Knäppa digitala bilder utan att få röda ögon?

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart R1
Så gott som alltid när jag knäpper bilder med digital kamerna får personerna på bilden röda ögon, varför blir det så och kan man göra något åt detta?

ta inte bara bilder på fest =)

kan finnas någon inställning på blixten för att motverka detta..

annars så är det nog s¨å det blir

Anledningen till att du får röda ögon är att det är för liten vinkel mellan film/digitalsensor, blixten och ögat. Det som händer är att blixten lyser upp ögats insida och det röda är faktiskt blodkärlen på ögats baksida.
Enklaste sättet att komma till rätta med detta är att sluta plåta med blixt. :D Du får heller inte detta på en systemkamera där blixten sitter ovanpå kameran i tillbehörsskon=större vinkel mellan blixt, filmplan och öga.

På vissa kameror finns det en funktion som kallas röda ögon reducering. Det är att blixten slår av ett par korta blixtar innan själva exponeringen av bilden så att pupillen drar ihop sig, inte bra men bättre än inget. Funkar ibland.

Edit: Skrev lite dumt.

Last edited:
Gustav skrev:
Så gott som alltid när jag knäpper bilder med digital kamerna får personerna på bilden röda ögon, varför blir det så och kan man göra något åt detta?

Anledningen till att det blir röda ögon är att blixten sitter för nära objektivet...
använder man en vanlig systemkamera med lite större blixt som man monterar.. så är det nästan omöjligt att få röda ögon.
Då kan man rikta blixten i taket när man knäpper för att få ett mjukt ljus... jag har en äldre Canon .. en A1 , den är hur bra som helst när det gäller att ta bra bilder. Men man lessnar ju på att släpa en väska med massa objektiv som ska bytas osv..

på mindre kameror ... dom compacta , så brukar det finnas redeye reducering på, en röd lampa som blinkar just innan kortet tas..det röda ljuset gör att pupillerna drar i hop sig lite.. tyvärr är inte alla dom särskilt bra.

upptäckte på min nya digitalkamera att detta röda ljus är vitt.. o lyser i stället för att blinka innan kortet tas.. o faktist så funkar det väldigt bra.. tror att du får leva med att det blir så.. eller byta kamera helt enkelt.

Re: Re: Knäppa digitala bilder utan att få röda ögon?

Har en ganska så liten två år gammal Canon Powershot A20 (digital) och fick ta mig en funderare och testa när jag läste tråden eftersom jag nästan aldrig får några röda ögon när jag kör med blixt, har hela tiden varit positivt överaskad över det. Och se, det lyser en röd lampa (med fast sken) en stund innan blixten går av. Så i den kamerans fall fungerar det finfint! (Skulle kanske ha läst instruktionsboken tidigare.... :rolleyes: )

/B

1. andvänd "röda ögon funktion" om sådan finns.

2. Bättra på ljuset där du tar kortet, tänd lampan altså.

Gustav skrev:

Snåla sättet: Lys på dem med ficklampa innan så pupillerna förminskas =) Väldigt irriterande, men effektivt 0))

lættast ær væl ændå PS :fakta
...eller paint om man ær en riktig data analfabet som jag :skrämd

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing