Knackningar vid kallstart???

Illuminati

Frisk mage andas.
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Speedtriple -04(såld) ZX636R-06
Min ZX6R knackar ca 3-4 sek vid kallstart. Har fått för mig att det blir värre o värre... Förbannat irriterande:gnissla Någon som varit med om något liknande??
Hon har bara gjort ca 270mil.

Illuminati skrev:
2481771 Min ZX6R knackar ca 3-4 sek vid kallstart. Har fått för mig att det blir värre o värre... Förbannat irriterande:gnissla Någon som varit med om något liknande??
Kawor knackar... så är det..

Knack

Är det endast vid kallstart så kan det vara kamkedjespännaren som behövs bytas (700-800 kr för delen). Knackar det inte när du chokar så kan det vara så...min hornet var sådan. Bytte kamkedjespännaren sen gick den fint igen. Fast man ska väl påpeka att det knackar lite ändå, eftersom den bygger på oljetryck.
Har man hydrauliska lyftare till ventilerna så är det likadant där, knackar innan oljetrycket kommit upp. Har dock inte en aning hur det ligger till med ZX men i alla fall. Hoppas det kan vara till någon nytta...
:hojcbr

Klart har hon inte gått längre så är det nog inte några problems....
:tummenupp

Last edited:
u02daka skrev:
2483431 Är det endast vid kallstart så kan det vara kamkedjespännaren som behövs bytas (700-800 kr för delen). Knackar det inte när du chokar så kan det vara så...min hornet var sådan. Bytte kamkedjespännaren sen gick den fint igen. Fast man ska väl påpeka att det knackar lite ändå, eftersom den bygger på oljetryck.
Har man hydrauliska lyftare till ventilerna så är det likadant där, knackar innan oljetrycket kommit upp. Har dock inte en aning hur det ligger till med ZX men i alla fall. Hoppas det kan vara till någon nytta...
:hojcbr

Klart har hon inte gått längre så är det nog inte några problems....
:tummenupp

Min Fireblade knackar i ca 5 min vid kallstart. Kan det ta så lång tid innan oljetrycket har gått upp i sträckaren? Det är så jäkla iriterande att höra.
Eller är det kolvglapp? farligt eller inte?

Det kan ju vara för att man har lite ventilspel som vart efter motorn blir varm tightar till sig lite men det tar allt lite längre tid än 5 sek.

Illuminati skrev:
2481771 Min ZX6R knackar ca 3-4 sek vid kallstart. Har fått för mig att det blir värre o värre... Förbannat irriterande:gnissla Någon som varit med om något liknande??

Är det en 06:a så har du ju garanti. Bara att köra in den till verksatan så får dom kolla på den. Säkert inget alvarligt, men har man garanti så kan man ju llika gärna utnyttja den:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT