Knakande/hackande ljud vid driv på låga varv?

nesse11

Medlem
Gick med
5 Jan 2011
Hoj
Kawasaki zx9r
Har en FZR 1000 94
Vid gaspådrag upp till ca 2500 varv hörs ett knakande ljud, som försvinner direkt när varven kommer över 3000.
Det låter ungefär som om man skulle köra med stenhårt spänd kedja, men jag tror inte ljudet kommer från drivpaketet.
Det är samma på alla växlar...och verkar alltså inte ha med farten att göra... under 2500 varv så...khhhhkggkgkgggggkkgkggknakkchggknakknak.
Rycker en del också.
Har ni varit med om nåt liknande..eller nån som har nån ide om vad det kan vara?

kan det ha något med kamkedjan och dess spännig att göra?

jag har nyfiket väntat på ett svar på denna tråd nu i ett par dagar.. jag har samma problem med min gixxer 98. om det är exakt samma problem som det är på min så är det isåfall inte kamkedjan vad jag tror. det är liksom ett knackande ljud som uppstår vid drivning på låga varv (i mitt fall). låter nästan lite som en dieselmotor upp till 3000 varv tills det börjar bli snurr på grejerna, då tystnar det..
kan det vara nåt lager på drivande axel ur lådan som sjunger på sista versen? kedjan kan ju varit spänd för hårt nån gång har jag tänkt och därigenom sabbat lagret? vad vet jag, även jag är tacksam för förslag och ideer.

mvh

jag har nyfiket väntat på ett svar på denna tråd nu i ett par dagar.. jag har samma problem med min gixxer 98. om det är exakt samma problem som det är på min så är det isåfall inte kamkedjan vad jag tror. det är liksom ett knackande ljud som uppstår vid drivning på låga varv (i mitt fall). låter nästan lite som en dieselmotor upp till 3000 varv tills det börjar bli snurr på grejerna, då tystnar det..
kan det vara nåt lager på drivande axel ur lådan som sjunger på sista versen? kedjan kan ju varit spänd för hårt nån gång har jag tänkt och därigenom sabbat lagret? vad vet jag, även jag är tacksam för förslag och ideer.

mvh

?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=243273

Felet hittat men ett nytt uppstod

Nuså...
Det visade sig att den inte gick på en cylinder på låga varv.
Det avgasröret blev inte varmt.
Bytte tändstift utan förbättring.
Rengjorde den förgasaren o då vaknade den minsann till liv..
..så fullt bottendrag nu..:)

Vad som dock har hänt efter tändstiftbytet o rengöringen av en förgasare är att den ´tappar effekt på högre varv.
Det sköna draget försvinner vid 6000 varv o den vrålar(nytt ljud som inte funnits tidigare) mest med klent drag.
Vad har hänt nu då??
Jag har ju bara bytt tändstift o rengjort en förgasare..

Kan tillägga att den går ganska ojämt på tomgång...eller om man håller jämn gas.

Nuså...
Det visade sig att den inte gick på en cylinder på låga varv.
Det avgasröret blev inte varmt.
Bytte tändstift utan förbättring.
Rengjorde den förgasaren o då vaknade den minsann till liv..
..så fullt bottendrag nu..:)

Vad som dock har hänt efter tändstiftbytet o rengöringen av en förgasare är att den ´tappar effekt på högre varv.
Det sköna draget försvinner vid 6000 varv o den vrålar(nytt ljud som inte funnits tidigare) mest med klent drag.
Vad har hänt nu då??
Jag har ju bara bytt tändstift o rengjort en förgasare..

Kan tillägga att den går ganska ojämt på tomgång...eller om man håller jämn gas.

Synkat förgasarna`?

En klassisk orsak till detta är läckande insugninggummin. (mellan förgasare och insugningsrör.)

Med motorn på tomgång: Spraya startgas mot gummina.
Om varvtalet ändras(ökar) läcker gummina.
De är kanske original från -94?
Läckande gummin ger ojämn vandrande tomgång.(Bland annat)

/e

Last edited:
Synkat förgasarna`?

Njä...den gick ju perfekt innan jag tog lös hela förgasarbryggan, och rengjorde en av förgasarna...
Jag har ju inte ändrat några inställningar.
Vad menas med att synka förgasarna föresten?

En klassisk orsak till detta är läckande insugninggummin. (mellan förgasare och insugningsrör.)

Med motorn på tomgång: Spraya startgas mot gummina.
Om varvtalet ändras(ökar) läcker gummina.
De är kanske original från -94?
Läckande gummin ger ojämn vandrande tomgång.(Bland annat)

/e

mmm..jag testade det faktiskt, men upplevde ingen skillnad på varven när jag sprutade startgas.
Provade att spruta startgas direkt ner i förgasarna också, men det påverkade inte varven alls heller,,,:confused: så man kan ju fundera på om det är en pålitlig metod?

Last edited:

mvh

Min sambo hade liknande problem och felet visade sig vara att framdrevet var slitet i splineshålet. Tog lång tid att hitta och två verkstadsbesök. Bytte framdrev sen slutade hojen att banka på låga varv. Det var en suzuki gs500, kanske är det samma konstruktion på gixxerns drev.

Min sambo hade liknande problem och felet visade sig vara att framdrevet var slitet i splineshålet. Tog lång tid att hitta och två verkstadsbesök. Bytte framdrev sen slutade hojen att banka på låga varv. Det var en suzuki gs500, kanske är det samma konstruktion på gixxerns drev.

jag har bytt framdrev, men det va iof inte ett helt nytt :va
tack för tipset. ska prova med ett nytt:)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman