Knackande motor!

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Köpt en liten harkmoppe att ha som transportmedel nu, dock så finns ett problem... Motorn tänder och bensinflödet är bra, men ibland(läs; nästan hela tiden) när den går igång så knackar den från motorn. Metalliskt knackande. Den går inte att hålla liv i utan går kanske i 10 sekunder som max för att sedan "låsa sig" och dö. Men dock så startar den utan missljudet och låter fint i några sekunder, sen så dör den...

Efter en del kickning och sporadiskt startande så märkte vi att bara ena avgasröret var varmt. Alltså har den bara gått på en cylinder, när den gör det, kan det låta knackande då? "Hojen" i fråga är en Honda CB 125 T -82.

MYCKET tacksam för svar! /tvålfan

Det är ett vevstakslager, vevaxellager, kolvbult eller kamaxel som nyper fast (pga av slitage) när metall-mot-metall-friktionen gjort prylarna glödheta. Plocka isär motorn.

Den har bara gått 1600 mil och varit avställd i 20 år, kan slitaget varit så stort?
Den gick bra vid uppstart förra sommaren...

Vi har kommit fram till att den bara går på en cylinder, orsaken är dåligt tändstift. Kan det klonkande ljudet komma av att den bara går på en cylinder?

PS. Tack för det snabba svaret =)

tvålen skrev:
Den har bara gått 1600 mil och varit avställd i 20 år, kan slitaget varit så stort?
Den gick bra vid uppstart förra sommaren...

Vi har kommit fram till att den bara går på en cylinder, orsaken är dåligt tändstift. Kan det klonkande ljudet komma av att den bara går på en cylinder?

PS. Tack för det snabba svaret =)

Har den stått stilla i 20år så hade jag kollat alla packningar.
Rätt många packningar gillar inte att hojjen står still,
de vill också ha lite smörj då och då :rofl

Det klonkande ljudet kan vara kolven på den trasiga cylinder som slår i topplocket för att det inte finns någon kompression som håller emot samtidigt som vevtap eller kolvbult är glapp. En 20 år gammal hoj behöver föremodligen ses över, även internt. Möjligen rostiga foder, kolvringar, avlagringar i tråget, torkade packboxar och o-ringar.

Byt kolv! :mattias

Enligt killen jag snackat med på en Aprilia verkstad så är det så att när
motorn "skramlar" eller du hör missljud så är det kolven som är uppsliten.

Byt kolv nu innan det är försent! :tummenupp

Blir ju inte spec billigt om den nyper! :rolleyes:

Tack för alla svar! :Bugar

Men allt förklarar inte varför den en del gånger går helt rent. Man kan kicka igång den för att sedan märka att den går skit bra. Meeen efter några sekunder så kommer knack ljudet. Ska försöka få tag på tänstift till den idag och testa om det kan vara något så simpelt som det. Nuvarnade stiften är iaf ruggigt dåliga...

Återigen, tack för svaren, återkommer med resultat :tomten

Testade nyss med nya tändstift, den startar på första kicken men ljudet är kvar.
Får ta och riva toppen nu....

Hallåj igen! Rev allt ikväll och fann att allt är i nyskick!!! Toppen ser skitbra ut, kolvarna tipptopp, cyllarna är i nyskick. Hittade bara en grej som inte var som det riktigt skulle... På en del av cylinderfotpackning så var den skadad och det hade läckt ut olja där. Kan det varit så att den mist kompression pga av det och på så sätt inte tännt som den ska :confused:

Hoppas jag får lika bra svar som förut! :) :tomten

Eftergenomgång av hela motorn och smörjning av lager, bussningar lameller m.m så snurrar all som det ska nu. Inga problem nånstans med slitage, kamaxeln som är den svaga länken i den motorn är helt felfri.
Klonkande ljudet uppstod troligen av att kamkedjan kuggat över en eller två kugg pga av transmissionen gick trögt pga långt stillestånd. Man kan ana att ena avgasventilen pga av detta kommit i lätt kontakt med kolven. Jag tror att ventilen trots det klarat sig för den rör sig som den ska och samtliga ventiler är helt täta. Provade med att låta bensin stå i toppens förbränningsutrymme i 15 minuter, inget läckage på den tiden borde betyda tillräcklig täthet.

Topplockspackningen som följde med en packnsats från lelles är i tunn "plåt" bara 0,25mm tjock, har beställt en original som är minst 1,2 mm istället eftersom jag misstänker att utrymmet mellan kolv och ventiler blir för litet med den tunna packningen, kompressionen borde också bli helt fel med den.

Skall skruvas ihop fredag kväll och funkar förhoppningsvis klockrent då!

/ Vitas, mekar åt tvålen ibland.

Du ska byta avgasventilen som slagit mot kolven innan du startar motorn igen. Vad som händer är att kolven knackar/tiltar kantarellen på ventilen, dvs böjer den - för att sen bli uträtad mot ventilsätet när den stänger. Materialutmattning.

vitas skrev:
Eftergenomgång av hela motorn och smörjning av lager, bussningar lameller m.m så snurrar all som det ska nu. Inga problem nånstans med slitage, kamaxeln som är den svaga länken i den motorn är helt felfri.
Klonkande ljudet uppstod troligen av att kamkedjan kuggat över en eller två kugg pga av transmissionen gick trögt pga långt stillestånd. Man kan ana att ena avgasventilen pga av detta kommit i lätt kontakt med kolven. Jag tror att ventilen trots det klarat sig för den rör sig som den ska och samtliga ventiler är helt täta. Provade med att låta bensin stå i toppens förbränningsutrymme i 15 minuter, inget läckage på den tiden borde betyda tillräcklig täthet.

Topplockspackningen som följde med en packnsats från lelles är i tunn "plåt" bara 0,25mm tjock, har beställt en original som är minst 1,2 mm istället eftersom jag misstänker att utrymmet mellan kolv och ventiler blir för litet med den tunna packningen, kompressionen borde också bli helt fel med den.

Skall skruvas ihop fredag kväll och funkar förhoppningsvis klockrent då!

/ Vitas, mekar åt tvålen ibland.

säker på att det inte ska va en sån tunn packning?

å ni ska nog byta den där ventilen som tagit emot kolven, ventiler som hafft mys stund med kolven blir sneda, sedan som brink sa så när tallriken pressas tillbaka i sätet så blir det tätt iaf, då ventilskaftet kan böja sig lite, ventilen kommer slita något otroligt på ventilsätet. och kanske rent av gå av om det vill sig riktigt illa.
snålmek lönar sig inte. :fakta

jag hämtade en originalpackning idag så nu är jag helt säker på att det inte ska vara den tunna packningen.
Nya packningen består av två tunna plåtpackningar samt en tjockare som skall ligga mellan de två tunna, troligtvis ändrat när Honda bytte för att komma ifrån asbesten som var i den gamla.

Ventilerna har inte fått sig nån ordentlig smäll enligt min bedömning, märktes ingenting av att de gick emot när man drog runt motorn för hand.
Hördes enbart de få sekunderna som vi lät motorn gå på tomgång, men nu blir jag osäker på vad jag ska göra.

/Vitas

andersbrink skrev:
Det är ett vevstakslager, vevaxellager, kolvbult eller kamaxel som nyper fast (pga av slitage) när metall-mot-metall-friktionen gjort prylarna glödheta. Plocka isär motorn.

Visat sig nu att andersbrink hade rätt från början, dåligt och numera skuret vevlager på cyl 2.

Letar underdel eller komplett motor till denna CB125T som alternativ till renovering just nu, nån som känner till om det ligger nån sån nånstans ?

/Vitas

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...