knäpp hotstart och chok.

Gimpster

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2009
Hoj
Husaberg fs
knäpp hotstart och choke.

Tjenare.
Jag har ett litet problem med min husaberg fs650e -04.
Den får inte igång utan både choke och hotstart och när den stått och blivit varm kan man inte trycka in dom utan att den dör, Kanske ska vrida ut mixer skruven och bränsle skruven lite?

Min första Båge men är inte helt bakom flötet,

Kritik mot mig kan vi ta senare behöver bara lite kom igång hjälp boys =).
Tack på förhand.

Last edited:
Troligtvis har du en blandningsskruv och ett trottelstopp. Eftersom hojen inte går utan varmstarthjälpen (det enda en sån gör är att släppa in luft till motorn) så är trottelstoppet alldeles för lågt ställt. Skruva in tills hojen inte dör längre när den går på tomgång (varm).

Nästa steg blir att justera tomgångsblandningen. Olika på olika hojar men förslagsvis och grovt, med varm motor: Justera tills tomgången blir bättre (varvet ökar) - justera ner trottelstoppet - justera till bästa varv igen - öppna ett halvt varv på justerskruven - justera tomgångsvarvet på trottelstoppet.

När allt det här funkar kan du ju kolla choken. Start av kall motor utan choke skall normalt vara bra nära omöjligt. Körning av varm hoj med full choke skall kännas helt fel.

Troligtvis har du en blandningsskruv och ett trottelstopp. Eftersom hojen inte går utan varmstarthjälpen (det enda en sån gör är att släppa in luft till motorn) så är trottelstoppet alldeles för lågt ställt. Skruva in tills hojen inte dör längre när den går på tomgång (varm).

Nästa steg blir att justera tomgångsblandningen. Olika på olika hojar men förslagsvis och grovt, med varm motor: Justera tills tomgången blir bättre (varvet ökar) - justera ner trottelstoppet - justera till bästa varv igen - öppna ett halvt varv på justerskruven - justera tomgångsvarvet på trottelstoppet.

När allt det här funkar kan du ju kolla choken. Start av kall motor utan choke skall normalt vara bra nära omöjligt. Körning av varm hoj med full choke skall kännas helt fel.

Vad jag vet så är trottelstoppet bort taget eller så har jag blandat ihop det men nåt annat. Men jag får gå ut och glo lite till. dock bara 99% vilka som är vilka skruvar och man blir inte mer smart av Google:rolleyes:

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025