock hur tjock epoxylager det ligger utanpå kolet. jag hade provat på baksidan. kommer du ner i kolen måste du lägga på ny epoxy, annars kan kolet fläka eller ta in fukt,
 
jobbar med epoxy/kolfiber och det är svårt, att få den som ny är inte lätt alls, det krävs specialepoxy om du ska lägga på nytt, vanlig epoxy klarar 90-120 grader beroende på typ. att vattenslipa ner den med väldigt fint papper är ett alterrnativ, frågan är dock hur tjock epoxylager det ligger utanpå kolet. jag hade provat på baksidan. kommer du ner i kolen måste du lägga på ny epoxy, annars kan kolet fläka eller ta in fukt,

Oj då...

Vart får jag tag på sådan epoxy om det behövs?

Vad tror du om att våtslipa så tunt man bara kan och sedan köra en klarlack över? Eller, det kanske ser ut som skit? (alltså bara få ytan att bli någolunda, utan att gå igenom det lilla epoxy som finns där)

Sprutar man sådan där epoxy med färgspruta, eller lägger man på den med pensel?
 
Jag hade en kolfiberdämpare som såg fläckig/smutsig ut, jag polerade med autosol på den och det blev faktiskt bra. Man fick dock gno lite, och gärna med tyg inte papper. Pröva på egen risk.
 
Jag hade en kolfiberdämpare som såg fläckig/smutsig ut, jag polerade med autosol på den och det blev faktiskt bra. Man fick dock gno lite, och gärna med tyg inte papper. Pröva på egen risk.

Bra idé :tummenupp

Det är väl slipmedel i autosol, så det borde vara som att våtslipa, fast ännu försiktigare?
 
Bra idé :tummenupp

Det är väl slipmedel i autosol, så det borde vara som att våtslipa, fast ännu försiktigare?


Det är ju en polerpasta med jättefint slipmedel i. Brukar funka bra även på billacker o.sv om man har nån fläck eller nåt litet solblekt parti.
 
Finns ingen bra epoxi som tål nämnvärt med värme.Snackade med den största och troligtvis den bäste här i Sverige när det gäller Epoxilaminat.Även dom sa likadant.Finns inget som tål värme.
Har provat med en plast och kom upp i 360-400 grader innan det mjuknade.
Dock så är det väldigt lätt att göra nya dämpare i kolfiber som tål betydligt med värme.
Och med en kolosalt mkt finare yta en med epoxin.
Klarlackar du ytan så håller det ett tag innan klarlacken mjuknar och får en tändens till gulning.
Fanns någon snubbe i Stockholm som gjorde tvåtackspiporna bakvänt och klarlackade upp ytan.Huvva.Har en sådan liggande som en kund gav mig.heela dämparen är mjuk.
Så en fundering.Var kommer alla klåpare ifrån.
Det jag menar är.Har man betalt för en sak så skall det f-n i mej vara bra grejjor,och inget haffsverk.
Det är nog dyrt med material och då skall man kräva att det skall hålla några år.
 
Finns ingen bra epoxi som tål nämnvärt med värme.Snackade med den största och troligtvis den bäste här i Sverige när det gäller Epoxilaminat.Även dom sa likadant.Finns inget som tål värme.
Har provat med en plast och kom upp i 360-400 grader innan det mjuknade.
Dock så är det väldigt lätt att göra nya dämpare i kolfiber som tål betydligt med värme.
Och med en kolosalt mkt finare yta en med epoxin.
Klarlackar du ytan så håller det ett tag innan klarlacken mjuknar och får en tändens till gulning.
Fanns någon snubbe i Stockholm som gjorde tvåtackspiporna bakvänt och klarlackade upp ytan.Huvva.Har en sådan liggande som en kund gav mig.heela dämparen är mjuk.
Så en fundering.Var kommer alla klåpare ifrån.
Det jag menar är.Har man betalt för en sak så skall det f-n i mej vara bra grejjor,och inget haffsverk.
Det är nog dyrt med material och då skall man kräva att det skall hålla några år.

Men ok, vad menar du med att det är väldigt lätt att göra nya dämpare i kolfiber som tål betydligt med värme?

Jag vill veta skillnaden på att efterbehandla grejerna och att göra dem från grunden, min dämpare tål bevisligen den värmen den är byggd för. Varför kan jag inte bara lägga ny epoxi (av särskild modell), slipa, klarlacka och se glad ut?
 
Finns ingen särskild Epoxi att lägga på.
Du får ingen kanonyta utan en massa arbete.
Sedan beror det på vilken yta du vill ha.Spegelblank eller mattare yta.
Annars är det bara att pensla på epoxi eller rättade sagt spruta på Epoxi(annars får du polera ihjäl dig).
När det torkat så åk till någon som har en riktig polermaskin så att det tar sig.
om du inte känner någon med polermaskin så köp en själv och börja polera upp ytan.
Gör så här.
Vattenslipa dämparen.Spruta på 3-4 lager epoxi,
låt torka ett par dagar.
Vattenslipa med 1200 papper så att hela ytan är matt och jämn.Om du vill så kan du ta finare papp en 1200 om du vill men det behövs inte.
Polera upp ytan med autosol eller någon kemisk rubbing typ Lahega mm.
Dock ej någon gammaldags rubbing med slipmedel i.Det känner du med fingrarna om det är mkt strävt.
Sedan är det bara att polera och polera.Obs polera inte igenom Epoxi.Då får du börja om.
När du är nöjjd så tvätta av ytan med någon rengöring ,typ Yes.
Efter det så lägg på ett tunt lager vax.
 
Finns ingen särskild Epoxi att lägga på.
Du får ingen kanonyta utan en massa arbete.
Sedan beror det på vilken yta du vill ha.Spegelblank eller mattare yta.
Annars är det bara att pensla på epoxi eller rättade sagt spruta på Epoxi(annars får du polera ihjäl dig).
När det torkat så åk till någon som har en riktig polermaskin så att det tar sig.
om du inte känner någon med polermaskin så köp en själv och börja polera upp ytan.
Gör så här.
Vattenslipa dämparen.Spruta på 3-4 lager epoxi,
låt torka ett par dagar.
Vattenslipa med 1200 papper så att hela ytan är matt och jämn.Om du vill så kan du ta finare papp en 1200 om du vill men det behövs inte.
Polera upp ytan med autosol eller någon kemisk rubbing typ Lahega mm.
Dock ej någon gammaldags rubbing med slipmedel i.Det känner du med fingrarna om det är mkt strävt.
Sedan är det bara att polera och polera.Obs polera inte igenom Epoxi.Då får du börja om.
När du är nöjjd så tvätta av ytan med någon rengöring ,typ Yes.
Efter det så lägg på ett tunt lager vax.

Ok, tack :tummenupp

Nu börjar bitarna ramla på plats. Jag skall prova, kanske till och med gör ett trådlyft här senare med före och efter bilder :)
 
Om du nu ska polera med Lahega så börjamed den lite finare 17 istf 11. Kör du med lamull på en roterande så avverkar den ganska mycket, börja med tex Smartabs gula medium.
 
Om du nu ska polera med Lahega så börjamed den lite finare 17 istf 11. Kör du med lamull på en roterande så avverkar den ganska mycket, börja med tex Smartabs gula medium.

Jag kör nog autosol först tror jag. Tänkte först handjaga lite och se om man kan få upp ytan som är där. Går inte det så blir det kanske maskin, funkar inte det, då blir det epoxy...

...så jag kör babysteps :)

Får man se dig på vägarna i år Chirre? OT :rolleyes:
 
Jodå, några vændor ska det nog bli detta året också, om inte annat så blir det væl några varv på Gotland ring som vanligt.

Om du inte får till det med dæmparen så hi dig till april så kanske jag kan få till det, har en drøs med proffsprodukter och rondeller så nått ska væl hjælpa till att få upp glansen igen.
 
Jodå, några vændor ska det nog bli detta året också, om inte annat så blir det væl några varv på Gotland ring som vanligt.

Om du inte får till det med dæmparen så hi dig till april så kanske jag kan få till det, har en drøs med proffsprodukter och rondeller så nått ska væl hjælpa till att få upp glansen igen.

Är du i Norge? Lustiga tecken dem där :gnissla

Jo du är ju inte helt värdelös på att putsa så du får mer än gärna gå över min dämpare (och kanske slinta lite över hela hojen) om lusten faller på.

Bara PMa mig så hörs vi av :tummenupp
 
Nej jag ær i Danmark och kør fartygsimulator i fem dagar. Kul som fan att leka med en 200 000 tonnare i skærgården.
 
Nej jag ær i Danmark och kør fartygsimulator i fem dagar. Kul som fan att leka med en 200 000 tonnare i skærgården.

Så pass, ungefär som att köra retta eller :tuttar

Ha det gott och var försiktig med simulatorn, tror inte dem skulle uppskatta om du försökte slanga den jäveln.

:D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top