Knacka ut en buckla?

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Tjena

Jag har en liten buckla i tanken på min hoj. Ungefär 3*3cm stor. Den sitter ungefär där man brukar klistra på ett tankskydd :-P En bit ovanför skrevet typ...

Det är inga lackskador eller nånting, så jag tänkte om man skulle höra med nån bilmek som kunde knacka ut bucklan lite lätt. Det borde väl inte kosta många kronor, eller?
Är det stor risk att lacken skadas när man bucklar ut den?
Vet ni någon bra mek i GBG som kan fixa detta?

Finns det inte såna vacuum-grejjer som man sätter på bucklan som suger ut den? Det borde ju vara ganska smidigt :-)

Smät lite lim och fäst en limstav i limgropen, ta en tång och pröva dra ut i limsstaven sedan. KAN vara svårt om det är "grövre" plåt där, men ett försök är det värt:tummenupp

Nej men tror inte att vacuum funkar så bra.. hört om folk som trycksatt tanken däremot.

Det vore skittrist för ett gäng nya företag som gör en stor grej av att de kan fixa bucklor med vaccum. Finns artikel på aftonbladet & expressen, glömde de kolla upp att det funkar först tror du:rolleyes: :tungan

Hårfön & biltema kylspray

värm med fönen, sedan kyl ner med kylspray....plopp

så e bulan ute, funkar dock inte vid "skarpa" bulor, eller för tjockt material

men är alltid värt att försöka

Okej, tack för svaren :-)

Ska testa era små knep så får vi se :-P Börjar nog med kylspray o det, sen blire limmet o sist plåtslagaren.

Thx!

det finns en kille i gbg som kallas buckel-george, vi brukar anlita honom vid bucklor på bilar (jobbar på ett bilföretag) jag ska se om inte jag hittar hans nummer imorgon..

MVH Andreas

"Jag har en liten buckla i tanken på min hoj. Ungefär 3*3cm stor. Den sitter ungefär där man brukar klistra på ett tankskydd :-P En bit ovanför skrevet typ..."

Ajjj... :gnissla

"Jag har en liten buckla i tanken på min hoj. Ungefär 3*3cm stor. Den sitter ungefär där man brukar klistra på ett tankskydd :-P En bit ovanför skrevet typ..."

Ajjj... :gnissla

Joo.. kanske bäst att göra något åt det bakomliggande problemet:hoppskrat

On topic.. Antar att tanken har en krökning utåt där bucklan uppstått och då kan lösningen faktiskt vara att värma och kyla som föreslagits tidigare:tummenupp

Last edited:
Joo.. kanske bäst att göra något åt det bakomliggande problemet:hoppskrat

On topic.. Antar att tanken har en krökning utåt där bucklan uppstått och då kan lösningen faktiskt vara att värma och kyla som föreslagits tidigare:tummenupp

Ja man kan ju prova. Funkar det inte så skulle aven jag också köra lite försiktigt med smältlim och glidhammare. Släpper lacken får man sätta dit en sån där ful kolfiberdekal när man ryckt ut bucklan.

.....tar du loss bensinpumpen kan du knacka från insidan men det kanske är för lätt. Hur du knackar och om du skall värma överlåter jag till sakkunnig:tummenupp

Dags att titta upp ur hålet och kika på lite nya fina metoder :tummenupp

Värma/kyla metoden som har visats i dussintals filmer på youtube lämmnar efter sig en ytfinish som närmast kan liknas vid ett russin.
Dessutom funkar det bäst på stora mjuka bucklor på en relativt slät yta, som till exempel en dörrplåt.

Nackdelen är att man kan få tillbaka bucklan om man stänger dörren hårt.

Samma sak med vacum eller smältlimsmetoden, funkar bäst på stora mjuka intryckningar och lämmnar oftast ett inte helt slätt resultat.

Nackdelen är att man kan få tillbaka bucklan om man stänger dörren hårt.

eller ställer hojen i varm sol en stund.. plopp..

om ytan där bucklan uppstått är konvex, vilket den borde va, tanken är väl rund.
så har materialet i själva bucklan med stor sannolikhet töjts ut en del.

lösningen är alltså då plåtslagaren som krymper ihop materialet så det inte säger plopp nå mer.

alltså värma upp o knacka med allehanda block och mothåll.

Eller.. kanske fråga en plåtslagare hur man borde göra? :)

Edit: kanske sälja den med rubriken "påbörjat stuntbygge" höhö

Last edited:
Finns en motsvarighet till Buckel-George även i Kalmar , men där kallas han Buckel-Bert !:)
Har aldrig själv behövt använda mig av honom , har däremot sett "innan o efter"-resultat , o om jag förstått saken rätt så trollar fanskapet ut bucklorna igen !:va . Han använder den metoden med stålpinnar från baksidan o masserar ut bucklan... Tar 100 kr/buckla o i 99,9% av fallen blir resultatet strålande !

Finns en motsvarighet till Buckel-George även i Kalmar , men där kallas han Buckel-Bert !:)
Har aldrig själv behövt använda mig av honom , har däremot sett "innan o efter"-resultat , o om jag förstått saken rätt så trollar fanskapet ut bucklorna igen !:va . Han använder den metoden med stålpinnar från baksidan o masserar ut bucklan... Tar 100 kr/buckla o i 99,9% av fallen blir resultatet strålande !

tror jag läst nåt reportage om nån av dem i så fall, nån biltidning har jag för mig..

han tenspacklade och borrade små hål inifrån på bilarna för att massera ut bucklorna med ståltrådar o allt möjligt mysko.

ett äkta proffs in aktion m.a.o

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!