Knäskrap olagligt

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mycket snack här om att kasa puckar i trafiken, men är det lagligt att kasa puck, har någon fått bot för knäskrap i t.e.x en rondell, eller får man göra knäskrap i trafiken, står det i lagboken att man inte får knäskrapa i trafiken, jag skrapar juh knappt på bana ens så jag undrar liksom.

Inget moralsnack nu utan endast saklig information.

*Flame mode on*

Jag kan inte tänka mig att själva skrapandet skulle vara olagligt. Dock måste man ju hålla bra fart för att få lite lutning på skrotet, och FART är ju samhällsfrånvänt och måste straffas.

Mattias skrev:
Jag kan inte tänka mig att själva skrapandet skulle vara olagligt. Dock måste man ju hålla bra fart för att få lite lutning på skrotet, och FART är ju samhällsfrånvänt och måste straffas.

Du behöver inte ha så mkt fart för att knäskrapa. Det kan jag intyga, jag kan inte köra fort nämligen
Kan ifs inte knäskrapa heller, men jag har gjort det...

Har aldrig fått böter för det, men väl en rejäl avhyvling av en polis som tyckte att det gick på tok för fort då jag gjorde ett 360-graders knäskrapsvarv i en rondell i Skövde en gång för länge sedan.

Tja det finns väl två sätt att de det hela. En riktig snygg bööööörrrrnnn out kan som dom flesta vet bli en dyr affär även om damerna blir skit impade. Så om lagen säger att man får pröjsa per dm (viket den gör) märke i asfalten å du här målafärg i puckarna så kan det ju bli dyrt. Jag personligen skrapar gjärna puck både på landsväg å på bana men har nog aldrig lämnat några märken från pucken så... Skrapa på pojkar å flickor för det är snart det ända vi har kvar...

Ps Harry H kan ha vissa synpunkter på hastighet + kontroll på ditt fordon men vad jag hört älskar polisen håriga uppställ med knäskrap ds

Mattias skrev:
Det går att skrapa när man kör jättesakta, såg du inte filmsekvenserna där Chris Ash knäskrapar i promenadfart, dåligt spårval och långa ben ger resultat.

Kan det vara förbjudet att hänga ut som en apa i låg fart bara för att göra knäskrap?

Vänta nu... Varför skrapa i låg fart? har man inte tappat lite av grejen då?

pageer skrev:
Vänta nu... Varför skrapa i låg fart? har man inte tappat lite av grejen då?

Tro mig jag sitter som ett spett i sadeln och håller samma tempo som dom andra knäskraparna i rondeller och på krokiga småvägar, knäskrap betyder inte att du är snabb, det kan även tyda på felaktigt spårval, aphäng, långa ben samt andra parametrar.

Självklart är det varken förbjudet att knäskrapa eller släpa annan kroppsdel i asfalten. Precis som Mattias är inne på kan dock knäskraparakten innehålla andra moment som inte imponerar på ordningsmakten. Åker någon dit så är det för dessa andra moment.

Kan inte tänka mig att just knäskrapsmomentet är olagligt, inte så det står i regelboken.

Däremot kanske en trafikpolis som spillt ut kaffet i knät och inte fått till det hemma med frugan kanske bli förbannand och att denne konstapel räknar det som ett visst mått av vårdslöshet i trafik, men då skall det nog vara en jävla fart och titangnister mellan två bilar.

Vårdslöshet i trafik kan väl polisen använmda ganska godtyckligt. Det är troligen inte olagligt att åka bil med båda fötterna ut genom sidorutan (eller annan kroppsdel som jag inte nämner) bara man har bältet "på" sig, men jag giassar att ordet vårdslös skulle dyka upp.

Jag brukar ställa mig upp ibland för att räta ut knäna. Brukar få onda blickar då jag susar fram i 70 och gör mitt värsta stunt. :)

Rymding skrev:

Jag brukar ställa mig upp ibland för att räta ut knäna. Brukar få onda blickar då jag susar fram i 70 och gör mitt värsta stunt. :)

Inte bara du som kan den stunten. Jag kan också :fakta ;)

Dessutom har jag nu lärt mig släppa styret några sekunder! Fan va brudarna blir impade :D *ASG*

Peace!
/RuffRyder

ecce skrev:
En riktig snygg bööööörrrrnnn out kan som dom flesta vet bli en dyr affär även om damerna blir skit impade. Så om lagen säger att man får pröjsa per dm (viket den gör) märke i asfalten

vart står det??

Förmodligen klassas det som vårdslöshet i trafik..

Det är ju svårt att svänga så skarpt eller i så hög fart att du har full kontroll på allmän väg

kajlyl skrev:
Förmodligen klassas det som vårdslöshet i trafik..

Det är ju svårt att svänga så skarpt eller i så hög fart att du har full kontroll på allmän väg

Det beror såklart vad du sitter på för moppe men det behöver inte gå så fort. Och att du inte har "full kontroll" vet jag inte vad du menar med. Jämfört med att inte hänga som en apa?

Det enda som man klargör är att man ser dum ut, jag tog ett par varv med knäet i backen vid donken/macken i Alby. Och där går det inte fort, säkert inte över 30.
Det några (antagligen inte hojåkare) sa var
-Har han hakat upp sig eller?

Så tuff tyckte de att jag var :gråta

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back