"knackar" ifrån drevet/kedjan - Säkert att köra?

Xtrazi

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
2000, Honda CBR929RR
Hej Hej,

Var precis och tvättade hojjen, och efteråt bromsade jag lite extra hårt med bromsarna och så. Jag märkte att när jag bromsade hårt med bakbromsen knackade det till. Nu när jag precis parkerade hojjen märkte jag att det knackade när jag ledde hojjen. Låter som att det kommer ifrån kedjan eller lilla drevet. Det knackar konstant med jämna mellanrum (när man leder hojjen) och det knackar både när man leder den framåt och bakåt.

Säkert att köra hojjen till jobbet?

Tänkte kolla på den lite där sen efter jobbet..

Vad tror ni det kan vara?

smörj efter var tvätt!
kanske dax att bytta driv pkt?

Säkert en kedjelänk som skurit.
Känn hur spänd kedjan är vid några olika ställen när du rullar hojen, dvs rulla den en halvmeter och känn efter, och så en halvmeter till o.s.v.
Säkert är kedjan spänd som en fiolsträng, kolla länkarna som är synliga, säkert någon länk som inte följer dom andra riktigt.

Som det redan har sagts, nytt drivpaket är nog medicinen. Smörja kommer inte räcka, bara konstdjord andning som kanske tar dig till jobbet. Kör försiktigt, kan bli dyrt om det går sönder.

/Nitrous

Kolla så det inte kommer oljud ifrån hjullagren. Om packboxarna inte tätar riktigt så kanske du har spolat in vatten plus smuts i lagret...mvh

Tack för alla svar!

Drev och kedja är bytt förra säsongen så borde inte vara det.
jag kände på kedjan igår, och den var inte ovanligt spänd.

Ska köra försiktigt till jobbet, sen kollar jag länk för länk idag.

Jag fixade kedjan så nu borde den vara som de ska, men nu fick jag något annat konstigt ljud istället. Känns som att det är från drev/kedja någonstans.
Det är typ som ett rasselljud precis när jag kliver över 5000 varv, ligger jag kvar precis där så rasslar det hela tiden.
Känns som att jag får många nya konstiga ljud nu, tror bettan börjar bli lite grinig...

Några ideér på vad det kan vara?

Vadå fixade kedjan? Vad hade hänt? Verkar ju som att ditt drivpaket inte är som det ska...

Vadå fixade kedjan? Vad hade hänt? Verkar ju som att ditt drivpaket inte är som det ska...

Kedjan var för spänd innan, så jag släppte lite. Nu är den nån centimeter slapp, när jag sitter på..
Börjar också fundera på om det är dreven, måste nog lämna in den, då kommer jag känna mig säkrare när jag kör också.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back