Knakande vi inbromsning

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Hej hej!

Efter renovering av gaffeln och nya styrlager så har hojen börjat knaka nånstans i framänden vid hårda inbromsningar. Det händer vid de sista meterna innan hojen stannar, dvs när belastningen är som högst på gaffeln. Det liksom knakar till och när jag släpper bromsen knakar det "tillbaka" om ni fattar vad jag menar. Jag inbillar mig att det dessutom känns litegrann i gaffeln när det knakar. :confused:

Jag har nya styrlager som sagt och de är dragna rätt och glappar inte alls. Jag har kollat hjullager och bussningarna i gaffeln och hittar inget glapp nånstans. Alla bultar är rätt dragna överallt. Om det vore glapp så borde det ju vara hela tiden, inte bara vid hög belastning eller hur? Kom på nu att jag bytt bromsbelägg också men det känns inte som om de kan vara boven i dramat eller?

Har kört fast lite så släng ur er idéer bara :hej

URRninja skrev:
Hej hej!

Efter renovering av gaffeln och nya styrlager så har hojen börjat knaka nånstans i framänden vid hårda inbromsningar. Det händer vid de sista meterna innan hojen stannar, dvs när belastningen är som högst på gaffeln. Det liksom knakar till och när jag släpper bromsen knakar det "tillbaka" om ni fattar vad jag menar. Jag inbillar mig att det dessutom känns litegrann i gaffeln när det knakar. :confused:

Jag har nya styrlager som sagt och de är dragna rätt och glappar inte alls. Jag har kollat hjullager och bussningarna i gaffeln och hittar inget glapp nånstans. Alla bultar är rätt dragna överallt. Om det vore glapp så borde det ju vara hela tiden, inte bara vid hög belastning eller hur? Kom på nu att jag bytt bromsbelägg också men det känns inte som om de kan vara boven i dramat eller?

Har kört fast lite så släng ur er idéer bara :hej

Har du inte förstått det ännu ??? :hördu SÄLJ GLIDARN !!!

:notme :D

Allt väl annars ?

Re: Re: Knakande vi inbromsning

fluppen skrev:
Har du inte förstått det ännu ??? :hördu SÄLJ GLIDARN !!!

:notme :D

Allt väl annars ?

Jag har aldrig ägt en glidare och kommer aldrig göra det! :notme Det var ju en lånehoj när kawwan var kraschad :rodnar

Skitbra annars! När kommer du till Uppsala och hälsar på oss då? :hej

Freppa skrev:
Dra åt bulten till kronan. Det är en klassiker.

Jag drog först bulten med rätt moment, 22 nm, och har sen efterdragit den tre gånger för att se om knakandet försvann. Drar jag den hårdare än vad den är nu börjar lagren gå trögt :confused:

URRninja skrev:
Jag drog först bulten med rätt moment, 22 nm, och har sen efterdragit den tre gånger för att se om knakandet försvann. Drar jag den hårdare än vad den är nu börjar lagren gå trögt :confused:

Inte bra :fakta

Ingen expert men

En tanke, är du säker på att det är i ett lager det knakar. Kan det inte vara ifrån bromsarna? Typ att klotsarna kärvar lite, eller så?

Tja det är bara en tanke, jag är ingen redig mekare eller så.

MVH /Dr B.

Ställ dig och gunga hojen hårt. Knakar det? Då är det bulten. Går läagret trögare är det nåt fel. Har du kollat lagret?

Vilken jävla bult? Om det knakar vid inbromsning och knakar tillbaka när man stannar/släpper bromsen är det garanterat strylagren som fortfarande glappar. Bort med gaffelkronan och justera styrlagren korrekt så ska du se att knaket försvinner. Muttern ovanpå gaffelkronan har ingen direkt påverkan på styrlagret.

Den jävla bulten förihelvete! :D (Okej då, mutterfanskap)
Goines gamla hoj hade samma problem. Drog åt den med rätt moment plus lite till och så slutade det.

Freppa skrev:
Ställ dig och gunga hojen hårt. Knakar det? Då är det bulten. Går läagret trögare är det nåt fel. Har du kollat lagret?

Knakar inte vid gungning. Och lagren är nya. Och det är väl klart att om man drar justeringsmuttern för hårt så går lagret tyngre? Bör inte dra den så mycket hårdare än vad det är nu känns det som.

Hojen kanske fått sig en släng av FZR 1000-sjukan dvs lagren är korrekta men glappar mot godset i ramen.

Har ett liknande ljud, men jag tror det är mina belägg som glappar lite i oken.

Re: Re: Re: Knakande vi inbromsning

URRninja skrev:
Jag har aldrig ägt en glidare och kommer aldrig göra det! :notme Det var ju en lånehoj när kawwan var kraschad :rodnar

Skitbra annars! När kommer du till Uppsala och hälsar på oss då? :hej

Hehe...förnekelse kallas det för :fakta :D

Jag kommer när sommaren kommer :squid

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...