Knäppande ljud i motor?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tjena.

Har just gjort ventiljustering på SXVn och upptäckte ett konstigt knäppande ljud från ena cylindern när man snurrar på motorn. Ljudet uppkommer bara en gång per varv och alltid vid exakt samma ställe. Ljudet var likadant både före och efter ventiljustering. kan dock inte minnas att jag hörde något ovanligt när den var igång senast (i höstas). Som ni hör kommer ljudet både om man vevar motorn framåt och bakåt. Hör inte precis var det kommer ifrån men låter som att det kommer inifrån, alltså vid kolvtoppen/ventilerna, dock inte längre ner än så.

Ventilerna var redan ganska bra justerade innan jag började. Behövde bara justera två, och de var inte så pass off att det bör innebära något onormalt slitage för motorn. Så jag antog att de inte borde vara kassa.

Jag lyfte på huvudet/blocket som kammen och ventilerna sitter i på den andra cylindern, men har inte lyft på denna då allt såg fint ut på den andra och jag antog att de är i likvärdigt skick. Eftersom det är nått oljud borde jag förstås lyfta den också, men innan jag tar mig det extra besväret tänkte jag höra om någon kan ha några idéer på vad som kan vara tok?

Jag förmodar ju att det är något jag bör åtgärda innan jag hänger tillbaka motorn i hojen igen.

Last edited:
Glöm det!

Efter tips från Svenne100 visade det sig vara dekompen som klickar precis när den rullar förbi kamaxeln. Dock kommer inte ljudet därifrån men ljud som färdas genom metaller är förstås alltid lika lurigt. Om jag öppnar dekompen med fingret så försvinner ljudet.

Nu ska motorn tillbaka :D

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti