KN-filter - dålig passform

drapåtrissor

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Sthlm's södra.
Hoj
STR -13
Plockade ut luftfiltret (KN) ur 929:an, rengjorde och oljade in igen enligt KN:s strikta regler. :näsblod
När skiten skulle på igen så upptäcker man den usla passformen. :mad: filtret består av en sladdrig gummiram med själva filtret i mitten. Gummit har en läpp/list runt hela altet som ska ner i motsvarande skåra i luftburken.
Om nu passformen hade varit bra så hade filtret och listen lagt sig jättefint liksom sugpassning! Men.. den är aningen för stor och trycker man i den rätt på ena sidan ploppar den upp på den andra, osv. osv.
Eftersom oljigt gummi inte direkt fäster så bra vet man ju inte hur filtret kryper omkring när luftburkslocket går på.

Nån som har nåt tips?? :va

mvh
 
Jag förbannar mig själv för att jag inte tänkte på det när jag väl hade isär allt...
Om ingen har nån überbra lösning får jag ta isär och plåta.

mvh
 
drapåtrissor skrev:
2371057 Plockade ut luftfiltret (KN) ur 929:an, rengjorde och oljade in igen enligt KN:s strikta regler. :näsblod
När skiten skulle på igen så upptäcker man den usla passformen. :mad: filtret består av en sladdrig gummiram med själva filtret i mitten. Gummit har en läpp/list runt hela altet som ska ner i motsvarande skåra i luftburken.
Om nu passformen hade varit bra så hade filtret och listen lagt sig jättefint liksom sugpassning! Men.. den är aningen för stor och trycker man i den rätt på ena sidan ploppar den upp på den andra, osv. osv.
Eftersom oljigt gummi inte direkt fäster så bra vet man ju inte hur filtret kryper omkring när luftburkslocket går på.

Nån som har nåt tips?? :va

mvh

det är inte så att du kan hålla fast filtret på plats i locket och sedan lägga på locket på burken?
 
Gummit har väl blivit för stor på grund av kontakt med bensin och olja, gummi har en tendens att svälla vid kontakt med bensin och olja.
 
Droopfy skrev:
2371806 det är inte så att du kan hålla fast filtret på plats i locket och sedan lägga på locket på burken?

Jo, det är så jag har gjort nu... man kan bara hoppas att det ligger kvar också.
Funderade på om man kunde skära bort några mm av "kantläppen" och sen limma ihop med superlim, omkretsen skulle då minskas lite och då borde den passa perfekt.
Funkar superlim på gummi förresten? det kanske löses upp av bensin och oljeångor??

Edit: hittade en bild på nätet, inte exakt lika förstås men nu ser man "läppen" som går runt om.
KN_33-2304.jpg
 
Last edited:
drapåtrissor skrev:
2372207 Jo, det är så jag har gjort nu... man kan bara hoppas att det ligger kvar också.
Funderade på om man kunde skära bort några mm av "kantläppen" och sen limma ihop med superlim, omkretsen skulle då minskas lite och då borde den passa perfekt.
Funkar superlim på gummi förresten? det kanske löses upp av bensin och oljeångor??

Edit: hittade en bild på nätet, inte exakt lika förstås men nu ser man "läppen" som går runt om.
View attachment 158073

Enligt k&n´s instruktioner så ska ju filtret förseglas fast i kanterna med något speciallimm. tror det är som silikontätningsmassa.
jag har aldrig haft något sådant och hojen går finfint ändå.
konstigt att det har svällt så mycket att du inte får i det. k%n filter brukar ju passa bra. enligt mina erfarenheter iallfall.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top