Kluven! Helsystem eller turbo?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Hej! på Er.
Är lite lite kluven av val till min hoj (R1:a) och söker Er erfarenhet av Akrapovics helsystem racing line eller Evolution eller turbo.
Står lite inför ett kluvet val om jag ska välja och köpa ett turbokit eller nöja mej med helsystem.
Det är ju helt 2 skilda saker,systemet ger väl en 10-14 hästar medan turbon ger helt andra möjligheter.
Vill höra Era för o nakdelar med helsystem eller turbo.
Blir hojen mycket känslig med ett turbokit i hanterbarhet? tänker
då inte på raksträckor o sånt utan vid vanlig körning i stad eller små slingriga vägar.Reagerar den vid minsta gaspådrag så man måste sitta klistrad till hojen o styret?.
Är turbomontage mycket slitsamt på hojen,oki givetviss beror det oxå på hur man kör men håller cykeln o motorn för såna påfrestningar?.
Vad säger besiktningen om Era turbo hojar? eller det går snällt o smita förbi om man bjuder på en vetekrans?.
Tackar på förhand.
Mvh Peter.
 
Har du kort en Turbo bil? Samma sak.
Turbo's fran t.ex MC Express ar valdigt bra och du har inte den dar gamla goa (farliga) ketchup effekten langre.

Jag rekommenderar dock inte turbo om du gillar riktigt kurvigt, lite val mycket pulver i backen.

Finns en film pa www.fuelmedia.org som innehaller en R1'a med turbo.
 
R1 racer skrev:
Hej! på Er.
Är lite lite kluven av val till min hoj (R1:a) och söker Er erfarenhet av Akrapovics helsystem racing line eller Evolution eller turbo.
Står lite inför ett kluvet val om jag ska välja och köpa ett turbokit eller nöja mej med helsystem.
Det är ju helt 2 skilda saker,systemet ger väl en 10-14 hästar medan turbon ger helt andra möjligheter.
Vill höra Era för o nakdelar med helsystem eller turbo.
Blir hojen mycket känslig med ett turbokit i hanterbarhet? tänker
då inte på raksträckor o sånt utan vid vanlig körning i stad eller små slingriga vägar.Reagerar den vid minsta gaspådrag så man måste sitta klistrad till hojen o styret?.
Är turbomontage mycket slitsamt på hojen,oki givetviss beror det oxå på hur man kör men håller cykeln o motorn för såna påfrestningar?.
Vad säger besiktningen om Era turbo hojar? eller det går snällt o smita förbi om man bjuder på en vetekrans?.
Tackar på förhand.
Mvh Peter.

10 - 14 HK med helsystem, ska man inte ha lite tur då......*kommentarer från dom som har erfarenhet önskas*...tror nog mer på runt 8 Hk med helsystem.....

Du kan ju PM min polare samma text som ditt inlägg, han har erfarenhet av Akra & Turbo på sin R1.

Hans nick är Våga Vurpa
 
Har man riktig otur får man ingen ökad effekt alls med helsystem. Det beror på flera faktorer om effekten ska öka, bestyckning och liknande.
 
Att jämföra mellan att köpa helsystem eller turbo är väl lite som att fundera över om man ska åka tunnelbanan eller JAS till jobbet? Du ska nog fundera på vad det är du är ute efter med hojen.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top